Gå til innhold

Sur kunde

Anbefalte innlegg

Gjest Fioletta
Skrevet

Jeg er ferievikar i en butikk med "alt mulig rart" der vi bl.a selger garn. En eldre kvinne kommer inn i butikken og skulle hatt noe garn til å strikke ullsokker. Jeg viser henne garnet som vanligvis blir brukt til sokker. Damen forteller meg at dette garnet kan hun ikke bruke. Hun skulle hatt noe annet. Da jeg kun jobber der om sommeren, har jeg ikke super peiling på garn. Jeg beklager og sier at da vet jeg dessverre ikke hvilket annet garn som blir brukt. Damen blir kjempe sint og mener at det går ikke ann å ha folk der som ikke vet hvilke garn som skal brukes til sokker! Jeg beklager igjen, og forteller at jeg er ferievikar. Det er ingen unskyldning! får jeg rett opp i trynet.

Hvorfor er noen så innmari sinte? Skulle jeg ha lært hva alt garnet kunne brukes til, hadde jeg måtte hatt 1 år opplæring, minst! Og vi har ikke bare garn i butikken. Det er bare en liten del.

Sukk, blir så oppgitt :(

Gjest Elextra
Skrevet

Slike mennesker finnes dessverre overalt og selv i de beste familier ;).

Nå skal det sies at jeg selv også ofte irriterer meg litt over manglende sakskunnskap hos personale i spesialbutikker, men det kunne ikke falle meg inn å skjelle ut noen! :P

(Men senest i forrige uke var jeg litt spiss til en butikkansatt som ikke kunne hjelpe meg, og heller ikke gjorde tegn til å forsøke å finne ut av det jeg spurte om (det var mange ansatte i butikken, men litt travelt)),

Gjest septembermum
Skrevet

Nå skal det sies at jeg selv også ofte irriterer meg litt over manglende sakskunnskap hos personale i spesialbutikker, men det kunne ikke falle meg inn å skjelle ut noen! :P

(Men senest i forrige uke var jeg litt spiss til en butikkansatt som ikke kunne hjelpe meg, og heller ikke gjorde tegn til å forsøke å finne ut av det jeg spurte om (det var mange ansatte i butikken, men litt travelt)),

En forventer jo en viss service og kunnskap når man handler i spesialbutikker i alle fall. En bekjent av meg skulle handle på Elkjøp og lurte på noe ang. et elektrisk apparat, den unge selgeren som var der hadde ikke mye peiling.

Eneste svar hun fikk fra ham var "vet ikke"..

Var ikke snakk om å prøve å finne ut hva svaret var, f.eks. ved å lete i brosjyrer, se på dataen eller spørre andre kolleger... han bare ristet på skuldrene og sa "vet ikke"

snakk om dårlig service....

men han var vel en skoleelev som neppe hadde rukket å sette seg særlig inn i de tekniske finessene. Litt synd på gutten...

men syns de som lærer opp ansatte bør fokusere mer på hvor viktig service er og hva de gjør hvis de står fast på noe en kunde spør om. hvor kan de finne informasjon f.eks.

Gjest Elextra
Skrevet

En forventer jo en viss service og kunnskap når man handler i spesialbutikker i alle fall. En bekjent av meg skulle handle på Elkjøp og lurte på noe ang. et elektrisk apparat, den unge selgeren som var der hadde ikke mye peiling.

Eneste svar hun fikk fra ham var "vet ikke"..

Var ikke snakk om å prøve å finne ut hva svaret var, f.eks. ved å lete i brosjyrer, se på dataen eller spørre andre kolleger... han bare ristet på skuldrene og sa "vet ikke"

snakk om dårlig service....

men han var vel en skoleelev som neppe hadde rukket å sette seg særlig inn i de tekniske finessene. Litt synd på gutten...

men syns de som lærer opp ansatte bør fokusere mer på hvor viktig service er og hva de gjør hvis de står fast på noe en kunde spør om. hvor kan de finne informasjon f.eks.

''"vet ikke".. Var ikke snakk om å prøve å finne ut hva svaret var, f.eks. ved å lete i brosjyrer, se på dataen eller spørre andre kolleger... han bare ristet på skuldrene og sa "vet ikke" ''

Akkurat den holdningen reagerer jeg også på. Jeg synes i det minste de bør spørre en av sine kolleger.

Gjest septembermum
Skrevet

''"vet ikke".. Var ikke snakk om å prøve å finne ut hva svaret var, f.eks. ved å lete i brosjyrer, se på dataen eller spørre andre kolleger... han bare ristet på skuldrene og sa "vet ikke" ''

Akkurat den holdningen reagerer jeg også på. Jeg synes i det minste de bør spørre en av sine kolleger.

Ja, det bør være obligatorisk i de fleste yrker der man skal yte en viss service for folk.

Det er ikke noe som heter at en ikke vet. Vet en ikke, så bør en i alle fall prøve å finne ut av det. Det er jo du som er ansatt der for å hjelpe kundene.

Skrevet

"Jeg vet ikke, men jeg skal se om jeg kan finne det ut", ville jeg ha likt bedre. Da viser man i alle fall interesse for å hjelpe.

Gjest septembermum
Skrevet

"Jeg vet ikke, men jeg skal se om jeg kan finne det ut", ville jeg ha likt bedre. Da viser man i alle fall interesse for å hjelpe.

Ja, nettopp. At en i det minste forsøker!

Nå jobber ikke jeg i butikk, men også der jeg jobber må jeg av og til hjelpe folk,

og da vil jeg helst gi dem et svar, vet jeg ikke, så prøver jeg å finne ut av det. Finner jeg ikke svaret, så har jeg i alle fall vist interesse for å ville hjelpe.

Det er det viktigste. Ikke bare riste på skuldrene og si "vet ikke".

Skrevet

Ja, nettopp. At en i det minste forsøker!

Nå jobber ikke jeg i butikk, men også der jeg jobber må jeg av og til hjelpe folk,

og da vil jeg helst gi dem et svar, vet jeg ikke, så prøver jeg å finne ut av det. Finner jeg ikke svaret, så har jeg i alle fall vist interesse for å ville hjelpe.

Det er det viktigste. Ikke bare riste på skuldrene og si "vet ikke".

Jeg synes man bør ha litt interesse av å finne det ut for sin egen del også jeg, i alle fall hvis man jobber der fast og ikke bare er sommervikar. Alt man lærer seg/all kunnskap man har, kan man jo få nytte av siden, det er jo berikende uansett. :-)

Skrevet

Neste gang kjerringa kommer i butikken bør du fike til a.

Gjest Fioletta
Skrevet

Jeg prøve så godt jeg kunne med å være behjelpelig. Og jeg vist henne jo hva som var vanlig å bruke. Man kan jo i hovedsak bruke alle typer ullgarn til å strikke sokker med.

Jeg kan jo ikke vite hva folk velger å bruke når de ikke bruker det som er egnet for sokker. For noen er Heilo det supreste av det supreste, mens andre MÅ ha Falk.

Gjest Fioletta
Skrevet

Haha;) Nei du, det hadde jeg aldri gjort!

Gjest Fioletta
Skrevet

Haha, nå kom faktisk den samme damen tilbake.

"Her kommer den sure kunden igjen" sa hun med ett smil. Hun måtte bytte garnet som hun hadde kjøpt, for det var feil type. Og i dag så takket hun så masse for hjelpen. Mulig hun hadde en dårlig dag i går?

Gjest her har du info
Skrevet

Jeg prøve så godt jeg kunne med å være behjelpelig. Og jeg vist henne jo hva som var vanlig å bruke. Man kan jo i hovedsak bruke alle typer ullgarn til å strikke sokker med.

Jeg kan jo ikke vite hva folk velger å bruke når de ikke bruker det som er egnet for sokker. For noen er Heilo det supreste av det supreste, mens andre MÅ ha Falk.

Nei, du kan strengt tatt ikke bruke alt til å strikke sokker med. Det MÅ være forsterket, dvs at det inneholder nylon eller polyamid. F eks så er Opal et nydelig sokkegarn som inneholder 75% ull og 25% polyamid. Og den sammensetningen har de fleste sokkegarn.

Ellers går det hull i sokkene etter et par dagers bruk :o)

Mary Poppins
Skrevet

Haha, nå kom faktisk den samme damen tilbake.

"Her kommer den sure kunden igjen" sa hun med ett smil. Hun måtte bytte garnet som hun hadde kjøpt, for det var feil type. Og i dag så takket hun så masse for hjelpen. Mulig hun hadde en dårlig dag i går?

Eller kanskje hun er på DOL? ;-)

Gjest strikkine
Skrevet

Nei, du kan strengt tatt ikke bruke alt til å strikke sokker med. Det MÅ være forsterket, dvs at det inneholder nylon eller polyamid. F eks så er Opal et nydelig sokkegarn som inneholder 75% ull og 25% polyamid. Og den sammensetningen har de fleste sokkegarn.

Tull og vås.

Gjest Fioletta
Skrevet

Det er det som er mest vanlig ja, og det jeg anbefalte. Men det er flere som bruker rent ull også.

Gjest Fioletta
Skrevet

Eller kanskje hun er på DOL? ;-)

Fult mulig ;)

Gjest det skjønner du sikkert.
Skrevet

Det er ikke din feil, det er jeg enig i, men det er sjefen din som ikke burde satt deg i butikken alene uten eksperthjelp som jobber der til vanlig.

Det er en uting at alle faste ansatte tar ut ferie samtidig og lar vikarer stå i butikkene som ikke har nok kunnskap til å håndtere visse varegrupper.

Som kunde vil jeg ha god hjelp siden varen nok ikke er på salg og jeg vil ha hjelpen der og da og ikke uken etter..da går jeg heller til neste butikk, om jeg er så heldig å bo i en større by med flere konkurenter i samme nisje.

Gjest Fioletta
Skrevet

Det er ikke din feil, det er jeg enig i, men det er sjefen din som ikke burde satt deg i butikken alene uten eksperthjelp som jobber der til vanlig.

Det er en uting at alle faste ansatte tar ut ferie samtidig og lar vikarer stå i butikkene som ikke har nok kunnskap til å håndtere visse varegrupper.

Som kunde vil jeg ha god hjelp siden varen nok ikke er på salg og jeg vil ha hjelpen der og da og ikke uken etter..da går jeg heller til neste butikk, om jeg er så heldig å bo i en større by med flere konkurenter i samme nisje.

Dette er ikke en kjempe stor butikk. Kun en ansatt..(+ sjefen) Hadde det ikke vært for at jeg kunne steppe inn, så hadde butikke vært stengt. Det er vel bedre å ha ferievikarer, en at butikken er stengt i 4 uker? Det er flere mil til neste butikk.

Og som jeg har nevnt tidligere. Skulle jeg ha lært meg alt om det som fins i butikken, ville det ha tatt meg flere år. Det er ikke mulig å bruke så masse resurser på en ferievikar.

hidi, the scorpion
Skrevet

Dette er ikke en kjempe stor butikk. Kun en ansatt..(+ sjefen) Hadde det ikke vært for at jeg kunne steppe inn, så hadde butikke vært stengt. Det er vel bedre å ha ferievikarer, en at butikken er stengt i 4 uker? Det er flere mil til neste butikk.

Og som jeg har nevnt tidligere. Skulle jeg ha lært meg alt om det som fins i butikken, ville det ha tatt meg flere år. Det er ikke mulig å bruke så masse resurser på en ferievikar.

En vikar bør settes inn i det mest nødvendige i en butikk, og det tar ikke flere år for å vite det essensielle....!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...