Gå til innhold

Om aa presse barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Naa trekker du dine egne konklusjoner og det maa du bare gjoere:)

''Ole Antonsen er flink han, men man kan hoere at det ligger mer oeving bak en riktig god pianospiller:)''

Nja, vet ikke hva slags konklusjoner du mener jeg skal trekke jeg...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

8

• frosken

4

• laban

3

• Katt-ja

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Ikke nick naa
Skrevet

''Nei herregud!, i et blaaseinstrument er det bare 8 toner og utover det er det bare aa laere seg aa blaase paa forskjellige maater. For aa bli en god pianopiller er det saa sykt mange elementer som skal paa plass. Det er ihvertfall hva hun mente som har drevet med begge deler.

Nei herregud!, i et blaaseinstrument er det bare 8 toner og utover det er det bare aa laere seg aa blaase paa forskjellige maater. For aa bli en god pianopiller er det saa sykt mange elementer som skal paa plass. Det er ihvertfall hva hun mente som har drevet med begge deler.

''

Jeg tipper at hun kun oppnådde et ganske middels ferdighetsnivå på blåseinstrumentet sitt :-)

Hun ga seg tidligere med blaseinstrumentet enn med pianonen ja:)

Jeg tipper at hun mente at hun brukte mer energi paa aa bli en middels pianospiller enn en middels barritonspiller:)

Gjest Ikke nick naa
Skrevet

''Ole Antonsen er flink han, men man kan hoere at det ligger mer oeving bak en riktig god pianospiller:)''

Nja, vet ikke hva slags konklusjoner du mener jeg skal trekke jeg...

Du kan sammenligne Richard Clayderman og Ole Antonsen. Jeg mer ikke at du skal sammenligne Ole Antonsen med min datter :o)

Skrevet

Du kan sammenligne Richard Clayderman og Ole Antonsen. Jeg mer ikke at du skal sammenligne Ole Antonsen med min datter :o)

''Du kan sammenligne Richard Clayderman og Ole Antonsen.''

Ja? Men jeg ser virkelig ikke poenget ditt jeg, men du liker kanskje piano bedre enn trompet, og da blir det litt vanskelig å sammenligne?

Skrevet

Jeg vet det, men jeg spurte min datter om dette.

Hun svarte slik:

Nei herregud!, i et blaaseinstrument er det bare 8 toner og utover det er det bare aa laere seg aa blaase paa forskjellige maater.

For aa bli en god pianopiller er det saa sykt mange elementer som skal paa plass.

Det er ihvertfall hva hun mente som har drevet med begge deler.

Ole Antonsen er flink han, men man kan hoere at det ligger mer oeving bak en riktig god pianospiller:)

''i et blaaseinstrument er det bare 8 toner og utover det er det bare aa laere seg aa blaase paa forskjellige maater.''

Forresten - en kan ikke blåse mer enn sju toner, for å endre blåseteknikken for å spille på forskjellige måter... På et piano kan man også bare spille 7 toner, utover det må en lære seg hvor fingrene skal trykke for å spille på forskjellie måter;-)

Skrevet

Hun ga seg tidligere med blaseinstrumentet enn med pianonen ja:)

Jeg tipper at hun mente at hun brukte mer energi paa aa bli en middels pianospiller enn en middels barritonspiller:)

Det skjønner jeg, for som nybegynner så tar det nok lengre tid å komme opp på et visst nivå som pianospiller enn på et messingstrument.

Gjest Ikke nick naa
Skrevet

''Du kan sammenligne Richard Clayderman og Ole Antonsen.''

Ja? Men jeg ser virkelig ikke poenget ditt jeg, men du liker kanskje piano bedre enn trompet, og da blir det litt vanskelig å sammenligne?

Jeg liker begge. Trompet kan vaere nydelig aa hoere paa:)

Skrevet

Det skjønner jeg, for som nybegynner så tar det nok lengre tid å komme opp på et visst nivå som pianospiller enn på et messingstrument.

''som nybegynner så tar det nok lengre tid å komme opp på et visst nivå som pianospiller enn på et messingstrument.''

Det tror jeg også, men etter at man virkelig har lært å mestre instrumentet, tror jeg nok ikke det ligger noe mindre øving og mestringsevne bak å være god på et blåseinstrument;-)

Gjest Ikke nick naa
Skrevet

''i et blaaseinstrument er det bare 8 toner og utover det er det bare aa laere seg aa blaase paa forskjellige maater.''

Forresten - en kan ikke blåse mer enn sju toner, for å endre blåseteknikken for å spille på forskjellige måter... På et piano kan man også bare spille 7 toner, utover det må en lære seg hvor fingrene skal trykke for å spille på forskjellie måter;-)

Jeg tror naa likevel det krever mer aa bli en riktig god pianospiller:)

Skrevet

Jeg tror naa likevel det krever mer aa bli en riktig god pianospiller:)

Det er helt greit at du tror det, jeg er ikke enig.

Gjest Ikke nick naa
Skrevet

Det er helt greit at du tror det, jeg er ikke enig.

Nei, det er ingen som sier at du maa vaere enig:)

Skrevet

''Selv ikke mannen som har en ledende stemme i sitt korps øver hver dag''

Mine unger har ogsaa gaatt i korps, men det blir feil aa sammenligne et korpsinstrument med piano. Krever ikke akkurat like mye aa beherske et korpsinstrument. De oevde kanskje et kvarter naa og da. Ikke hver dag.

Dette har vi diskutert før, og jeg er fremdeles dypt uenig med deg.

Det krever minst like mye øving på korpsinstrumenter som på piano hvis man skal bli en god musiker. Du kan ikke bruke dine barns manglende innsats på korpsinstrumentene som målestokk på hvor mye øving som behøves for å bli virkelig god.

Skrevet

Hun svarte slik:

Nei herregud!, i et blaaseinstrument er det bare 8 toner og utover det er det bare aa laere seg aa blaase paa forskjellige maater.

For aa bli en god pianopiller er det saa sykt mange elementer som skal paa plass.

Ole Antonsen er flink han, men man kan hoere at det ligger mer oeving bak en riktig god pianospiller:)

vet du hvor mye Ole Edvard har øvd opp igjennom årene?

hidi, the scorpion
Skrevet

Det krever minst like mye øving på korpsinstrumenter som på piano hvis man skal bli en god musiker. Du kan ikke bruke dine barns manglende innsats på korpsinstrumentene som målestokk på hvor mye øving som behøves for å bli virkelig god.

Helt enig med deg!

hidi, the scorpion
Skrevet

vet du hvor mye Ole Edvard har øvd opp igjennom årene?

Sikkert mye mer enn èn time om dagen;))

Skrevet

Hun svarte slik:

-hvis hun tror det finnes bare 8 toner på et blåseinstrument kan hun umulig ha øvd særlig lenge. ( For å komme opp på profesjonellt nivå antar man at det må øves 25-30 timer pr uke, pianister øver ofte mer enn blåsere fordi det begrenser seg mer fysisk hva kroppen klarer som blåser.)

På messinginstrumenter med 3 ventiler finnes det 7 forskjellige grep som man overblåser til forskjellige toner.

På treblås finnes det opptil flere grep på hver tone, og jeg kan spille 40 ulike toner på mitt instrument pluss kvarttoner og glissandi.

I tillegg er det et uttall forskjellige teknikker for å få forskjellig klang, styrkegrader, tungeteknikker, triller, fluttertunge, etc etc.

Skrevet

''Selv ikke mannen som har en ledende stemme i sitt korps øver hver dag''

Mine unger har ogsaa gaatt i korps, men det blir feil aa sammenligne et korpsinstrument med piano. Krever ikke akkurat like mye aa beherske et korpsinstrument. De oevde kanskje et kvarter naa og da. Ikke hver dag.

Du kan ikke sammenlikne det å være en god pianospiller, med å "beherske" et blåseinstrument. Det er ikke instrumentene i seg selv som avgjør hvor mye arbeid som må til for å bli god.

Man er ikke nødvendigvis på noe høyt nivå selv om man klarer å blåse / trykke / stryke fram riktig tone når man ser noten.

En fiolin har bare fire strenger, men jeg skal love deg at det er mer krevende å få musikk ut av den, enn av et piano der tonen ligger klar dersom man treffer den riktige tangenten.

Skrevet

Fint at hun har hatt glede av det. Jeg vet godt at det er kjekt å kunne spille et instrument og å kunne noter.

Sånt kan slå begge veier, det er mange eksempler på at går som med din datter, men også på at det blir bare mer meningsløst etter hvert.

Jeg husker at Grete Waitz fortalte i et portrettintervju for mange år siden, om at hun begynte med friidrett fordi de to storebrødrene hennes drev med det. Men hun måtte spille piano i tillegg, det slapp brødrene. Når hun spurte foreldrene om hvorfor, fikk hun som forklaring at "hun ville bli glad for det når hun ble eldre".

Grete W smilte da hun fortalte det, og la til med en blanding av forakt og humor at "de trodde jeg ville takke dem senere, fordi de hadde tvunget meg til å spille piano".

Men som kjent fikk hun lov til å fortsette med friidrett...

Gjest Uen nick naa.
Skrevet

Fint at hun har hatt glede av det. Jeg vet godt at det er kjekt å kunne spille et instrument og å kunne noter.

Sånt kan slå begge veier, det er mange eksempler på at går som med din datter, men også på at det blir bare mer meningsløst etter hvert.

Jeg husker at Grete Waitz fortalte i et portrettintervju for mange år siden, om at hun begynte med friidrett fordi de to storebrødrene hennes drev med det. Men hun måtte spille piano i tillegg, det slapp brødrene. Når hun spurte foreldrene om hvorfor, fikk hun som forklaring at "hun ville bli glad for det når hun ble eldre".

Grete W smilte da hun fortalte det, og la til med en blanding av forakt og humor at "de trodde jeg ville takke dem senere, fordi de hadde tvunget meg til å spille piano".

Men som kjent fikk hun lov til å fortsette med friidrett...

Det fikk min datter ogsaa. Hun drev med dansing, korps, fotball paa guttelag, piano, tennis og curling:)

Alt var frivilling og til slutt satt hun igjen med dansing og piano etter eget oenske og til slutt piano.

Egentlig har hun vaert ganske hyperaktiv naar jeg tenker meg om er det i grunnen fremdeles.

Poenget mitt er at hvis de selv insisterer paa aa fortsette og i tillegg hos en saapass dyr laerer som han var, saa maa man kunne "kreve" oeving. Ellers synes jeg det er lite poeng i det.

Jeg husker ogsaa at pianolaereren var hjemme hos oss en gang. Han ga klar beskjed om at vi maatte bytte ut pianoet vaart og kjope nytt. Stakkars jenta kunne ikke spille paa dette pianoet mer.

Mannen min nektet aa bytte det ut. Mente at det fikk da holde det vi hadde.

Jeg som har lite penger i forhold til han maatte ta en samtale med min datter paa om hvor alvorlig hun ville ta det.

Jeg skrapte sammen det jeg hadde og kjoepte et nytt piano. Det var et ganske stort innhug i min oekonomi, saa jeg synes jeg hadde lov til aa kreve litt. Og jeg synes jeg har lov til aa vaere fornoeyd over at jeg gjorde det rette:)

Gjest Uten nick i naa
Skrevet

Du har nok diskutert med en annen enn meg. Tror ikke jeg har diskutert dette foer:)

Jeg skal ikke fortsette aa paastaa noe hvis det er slik at jeg tar feil.

Jeg vet bare at hun har brukt utrolig mye tid paa aa faa teknikken paa plass. Pianolaerer nr. 2, var kun opptatt av klassiske stykker og var svaert opptatt av teknikk. Det var terping paa terping, noe som foerte til at hun ble saa opphengt i dette at mye av innlevelsen manglet. Foerst det siste aaret (hun har spilt i 10 aar) hoerer jeg at hun spiller med en helt annen innlevelse.

Paa blaaseinstrumentet kom innlevelsen ganske kjapt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...