Gå til innhold

Bananfluer hvordan blir jeg kvitt dem!

Anbefalte innlegg

Gjest etter fereien
Skrevet

Å nei! Kom hjem fra ferie i dag, og en gjenglemt banan på kjøkkenbenken var blitt råtten og svart, og kjøkkenet fullt av svarte prikker = bananfluer.

Hvordan blir jeg kvitt dem? Hva liker bananfluer (bortsett fra banan) som jeg kan lokke dem med og samle dem på ett sted? Nå flyr de til alle kanter bare jeg nærmer meg.

Skrevet

sett et glass med rødvin med en dråpe zalo i på benken. Vinen tiltrekker seg fluene og zaloen gjør at de ikke får noen overflate og sette seg på og synker til bunns.

Gjest Jeg gjør dette hver gang fluene kommer.
Skrevet

Fyll et glass halvfullt med rødvin eller rød saft. Drypp oppi et par dråper zalo. Tre plastfolie over glasset og stikk huller med en penn.

Glasset lar du stå på kjøkkenbenken noen dager, så lokkes alle fluene oppi, men kommer seg ikke ut igjen.

Gjest i kveld
Skrevet

Gå ofte med søpla (hver dag) til du er kvitt problemet. Ikke la mat (og da spesielt frukt) stå igjen på benken. Bananfluer spiser vist brødsmuler også. Så hold kjøkkenet rent og pent, gå med søpla og følg de andre sine råd så blir du kvitt dem.

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

eplecideredik med en dråpe zalo i. Da har du rene slaktebenken. tøm det i en skål, så skal du se neste morgen...

Skrevet

sett et glass med rødvin med en dråpe zalo i på benken. Vinen tiltrekker seg fluene og zaloen gjør at de ikke får noen overflate og sette seg på og synker til bunns.

Dette fungerer utmerket, det kan jeg skrive under på ;-)

Skrevet

Jeg bruker eplecidereddik med zalo, og det fungerer utmerket overfor de fluene som flyr rundt i rommet. Men man må også finne "kilden" i og med at bananfluer legger 100 egg i døgnet..Men hvis de ikke har fått etablert seg skikkelig, så fungerer dette greit. Jeg fikk beskjed om å spraye med Permetrin i tillegg av et skadedyr-firma. God hygiene er også viktig, da de overlever fint på en liten brødsmule f.eks. De kan være noe herk og bli kvitt, dessverre:-(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...