Gå til innhold

Om aa presse barna

Anbefalte innlegg

Gjest Uten nick naa
Skrevet

Jeg er saa glad for det i dag at jeg "presset" datteren min i oeve 1 time hver dag i noen aar. Var i tvil om jeg gjorde rett, men naa har hun takket meg.

Hun har hatt 3 laerere. Laerer nr 2 var dyr, men begunnet det med at han bare ville ha noen faa elever og de skulle vaere motiverte. Dessverre flyttet han etter 4 aar, men det er han vi kan takke.

Naa er hun 19 aar og har ikke hatt laerer paa et par aar, men naa koser hun seg mer enn noen gang med pianonen. Hun finner sanger hun liker paa youtube og laerer dem selv.Hun setter seg ved pianoet flere ganger daglig og det er flere aar siden jeg krevde det av henne.

Akkurat naa spiller hun denne og det er fryd aa oere paa.Det gir en god stemning i huset. Det er godt aa vite at hun i dag har glede av det og at det var verd det. Og det er deilig aa hoere henne takke meg for at jeg presset henne.

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

8

• frosken

4

• laban

3

• Katt-ja

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Så herlig! Det er fantastisk flott å kunne spille ordentlig et instrument. Det har man glede av hele livet :)

Gjest gjennomsiktig
Skrevet

hvorfor bare bruker du ikke nicket

Gjest Uten nick naa
Skrevet

hvorfor bare bruker du ikke nicket

Kankje jeg ikke oensker at alt skal vaere soekbart opp mot ett nick? Har du noen probelemer med det? Hvor bruker ikke du nicket?

Skrevet

Ja, jeg tror at man må finne den riktige balansen. Ren tvang fører sjelden noe godt med seg, men motivere og påvirke i riktig retning kan gjøre det. Viktig at de i alle fall lærer seg at de må fullføre noe de har begynt på.

Skrevet

Her er vi også glade i musikk, og både mannen og dattera spiller, både horn, slagverk og piano. Mannen spiller også med et av landets større musikkorps.

Men å øve i 1 time hver dag under press, det syntes jeg hørtes litt vel voldsomt ut. Her må vi også "presse" frøkna til å øve, men ikke hever eneste dag og det holder med en halv time hver gang. For oss er det viktigste å holde interessen ved like, og ikke drepe musikkgleden ved altfor mye øving og press. Selv ikke mannen som har en ledende stemme i sitt korps øver hver dag.

Gjest Uten nick naa
Skrevet

Her er vi også glade i musikk, og både mannen og dattera spiller, både horn, slagverk og piano. Mannen spiller også med et av landets større musikkorps.

Men å øve i 1 time hver dag under press, det syntes jeg hørtes litt vel voldsomt ut. Her må vi også "presse" frøkna til å øve, men ikke hever eneste dag og det holder med en halv time hver gang. For oss er det viktigste å holde interessen ved like, og ikke drepe musikkgleden ved altfor mye øving og press. Selv ikke mannen som har en ledende stemme i sitt korps øver hver dag.

Gleden ble jo ikke drept. Heller tvert i mot:) Jeg tar litt hardt i naar jeg kaller det press.

Gjest Uten nick naa.
Skrevet

''Selv ikke mannen som har en ledende stemme i sitt korps øver hver dag''

Mine unger har ogsaa gaatt i korps, men det blir feil aa sammenligne et korpsinstrument med piano. Krever ikke akkurat like mye aa beherske et korpsinstrument. De oevde kanskje et kvarter naa og da. Ikke hver dag.

Skrevet

Gleden ble jo ikke drept. Heller tvert i mot:) Jeg tar litt hardt i naar jeg kaller det press.

Det er kjempefint at musikkgleden og gleden ved å spille har holdt seg. Men ofte ser vi som aktive i musikkmiljøet at barns musikkglede blir ødelagt av foreldrenes mas om øving hver dag og altfor lenge om gangen. Hadde jeg mast om mer øving enn jeg gjør nå vet jeg at dattera ville bli lei, og slutte. Da er det bedre å se litt gjennom fingrene med øving, og heller satse på en musikkglede som holder seg. Derfor er jeg litt skeptisk til 1 times øving hver dag. Men det er jo flott at det har fungert bra hos dere. Gleden ved å kunne spille et instrument har man med seg hele livet.

Skrevet

''Selv ikke mannen som har en ledende stemme i sitt korps øver hver dag''

Mine unger har ogsaa gaatt i korps, men det blir feil aa sammenligne et korpsinstrument med piano. Krever ikke akkurat like mye aa beherske et korpsinstrument. De oevde kanskje et kvarter naa og da. Ikke hver dag.

Der tar du faktisk helt feil, det må jeg få lov å si. Et messinginstrument er ikke bare å trykke på 3 ventiler. Det er pust, munnstilling, fart og kombinasjon av fingerstilling. Ved et messinginstrument kan bare en liten forandring an munnstilling bety at man får en G istedet for en C. Både mannen og dattera spiller piano også og sier at begge deler er like krevende, men på ulike områder.

Gjest Uten nick naa
Skrevet

Der tar du faktisk helt feil, det må jeg få lov å si. Et messinginstrument er ikke bare å trykke på 3 ventiler. Det er pust, munnstilling, fart og kombinasjon av fingerstilling. Ved et messinginstrument kan bare en liten forandring an munnstilling bety at man får en G istedet for en C. Både mannen og dattera spiller piano også og sier at begge deler er like krevende, men på ulike områder.

Det kommer kanskje an paa hva slags nivaa pianospillingen er paa. Mine barn spilte Tuba og Barryton (skrives det slik?)

Jeg mener de behersket instrumentene, men for aa beherske et piano slik som den linken jeg la ut, krever langt mer.

Skrevet

Det kommer kanskje an paa hva slags nivaa pianospillingen er paa. Mine barn spilte Tuba og Barryton (skrives det slik?)

Jeg mener de behersket instrumentene, men for aa beherske et piano slik som den linken jeg la ut, krever langt mer.

Men det går an å spille et "korpsinstrument" på et høyt nivå også (Ole Edvard Anthonsen og Tine Ting Helseth på trompet), og de ikke bare mesterer det, men utøver kunst - på samme måte som din datter sikkert gjørt, men det finnes grader av mestring når det gjelder alle instrumenter, og det er nettopp øvinga som er cluet her...

Skrevet

De fleste (kanskje alle) instrumenter kan mestres på ulike nivåer. Det er selvfølgelig fullt mulig å være med i korps uten å å være i stand til å bidra så mye, akkurat som det er mulig å ta pianoundervisning år etter år uten å oppnå et spesielt høyt ferdighetsnivå.

Jeg er enig med deg at øving er nødvendig og avgjørende, men synes selv at det krevde adskillig mer av meg å bli god på fiolin enn på piano.

Gjest Ikke nick naa
Skrevet

Men det går an å spille et "korpsinstrument" på et høyt nivå også (Ole Edvard Anthonsen og Tine Ting Helseth på trompet), og de ikke bare mesterer det, men utøver kunst - på samme måte som din datter sikkert gjørt, men det finnes grader av mestring når det gjelder alle instrumenter, og det er nettopp øvinga som er cluet her...

Jeg vet det, men jeg spurte min datter om dette.

Hun svarte slik:

Nei herregud!, i et blaaseinstrument er det bare 8 toner og utover det er det bare aa laere seg aa blaase paa forskjellige maater.

For aa bli en god pianopiller er det saa sykt mange elementer som skal paa plass.

Det er ihvertfall hva hun mente som har drevet med begge deler.

Ole Antonsen er flink han, men man kan hoere at det ligger mer oeving bak en riktig god pianospiller:)

Skrevet

Hun svarte slik:

Nei herregud!, i et blaaseinstrument er det bare 8 toner og utover det er det bare aa laere seg aa blaase paa forskjellige maater.

For aa bli en god pianopiller er det saa sykt mange elementer som skal paa plass.

Ole Antonsen er flink han, men man kan hoere at det ligger mer oeving bak en riktig god pianospiller:)

Hehe, ja du skal få fortsette å leve i troen på at din datter har mye større talent og mestringsevne enn de som måtte finne på å bare spille et blåseinstrument;-)

Gjest Ikke nick naa.
Skrevet

Hehe, ja du skal få fortsette å leve i troen på at din datter har mye større talent og mestringsevne enn de som måtte finne på å bare spille et blåseinstrument;-)

Det var langt i fra det jeg sa. Jeg tror du maa lese en gang til:)

Gjest Ikke nick naa
Skrevet

De fleste (kanskje alle) instrumenter kan mestres på ulike nivåer. Det er selvfølgelig fullt mulig å være med i korps uten å å være i stand til å bidra så mye, akkurat som det er mulig å ta pianoundervisning år etter år uten å oppnå et spesielt høyt ferdighetsnivå.

Jeg er enig med deg at øving er nødvendig og avgjørende, men synes selv at det krevde adskillig mer av meg å bli god på fiolin enn på piano.

Men jeg nevnte ikke noe om fiolin her.

Skrevet

Det var langt i fra det jeg sa. Jeg tror du maa lese en gang til:)

Ok da, du skal få fortsette å leve i troen på at _pianospillere_ er har mye mer talent og mestrinngsevne, enn de som bare velger å spille et blåseinstrument:-)

Skrevet

Hun svarte slik:

''Nei herregud!, i et blaaseinstrument er det bare 8 toner og utover det er det bare aa laere seg aa blaase paa forskjellige maater. For aa bli en god pianopiller er det saa sykt mange elementer som skal paa plass. Det er ihvertfall hva hun mente som har drevet med begge deler.

Nei herregud!, i et blaaseinstrument er det bare 8 toner og utover det er det bare aa laere seg aa blaase paa forskjellige maater. For aa bli en god pianopiller er det saa sykt mange elementer som skal paa plass. Det er ihvertfall hva hun mente som har drevet med begge deler.

''

Jeg tipper at hun kun oppnådde et ganske middels ferdighetsnivå på blåseinstrumentet sitt :-)

Gjest Ikke nick naa
Skrevet

Ok da, du skal få fortsette å leve i troen på at _pianospillere_ er har mye mer talent og mestrinngsevne, enn de som bare velger å spille et blåseinstrument:-)

Naa trekker du dine egne konklusjoner og det maa du bare gjoere:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...