Gå til innhold

Wikileaks: bevis for krigsforbrytelser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Wikileaks grunnlegger Julian Assange mener at det er bevis for krigsforbrytelser blant de flere tusen hemmelige dokumentene som nå er lagt ut på nettet.

– Det er opp til domstolene å finne ut om noe her til slutt er krigsforbrytelser. Men det ser ut til å være bevis for krigsforbrytelser her, sier Assange og peker på et eksempel der sju barn ble drept i et rakettangrep.

Han sammenligner publiseringen av militærdokumentene med det som skjedde da de østtyske Stasi-dokumentene ble frigitt.

Assange er usikker på om dokumentlekkasjen vil ha noe å si for tilbaketrekkingen av de internasjonale styrkene i løpet av de neste par årene.''

Kilde: http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7224895

1) Hva synes du om å publisere dette?

2) Hva synes du om at dette ble holdt hemmelig?

Skrevet

En må knuse egg for å lage omelett.

I krig har beskyttelse av egne styrker prioritet foran alt annet.

Skrevet

En må knuse egg for å lage omelett.

I krig har beskyttelse av egne styrker prioritet foran alt annet.

''En må knuse egg for å lage omelett.''

Lurer på om det var det bin Laden sa før han bedrev terrorisme?

''I krig har beskyttelse av egne styrker prioritet foran alt annet.''

Gjelder dette for Taliban også, slik at de også kan "gjøre det de vil"?

Eller tror du at vi skal gjøre det vi vil, mens "de" ikke skal?

ShitDiddelyDo
Skrevet

1. Jeg trives med at sånt blir offentliggjort. Stort sett er fremstillingen veldig ensidig. Det er godt at aktører som Wikileaks forsøker å nyansere bildet. Det er også på tide med en kritisk presse. Det er ikke så mange år siden rockeband nærmest ble landsforvis fra USA fordi de talte imot Bush (og Irak).

2. Jeg forstår jo at USA og NATO ikke vil at sånt skal komme ut, men jeg liker ikke hemmelighold - selv om det skader fredselskende nasjoner som USA (og oss).

Skrevet

''En må knuse egg for å lage omelett.''

Lurer på om det var det bin Laden sa før han bedrev terrorisme?

''I krig har beskyttelse av egne styrker prioritet foran alt annet.''

Gjelder dette for Taliban også, slik at de også kan "gjøre det de vil"?

Eller tror du at vi skal gjøre det vi vil, mens "de" ikke skal?

Jeg tror ikke at Taliban beskytter egne styrker nei. De får beskjed om at de er martyrer og havner i paradis, takk for innsatsen og en fot i røven.

Ellers er jeg enig med SDD. Flott at ikke noen få kan sitte med all innsikt til enhver tid. At det lekker ut vil kanskje gjøre at fler tenker seg om før de drar en "Clinton" om sannheta. (Lov å håpe)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...