Gå til innhold

Om aa presse barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du kan ikke sammenlikne det å være en god pianospiller, med å "beherske" et blåseinstrument. Det er ikke instrumentene i seg selv som avgjør hvor mye arbeid som må til for å bli god.

Man er ikke nødvendigvis på noe høyt nivå selv om man klarer å blåse / trykke / stryke fram riktig tone når man ser noten.

En fiolin har bare fire strenger, men jeg skal love deg at det er mer krevende å få musikk ut av den, enn av et piano der tonen ligger klar dersom man treffer den riktige tangenten.

''En fiolin har bare fire strenger, men jeg skal love deg at det er mer krevende å få musikk ut av den, enn av et piano der tonen ligger klar dersom man treffer den riktige tangenten.''

Og i tillegg må det være krevende å være musikalske foreldre til en unge som skal lære å spille fiolin... Jeg skjønner ikke at foreldrene mine overlevde, men jeg kan huske at de satte større pris på at jeg spilte for familien på pianoet enn på fiolinen...*s*

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

8

• frosken

4

• laban

3

• Katt-ja

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det fikk min datter ogsaa. Hun drev med dansing, korps, fotball paa guttelag, piano, tennis og curling:)

Alt var frivilling og til slutt satt hun igjen med dansing og piano etter eget oenske og til slutt piano.

Egentlig har hun vaert ganske hyperaktiv naar jeg tenker meg om er det i grunnen fremdeles.

Poenget mitt er at hvis de selv insisterer paa aa fortsette og i tillegg hos en saapass dyr laerer som han var, saa maa man kunne "kreve" oeving. Ellers synes jeg det er lite poeng i det.

Jeg husker ogsaa at pianolaereren var hjemme hos oss en gang. Han ga klar beskjed om at vi maatte bytte ut pianoet vaart og kjope nytt. Stakkars jenta kunne ikke spille paa dette pianoet mer.

Mannen min nektet aa bytte det ut. Mente at det fikk da holde det vi hadde.

Jeg som har lite penger i forhold til han maatte ta en samtale med min datter paa om hvor alvorlig hun ville ta det.

Jeg skrapte sammen det jeg hadde og kjoepte et nytt piano. Det var et ganske stort innhug i min oekonomi, saa jeg synes jeg hadde lov til aa kreve litt. Og jeg synes jeg har lov til aa vaere fornoeyd over at jeg gjorde det rette:)

''Poenget mitt er at hvis de selv insisterer på å fortsette og i tillegg hos en såpass dyr lærer som han var, så må man kunne "kreve" øving. Ellers synes jeg det er lite poeng i det.''

Det er jeg enig i. Det gjelder enten det handler om musikk, idrett eller andre aktiviteter - koster det mye penger, må man også følge opp selv.

Det er jo relativt uproblematisk så lenge de vil fortsette selv. Det blir vanskeligere når man blir nødt til å prioritere bort et eller annet. Alle har ikke den superkapasiteten mennesker datteren din er utstyrt med.

Skrevet

Dette har vi diskutert før, og jeg er fremdeles dypt uenig med deg.

Det krever minst like mye øving på korpsinstrumenter som på piano hvis man skal bli en god musiker. Du kan ikke bruke dine barns manglende innsats på korpsinstrumentene som målestokk på hvor mye øving som behøves for å bli virkelig god.

Jeg er enig med deg! Hvis man ikke behersker blåseintrumentet fullt ut blir det uutruulig stygge resultater ut av det som skjærer i ørene :o)

Et piano kan man jukse litt mer med, det får ikke knekk i tonen av å trykke litt feil på det ;-)

Skrevet

Jeg har faktisk aldri presset barna til å drive med noen aktiviteter... (De har jo drevet med noe, emn det har vært helt på deres eget initiativ.)

Jeg får nå bare ta sjansen på at de kommer til å anklage meg senere for at de ikke ble superflinke i et eller annet ;-)

Gjest Uten nick naa
Skrevet

''En fiolin har bare fire strenger, men jeg skal love deg at det er mer krevende å få musikk ut av den, enn av et piano der tonen ligger klar dersom man treffer den riktige tangenten.''

Og i tillegg må det være krevende å være musikalske foreldre til en unge som skal lære å spille fiolin... Jeg skjønner ikke at foreldrene mine overlevde, men jeg kan huske at de satte større pris på at jeg spilte for familien på pianoet enn på fiolinen...*s*

Jeg ser du nevner fiolin flere steder. Jeg nevnte ikke fiolin, men ja jeg tror ogsaa at filolin er et vanskelig instrument a laere seg. Kanskje det aller vanskeligste.

Gjest Uten nick naa
Skrevet

Jeg har faktisk aldri presset barna til å drive med noen aktiviteter... (De har jo drevet med noe, emn det har vært helt på deres eget initiativ.)

Jeg får nå bare ta sjansen på at de kommer til å anklage meg senere for at de ikke ble superflinke i et eller annet ;-)

Jeg overdriver naar jeg sier presse da. Alle hennes aktiviteter har hun bestemt selv og hun har selv bestemt hvem at dehun ville fortsette med, men etter at vi skiftet ut pianoet, synes jeg at jeg maate kreve litt oeving. Det var jo aldri slik at det ble noe braak rundt det:)

Og det var like mye pianolaeren som meg som "presset" paa")

Skrevet

Jeg overdriver naar jeg sier presse da. Alle hennes aktiviteter har hun bestemt selv og hun har selv bestemt hvem at dehun ville fortsette med, men etter at vi skiftet ut pianoet, synes jeg at jeg maate kreve litt oeving. Det var jo aldri slik at det ble noe braak rundt det:)

Og det var like mye pianolaeren som meg som "presset" paa")

Jo,- jeg skjønte at du ikke mente presse - sånn bokstavelig :-) Men jeg har altså oppmuntret mindre til sånne "skikkelige" aktiviteter - og jeg har heller ikke oppdratt dem spesielt godt til å rydde osv. Ikke noe jeg er stolt av, altså ;-)

Jeg har nok hatt litt flaks uansett,- de har vokst opp til sympatiske ungdommer selv om de nok er bortskjemt på noen måter...

Gjest Uten nick naa
Skrevet

Jo,- jeg skjønte at du ikke mente presse - sånn bokstavelig :-) Men jeg har altså oppmuntret mindre til sånne "skikkelige" aktiviteter - og jeg har heller ikke oppdratt dem spesielt godt til å rydde osv. Ikke noe jeg er stolt av, altså ;-)

Jeg har nok hatt litt flaks uansett,- de har vokst opp til sympatiske ungdommer selv om de nok er bortskjemt på noen måter...

Haa, du skulle vaert en tur paa rommet hennes naa. Det er ikke mulig aa gaa over gulvet:(

Skrevet

Haa, du skulle vaert en tur paa rommet hennes naa. Det er ikke mulig aa gaa over gulvet:(

Godt å høre ;-) Altså, at sånt skjer i andres familier også...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...