Gå til innhold

Kort eller lang stamme motor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen venner har akkurat kjøpt en 14 fot Pionèr jolle. De skal nå ha motor til denne og har blitt anbefalt ca 25 hk....er det riktig?

Båten skal brukes litt i saltvann til fiske og tur

Skal de lete etter kort eller lang stamme til denne båten? Hvordan vet man hva en båt tar?

Noen som kan dette?

Thanx :)

Skrevet

Endelig et interessant innlegg. Er båten 15 fot skal den ha lang stamme. Er den 13 fot skal den ha standard stamme (som nok er "kort"). 15-foteren kan ha intill 30 hk. 13-foteren intill 15 hk.

Men hva når båten er 14 fot? Den finnes ikke på markedet nå i hvertfall.

Se forøvrig

'' http://www.kellox.no/index.php?id=10004 ''

lykke til

Skrevet

Endelig et interessant innlegg. Er båten 15 fot skal den ha lang stamme. Er den 13 fot skal den ha standard stamme (som nok er "kort"). 15-foteren kan ha intill 30 hk. 13-foteren intill 15 hk.

Men hva når båten er 14 fot? Den finnes ikke på markedet nå i hvertfall.

Se forøvrig

'' http://www.kellox.no/index.php?id=10004 ''

lykke til

Da passer nå 25 hk som anbefalt da :)

Men så utrolig rart da, finner ikke 14 fotern på siden i linken din....det er en sånn plastjolle- hardplast - som er veldig fin, dobbeltbunnet og synker "aldri". Skulle tro de var på markedet ennå, eller at de ikke var så gamle i allefall at de ikke finnes under noen oversikter :S

Men takk for opplysning og link, skal lete litt videre også jeg....skulle i allefall tro at de kunne bruke både lang og kort stamme da kanskje :)

Gjest høstløv
Skrevet

Da passer nå 25 hk som anbefalt da :)

Men så utrolig rart da, finner ikke 14 fotern på siden i linken din....det er en sånn plastjolle- hardplast - som er veldig fin, dobbeltbunnet og synker "aldri". Skulle tro de var på markedet ennå, eller at de ikke var så gamle i allefall at de ikke finnes under noen oversikter :S

Men takk for opplysning og link, skal lete litt videre også jeg....skulle i allefall tro at de kunne bruke både lang og kort stamme da kanskje :)

''et er en sånn plastjolle- hardplast - som er veldig fin, dobbeltbunnet og synker "aldri".''

Jeg så engang en slik liten plastjolle synke, det var gått hull i det ytterste plastlaget og hele jollen fylte seg med vann, den ble tyngre og tyngre og til slutt sank den. Det var heldigvis nærme land, så alle tre ble berget.

Skrevet

''et er en sånn plastjolle- hardplast - som er veldig fin, dobbeltbunnet og synker "aldri".''

Jeg så engang en slik liten plastjolle synke, det var gått hull i det ytterste plastlaget og hele jollen fylte seg med vann, den ble tyngre og tyngre og til slutt sank den. Det var heldigvis nærme land, så alle tre ble berget.

Mulig vi ikke snakker om samme slag båt, for denne skal kunne flyte selv om det går hull i det ytterste laget

Luften mellom de to lagene gjør også sitt til at båten kan flyte særdeles lenge helt fylt av vann

Så har jeg blitt fortalt :)

Uansett så skal det nok litt til før den går til bunns, og den virker da veldig solid og fin. Men en skal aldri si aldri...derfor " rundt "aldri" ;)

Gjest høstløv
Skrevet

Mulig vi ikke snakker om samme slag båt, for denne skal kunne flyte selv om det går hull i det ytterste laget

Luften mellom de to lagene gjør også sitt til at båten kan flyte særdeles lenge helt fylt av vann

Så har jeg blitt fortalt :)

Uansett så skal det nok litt til før den går til bunns, og den virker da veldig solid og fin. Men en skal aldri si aldri...derfor " rundt "aldri" ;)

''Luften mellom de to lagene gjør også sitt til at båten kan flyte særdeles lenge helt fylt av vann''

Ja, men det var jo inn imellom de to lagene denne jolla ble fylt med vann, de stakkars menneskene som var i båten rodde på harde livet for å nå land, mens relingen sank dypere og dypere ned i sjøen, for til sist å ligge så dypt at vannet rant over relingen og i båten før den sank.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...