Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har heldigvis en kompis som er sushigal. Uten ham vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Måtte sannsynligvis opprettet en spraydate-side for folk med sushifetish. ;)

Haha. Jeg hadde meldt meg inn med påfølgende skeptiske spørsmål fra sambo.

Skrevet

''Dessuten tror jeg ikke det er noen fare for at personen over ikke vil like Sushi. Siden hun allerede har lyst til å prøve det har hun ganske sikkert ingen motforestillinger mot fisk, så jeg tror ikke hun kan gå feil.''

Nå skal jeg selvsagt ikke påstå noe om trådstarter, men jeg selv har prøvd sushi - for å prøve å se om jeg likte det... Det gjorde jeg ikke ;-) Nå finnes det nok av dem som da kategoriserer meg som kjedelig, bondsk, "helt ut" osv.osv. Saken er at jeg ikke liker det. I alle fall ikke bedre enn f.eks. havregrøt. Som jeg heller ikke velger å spise hvis jeg skal hygge meg... Jeg liker nesten alt annet, dog.

Så, når mine unger ønsker å prøve sushi - for å ha prøvd det, og se om de liker det, kommer jeg nok ikke til å finne en fin sushi-restaurant, men kjøper nok et brett fra en eller annen god butikk...

Hadde to tretten år gamle gutter på besøk i forrige uke. De var usedvanlig godt fornøyde med å få hvert sitt brett med sushi fra ultra:-)

Skrevet

''Så, når mine unger ønsker å prøve sushi - for å ha prøvd det, og se om de liker det, kommer jeg nok ikke til å finne en fin sushi-restaurant, men kjøper nok et brett fra en eller annen god butikk...''

Hvis du vil sørge for at de aldri spiser sushi igjen, er i hvert fall dette den riktige veien å gå. ;)

Alternativet er at de ikke får prøvet det - før de evt. gjør det på eget initiativ en gang... Hvilket sannsynligvis også kommer til å være noe takeaway-saker ;-)

(Nei, jeg bor ikke med sushirestauranter i nabolaget)

Skrevet

Du må absolutt ikke høre på gærningen under. Du prøver ikke din første Sushi på Ultra. I så fall spiser du det aldri igjen.

Du går på Alex Sushi, og du sier til Alex (eller han som står og kapper fisk) at dette er din første gang. Si at du vil forsøke ulike retter (de tilpasser gjerne), eventuelt ber du om en anbefaling.

Du kan også gå for den sorte menyen. Den koster 595 per pers (dere må være to, tror jeg), og du vil i så fall få smake på litt av mye. Den første retten (som jeg tror du får uansett hvilken rett du velger) er noe sjøgress (en slags for-forrett). Så får du et brett med sashimi i alexsaus (det heter gjerne ponzosaus andre steder). Etter dette får du et brett med sushi av ulik fisk. Til slutt kommer hovedretten, som er en lekker dandert tallerken der en svær hummer står i fokus, mens det ligger ulike makiruller (og muligens sashimi - dette varierer litt) rundt.

Gå i hvert fall ikke på Ultra. Det er søppel sammenlignet med en skikkelig sushirestaurant.

Og til Sushi drikker du Kirin (eller annen japansk øl).

Alex er kongen i Oslo. Ingen grunn til å risikere noe som ikke holder knallkvalitet - i hvert fall ikke første gang. Det er bedre å forske litt rundt når man har fått sansen for Sushi. Ikke først. Kvaliteten varierer veldig, og hos Alex er du garantert den ferskeste råe fisken i byen.

Nam nam, ble sulten! Sushi er jo knallgodt.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Alternativet er at de ikke får prøvet det - før de evt. gjør det på eget initiativ en gang... Hvilket sannsynligvis også kommer til å være noe takeaway-saker ;-)

(Nei, jeg bor ikke med sushirestauranter i nabolaget)

Så vidt jeg forstår, og det til tross for at sushi har blitt en motegreie de siste 10 årene, må man vel til Oslo-området for å finne gode sushirestauranter?

Merkelig, egentlig, da man f.eks. skulle tro det var mer enn nok av gode råvarer på vestlandet.

Men årsaken til at det i Oslo kryr av sushirestauranter, mens de knapt finnes andre steder i landet, er kanskje at folk har prøvd Ultra-sushi, funnet ut at Sushi ikke er noe spesielt, og konkludert med at Oslo-folk ikke kan være rett skrudd sammen som skryter så fælt av rå fisk. ;)

Og da er det ingen som tør å åpne en sushirestuarant.

(+ at det muligens finnes langt flere japanere i Oslo-området enn andre steder?).

Skrevet

Så vidt jeg forstår, og det til tross for at sushi har blitt en motegreie de siste 10 årene, må man vel til Oslo-området for å finne gode sushirestauranter?

Merkelig, egentlig, da man f.eks. skulle tro det var mer enn nok av gode råvarer på vestlandet.

Men årsaken til at det i Oslo kryr av sushirestauranter, mens de knapt finnes andre steder i landet, er kanskje at folk har prøvd Ultra-sushi, funnet ut at Sushi ikke er noe spesielt, og konkludert med at Oslo-folk ikke kan være rett skrudd sammen som skryter så fælt av rå fisk. ;)

Og da er det ingen som tør å åpne en sushirestuarant.

(+ at det muligens finnes langt flere japanere i Oslo-området enn andre steder?).

En måte å tolke det på er jo også at siden det nå er en motegreie, og det mest er i Oslo det er sånne restauranter, så er det i Oslo man er mest opptatt av å jåle seg til med motegreier ;-)

Jeg er veldig glad i fisk, men jeg kan ikke helt skjønne at den skulle kunne smake bedre rå enn tilberedt :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Det er fordelen med ikke å være rik. Mulighetene til å spise det man har lyst til begrenses. Hadde jeg vært rik og hatt muligheten, hadde jeg nok trillet i løpet av seks måneder. ;)

''Det er fordelen med ikke å være rik. Mulighetene til å spise det man har lyst til begrenses. Hadde jeg vært rik og hatt muligheten, hadde jeg nok trillet i løpet av seks måneder. ;)

''

Jeg synes det er helt omvendt. Når jeg bruker mye penger på mat, og spiser på fine restauranter og delikatesseforretninger, spiser jeg gjerne mye sunnere enn når jeg bruker lite penger. Junkfood og pizza er ikke akkurat dyrt.

At restaurantbesøk også medfører en del vin, som ikke er spesielt sunt eller slankende, er selvfølgelig en helt annen sak :-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

En måte å tolke det på er jo også at siden det nå er en motegreie, og det mest er i Oslo det er sånne restauranter, så er det i Oslo man er mest opptatt av å jåle seg til med motegreier ;-)

Jeg er veldig glad i fisk, men jeg kan ikke helt skjønne at den skulle kunne smake bedre rå enn tilberedt :-)

Tror heller det er sånn at vi i Oslo-området, fordi det er en motegreie, har prøvd skikkelig Sushi, og mange av oss falt for det.

Et av problemene er nok at mange tror denne risklumpen med en fiskebit oppå er alt sushirestauranter har å by på. Det er veldig feil. Sushi er så utrolig mye mer enn dette.

Det er som med fisk: Fisk er mer enn kokt torsk, og kan tilberedes på fantastiske måter. Samme er tilfelle med rå fisk. :)

(Nå skal man ikke kimse av verken kokt torsk eller denne biten de fleste forbinder med sushi, men denne biten, kalt Nigri Sushi, er det kjedeligste av det man får servert på sushirestaurant, så hadde det ikke vært for alle de andre variantene, hadde nok de fleste gått lei etter kort tid).

ShitDiddelyDo
Skrevet

''Det er fordelen med ikke å være rik. Mulighetene til å spise det man har lyst til begrenses. Hadde jeg vært rik og hatt muligheten, hadde jeg nok trillet i løpet av seks måneder. ;)

''

Jeg synes det er helt omvendt. Når jeg bruker mye penger på mat, og spiser på fine restauranter og delikatesseforretninger, spiser jeg gjerne mye sunnere enn når jeg bruker lite penger. Junkfood og pizza er ikke akkurat dyrt.

At restaurantbesøk også medfører en del vin, som ikke er spesielt sunt eller slankende, er selvfølgelig en helt annen sak :-)

Men vet du hva maten på restaurantene inneholder? Ikke at jeg vet det, men jeg innbiller meg at det er utrolig mange usunne ingredienser i diverse sauser og tilbehør. Selv grønnsakene stekes ofte i diverse usunnheter for å få den smaken vi liker så godt.

Sånn ser det i hvert fall ut når jeg ser på matprogrammer på tv. Selv i ugangspunktet sunne råvarer (som f.eks. fisk), gjøres til kaloribomber ved alt de tilsettes under steke/kokeprosessen.

Gjest Elextra
Skrevet

Alex Sushi er vel det aller beste, men også noe av det dyreste.

Det finnes også en del bra take-away. Noe av det bedre (men kommer ikke opp mot Alex) er House of Sushi, som har flere avdelinger.

Rimeligere og også meget god take-away er f.eks. Sushi House i Maridalsveien. Finnes sikkert også mange andre.

Har prøvd sushi fra flere av de "bedre" matkjedene, men de kommer aldri opp restaurant-sushi eller take-away, selv om det kan være greit som forholdsvis sunn "nødmat".

Gjest Elextra
Skrevet

Men vet du hva maten på restaurantene inneholder? Ikke at jeg vet det, men jeg innbiller meg at det er utrolig mange usunne ingredienser i diverse sauser og tilbehør. Selv grønnsakene stekes ofte i diverse usunnheter for å få den smaken vi liker så godt.

Sånn ser det i hvert fall ut når jeg ser på matprogrammer på tv. Selv i ugangspunktet sunne råvarer (som f.eks. fisk), gjøres til kaloribomber ved alt de tilsettes under steke/kokeprosessen.

Ja, men på restaurantene får du ofte ikke så store mengdene, så jeg innbiller meg at det ikke utgjør så mye. Om maten er god trenger jeg mindre for å bli tilfredsstilt og mett enn av typisk usunn mat. Tror aldri jeg får i meg mer forholdsvis tomme kalorier enn når jeg er sulten og får f.eks. pasta eller pizza... jeg kan da spise enorme mengder :/.

Skrevet

Tror heller det er sånn at vi i Oslo-området, fordi det er en motegreie, har prøvd skikkelig Sushi, og mange av oss falt for det.

Et av problemene er nok at mange tror denne risklumpen med en fiskebit oppå er alt sushirestauranter har å by på. Det er veldig feil. Sushi er så utrolig mye mer enn dette.

Det er som med fisk: Fisk er mer enn kokt torsk, og kan tilberedes på fantastiske måter. Samme er tilfelle med rå fisk. :)

(Nå skal man ikke kimse av verken kokt torsk eller denne biten de fleste forbinder med sushi, men denne biten, kalt Nigri Sushi, er det kjedeligste av det man får servert på sushirestaurant, så hadde det ikke vært for alle de andre variantene, hadde nok de fleste gått lei etter kort tid).

Jeg får tro deg på ditt ord ;-)

Persille1365381127
Skrevet

Nå har SDD noen veldig gode anbefalinger, men; om du velger å gå for butikk-sushi for å ikke bruke så mye penger - så skal du i det minste gå for Smart Club sin sushi, ikke Ultra.

Smart Club har for det første en veldig god fiskedisk, for det andre har de en kokk som tidligere jobbet som Sushikokk, og om jeg ikke husker helt feil var han blant de som innførte sushi til Norge.

Det hender jeg kjøper med meg et sånt brett til lunsj, og det er helt ok. Ikke superavansert, men det er ferskt, godt og billig.

Alternativt er det en bitteliten restaurant nederst i Prinsensgate, der de har ett bord nede og fire bord oppe type. Der har jeg også fått god kvalitet når jeg har hentet med meg takeawaysushi til lunsj. Relativt billig det også.

Men som han sier; Alex har den beste i Oslo, selv om det koster deretter også. (egentlig litt for dyrt etter min mening).

Gjest lonee
Skrevet

Tusen takk for tilbakemelding og mange kjempegode tips:-) Jeg tar turen til Alex!:-D Gleder meg rått!!;)

Er det vanlig å ringe på forhånd og bestille plass?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Tusen takk for tilbakemelding og mange kjempegode tips:-) Jeg tar turen til Alex!:-D Gleder meg rått!!;)

Er det vanlig å ringe på forhånd og bestille plass?

Jepp - du bør bestille bord, i hvert fall hvis du skal dit en fredag eller lørdag fra 18.00 og utover.

Gjest lonee
Skrevet

Jepp - du bør bestille bord, i hvert fall hvis du skal dit en fredag eller lørdag fra 18.00 og utover.

Takker!:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...