Gå til innhold

Hva/hvem er Gud?

Anbefalte innlegg

Gjest irrere
Skrevet

''Hva mener du så er grunnen til at jeg er annerledes enn et tre, ei bille eller en gulrot? Hva mener du er den vitenskapelige forklaringen?''

At du har en hjerne, med et massivt neuralt nettverk.

Det setter deg i stand til å lese dikt, komponere musikk (Beethoven var ateist!), osv osv.

Man trenger ingen gud for noe av det.

Med vennlig hilsen

''Man trenger ingen gud for noe av det.''

Hvem/hva gjorde at det ble slik? Hvorfor ble jeg ikke en bille som ikke kan komponere?

• Svar 127
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

49

• ShitDiddelyDo

9

• Glimtipper

4

• Maximia

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Man trenger ingen gud for noe av det.''

Hvem/hva gjorde at det ble slik? Hvorfor ble jeg ikke en bille som ikke kan komponere?

''Hvem/hva gjorde at det ble slik?''

På grunn av evolusjon - som sier at den som er best egnet til å overleve i et miljø, overlever (og får barn). Så "fortidsapekatter" som var mer intelligente vant over de dumme, igjen og igjen og igjen.

'' Hvorfor ble jeg ikke en bille som ikke kan komponere?''

På grunn av DNAet ditt, som du har arvet av foreldrene dine. Hadde de vært en bille, ville du også vært det.

Med vennlig hilsen

Gjest irrere
Skrevet

''Hvem/hva gjorde at det ble slik?''

På grunn av evolusjon - som sier at den som er best egnet til å overleve i et miljø, overlever (og får barn). Så "fortidsapekatter" som var mer intelligente vant over de dumme, igjen og igjen og igjen.

'' Hvorfor ble jeg ikke en bille som ikke kan komponere?''

På grunn av DNAet ditt, som du har arvet av foreldrene dine. Hadde de vært en bille, ville du også vært det.

Med vennlig hilsen

''På grunn av evolusjon - som sier at den som er best egnet til å overleve i et miljø, overlever (og får barn). Så "fortidsapekatter" som var mer intelligente vant over de dumme, igjen og igjen og igjen.''

Tror du vi mennesker er en videreutviklet utgave av apekatter?

''På grunn av DNAet ditt, som du har arvet av foreldrene dine. Hadde de vært en bille, ville du også vært det.''

Hvor kommer mine foreldres DNA fra? Hvem/hva gjorde at deres DNA er annerledes enn hos en bille. Hvem/hva sørget for at en bille ikke kan komponere og hvorfor?

Gjest MayLynn
Skrevet

Det er ikke derfor jeg er kristen, men...

Er det ikke tross alt bedre å tro og ta feil enn å ikke tro å ta feil...?

Den blemma vil ikke jeg ta. Om jeg tror på kristendommen og det viser seg å være sant, har jeg alt å vinne. Hvis jeg velger å ikke tro og det viser seg å være sant, har jeg tapt alt.

Likedan om jeg tror og det ikke er sant, har jeg ikke tapt noe. Hvis jeg ikke tror og det ikke er sant, har jeg heller ikke tapt noe. Men slik jeg ser det er det et sjansespill. Så jeg har valgt å tro. (Og også blitt overbevist, men det er en annen historie) ;-)

som jeg skulle ha sagt det selv :-)

Heldigvis blir ikke Gud forandret uansett hvor mye vi debatterer han på Dol...

Rart at de som hevder de ikke tror på noe blir så ufattelig engasjerte, man kan jo lure på hva som driver dem.

Skrevet

''På grunn av evolusjon - som sier at den som er best egnet til å overleve i et miljø, overlever (og får barn). Så "fortidsapekatter" som var mer intelligente vant over de dumme, igjen og igjen og igjen.''

Tror du vi mennesker er en videreutviklet utgave av apekatter?

''På grunn av DNAet ditt, som du har arvet av foreldrene dine. Hadde de vært en bille, ville du også vært det.''

Hvor kommer mine foreldres DNA fra? Hvem/hva gjorde at deres DNA er annerledes enn hos en bille. Hvem/hva sørget for at en bille ikke kan komponere og hvorfor?

''Tror du vi mennesker er en videreutviklet utgave av apekatter?''

Vi har felles forfedre, slik at både vi og apekattende er videreutvikling av de som levde for hundretusenvis av år siden.

''Hvor kommer mine foreldres DNA fra? Hvem/hva gjorde at deres DNA er annerledes enn hos en bille. Hvem/hva sørget for at en bille ikke kan komponere og hvorfor?''

Deres DNA kommer fra deres foreldre DNA, selvfølgelig. Og bakover i tid millioner av år til man hadde felles "forfedre" med biller og alt annet.

En bille kan ikke komponere fordi den har ikke plass til en hjerne som er avansert nok til å komponere.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Rart at de som hevder de ikke tror på noe blir så ufattelig engasjerte, man kan jo lure på hva som driver dem.

''Rart at de som hevder de ikke tror på noe blir så ufattelig engasjerte, man kan jo lure på hva som driver dem.''

At man liker å finne frem til en Sannhet og et livssyn som ikke får forklaringsproblemer neste gang det kommer en tsunami.

Det er du som ikke kan forklare hvorfor den "gode" guden din drukner titusenvis av småbarn.

Skrevet

''Rart at de som hevder de ikke tror på noe blir så ufattelig engasjerte, man kan jo lure på hva som driver dem.''

Tro engasjerer meg ikke overhodet, men uvitenhet gjør det. Eller, i langt større grad med positivt fortegn, kunnskap. Svært ofte er diskusjoner som denne preget av kunnskapsløshet og det er det jeg tror engasjerer svært mange "religionsforkjempere". I tillegg er det slik at religion, om man gjør opp regnskap, har forårsaket mer vondt enn godt. Dermed er det naturlig at de som ser på den utenfra ønsker så få mennesker som mulig involvert i organisert religion.

Gjest irrere
Skrevet

''Tror du vi mennesker er en videreutviklet utgave av apekatter?''

Vi har felles forfedre, slik at både vi og apekattende er videreutvikling av de som levde for hundretusenvis av år siden.

''Hvor kommer mine foreldres DNA fra? Hvem/hva gjorde at deres DNA er annerledes enn hos en bille. Hvem/hva sørget for at en bille ikke kan komponere og hvorfor?''

Deres DNA kommer fra deres foreldre DNA, selvfølgelig. Og bakover i tid millioner av år til man hadde felles "forfedre" med biller og alt annet.

En bille kan ikke komponere fordi den har ikke plass til en hjerne som er avansert nok til å komponere.

Med vennlig hilsen

''Vi har felles forfedre, slik at både vi og apekattende er videreutvikling av de som levde for hundretusenvis av år siden.''

Hvem er våre felles forfedre? Og hvorfor har menneskene utviklet seg i en annen takt enn apekattene?

''Deres DNA kommer fra deres foreldre DNA, selvfølgelig. Og bakover i tid millioner av år til man hadde felles "forfedre" med biller og alt annet.''

Hvem var de "første" foreldre og hvor kom deres DNA fra?

''En bille kan ikke komponere fordi den har ikke plass til en hjerne som er avansert nok til å komponere.''

Hvorfor kan ikke en krokodille komponere ? ;)

Skrevet

''Vi har felles forfedre, slik at både vi og apekattende er videreutvikling av de som levde for hundretusenvis av år siden.''

Hvem er våre felles forfedre? Og hvorfor har menneskene utviklet seg i en annen takt enn apekattene?

''Deres DNA kommer fra deres foreldre DNA, selvfølgelig. Og bakover i tid millioner av år til man hadde felles "forfedre" med biller og alt annet.''

Hvem var de "første" foreldre og hvor kom deres DNA fra?

''En bille kan ikke komponere fordi den har ikke plass til en hjerne som er avansert nok til å komponere.''

Hvorfor kan ikke en krokodille komponere ? ;)

Alt dette gir evolusjonsteorien svar på. Har du lest om den?

Gjest MayLynn
Skrevet

At man liker å finne frem til en Sannhet og et livssyn som ikke får forklaringsproblemer neste gang det kommer en tsunami.

Det er du som ikke kan forklare hvorfor den "gode" guden din drukner titusenvis av småbarn.

Den diskusjonen der var det ikke DU vant... du har ikke vunnet en eneste diskusjon med meg.

Det er ikke slik at bare man har det siste innlegget i en debatt så har man vunnet!

Jeg er ikke på Dol 24 timer i døgnet og gidder ikke diskutere med deg - men det er ikke fordi jeg ikke har argumenter.

Lurer på hvor gammel (ung) du er som er så trangsynt som du gir utrykk for. Kan trøste deg med at man blir klokere ,og mer ydmyk med årene.

Gjest MayLynn
Skrevet

Den diskusjonen der var det ikke DU vant... du har ikke vunnet en eneste diskusjon med meg.

Det er ikke slik at bare man har det siste innlegget i en debatt så har man vunnet!

Jeg er ikke på Dol 24 timer i døgnet og gidder ikke diskutere med deg - men det er ikke fordi jeg ikke har argumenter.

Lurer på hvor gammel (ung) du er som er så trangsynt som du gir utrykk for. Kan trøste deg med at man blir klokere ,og mer ydmyk med årene.

SOM vant skulle det være selvfølgelig...

Gjest segunda
Skrevet

Vel, hvis man følger bevisene, og observasjonene, og bruker rasjonalitet, så kommer man nærmere Sannheten.

Med vennlig hilsen

Sannheten er ikke noe som en kan oppdage for alle andre. Sannhet er ikke noe som vi nålevende mennesker har oppdaget som de første og kommer til å bringe videre til kommende generasjoner.

Gjest irrere
Skrevet

Alt dette gir evolusjonsteorien svar på. Har du lest om den?

Nei, den har jeg ikke lest om ;) Joda jeg vet godt hva evolusjonsteorien er og forsøker å forklare. Dessverre mangler den en del detaljer, så det står igjen ubesvarte spm.

Skrevet

Nei, den har jeg ikke lest om ;) Joda jeg vet godt hva evolusjonsteorien er og forsøker å forklare. Dessverre mangler den en del detaljer, så det står igjen ubesvarte spm.

Nei, ikke hvis du leser moderne biologi.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hvis du legger personangrepene dine til side (jada, jeg vet du kun gjør det fordi du ikke kan forklare), så kan jeg påpeke at det var dette jeg skrev:

''Det er du som ikke kan forklare hvorfor den "gode" guden din drukner titusenvis av småbarn.''

Prøv med en forklaring, ikke personangrepene dine!

Skrevet

Sannheten er ikke noe som en kan oppdage for alle andre. Sannhet er ikke noe som vi nålevende mennesker har oppdaget som de første og kommer til å bringe videre til kommende generasjoner.

Med mer og mer kunnskap så kommer vi nærmere Sannheten.

Ateisme er eldre enn kristendommen.

Gjest segunda
Skrevet

Med mer og mer kunnskap så kommer vi nærmere Sannheten.

Ateisme er eldre enn kristendommen.

Kristendommen er ikke særlig gammel, men så langt har ingen nærmet seg sannheten og bragt meg den på et fat.

Gjest irrere
Skrevet

Nei, ikke hvis du leser moderne biologi.

Med vennlig hilsen

Selv da står det igjen ubesvarte spm og mange av de viktige. Evoulusjonsteorien mangler det helt essensielle, den gir ingen forklaring på hvorledes livet oppstod.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Etter det jeg husker ble Arnulf Øverland (han som skrev diktet "Du må ikke tåle så inderlig vel" og boken "Kristendommen - den tiende landeplage") slept for retten for blasfemi, etter å ha påstått at Gud hadde penis.

Øverland stod visstnok opp i retten og spurte biskopene om de mente Gud var kastrat?

Rettssaken ble droppet....

:-)

Med vennlig hilsen

Det er intet annet enn fantastisk at blasfemiparagrafen var oppe til debatt så sent som i fjor. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...