Gå til innhold

Overvekt og ansvar

Anbefalte innlegg

Gjest overvektig/bmi 40+
Skrevet

Jeg er overvektig, og har valgt å gjøre noe med det. Som voksen overvektig er det mitt valg og mitt ansvar. Det er jeg ikke i tvil om.

Hensiktsmessig eller ikke, jeg har brukt mye tid på å bebreide meg selv og skamme meg på grunn av vekta. Og jeg har lurt veldig på hva jeg gjorde feil, hvorfor jeg ble overvektig. Dette har nok vært en del av et større prosjekt, en del av "ansvarsfordelingen" mellom barn og voksen som jeg har måttet ta etter at jeg selv ble voksen.

Jeg ble overvektig som barn, allerede før jeg begynte på skolen. Det var mine foreldre som hadde ansvar for å sørge for at jeg fikk riktig og passe mengde mat. Jeg vet det er en vanskelig oppgave, men det er en del av ansvaret foreldre har. Det er ikke barnets ansvar. Det blir ikke lettere når barnet blir ungdom, det er jeg fullt klar over. Men foreldres ansvar opphører ikke bare fordi oppgaven er vanskelig. Når jeg som 14-åring veide 100 kg betyr det at mine foreldre ikke gjorde en god nok jobb. Og selv om det er vanskelig å gjøre noe når barnet er tenåring, burde de i alle fall prøvd.

Jeg har flere ganger forklart hvorfor jeg har vært opptatt av hvem sin "skyld" det er at jeg ble overvektig. (Jeg er ikke i tvil om at det er mitt ansvar å gjøre noe med det.) For meg handler det om å bli kvitt skyldfølelsen, frigjøre den energien/tankekapasiteten som gikk med til å skamme meg, for å kunne klare å gjøre noe med overvekten.

Dette handler egentlig ikke om meg. Det er en oppfordring til alle foreldre om å ta ansvar for barnas vekt og kosthold, selv når de er tenåringer.

Gjest stakkars jævel
Skrevet

Og hvem skal en stakkars jævel som meg skylde på når jeg var tynn som en strek så lenge jeg bodde hjemme, og nå har både ølvom og det som verre er?

Du kan i alle fall legge skylden på noen andre.

Skrevet

Takk for klokt og tankevekkende innlegg!

Personlig meiner jeg mye er genetisk. Min mor er snart 80 og slank som en sylfide til tross for at ho spiser (sunn mat) som andre bare misunne henne.

Jeg har samme gener og kan spise hva jeg vil uten å legge på meg. Det samme med barna mine - vi har et sunt kosthold, alle er slanke, mens en sønn er "robust". Han har grov kroppsbygning, likner nok mest på farssida og elsker å spise middagsrester til kveldsmat. Vanskelig å styre unger som ikke drikker brus, knapt eter snop, men er glad i mat...

Ei venninne av meg er kraftig bygd, veier nok 40 kilo meir enn meg til tross for at ho spiser mindre enn meg.

En sommer spiste ho kun "Minuskjeks" og drakk vann, samtidig som ho jobba doble skift som sjukepleier. Ho gikk ned 2 kilo - jeg hadde veid 40 kilo med den livsstilen.

Ikke for å generalisere utfra enkelttilfeller, poenget mitt er at det nok ikke bare handler om dårlige vaner.

Skrevet

Og hvem skal en stakkars jævel som meg skylde på når jeg var tynn som en strek så lenge jeg bodde hjemme, og nå har både ølvom og det som verre er?

Du kan i alle fall legge skylden på noen andre.

Innlysende og usaklig :-(

Gjest Begynn tidlig ja
Skrevet

Spesielt hvis de vet det ligger i familien, det er ikke bare kosthold, det er også litt arv. Man ser det igjen i familier.

Jeg kjenner en dame som er overvektig og halve slekten hennes er også overvektig, inkludert hennes mor. Så har jeg sett litt på oppveksten hennes.

Det har hele tiden dreid seg om mat i alle sammenhenger, moren var en flink kokke og lagde store middager, masse kaker osv....

Så den damen jeg kjenner er svært matglad, mye fordi hun fikk det inn med morsmelken som man kaller det... og hun er også blitt stor som sin mor.

Nå ser jeg at hennes datter også begynner å få mage,

hun er ca. 9 år... men jeg tror nok moren har begynt å tenke litt forebyggende, de snakker veldig om at ungene kun får godteri og brus lørdager, og da med måte, og hun har meldt ungene på idrettsskole... kanskje for å forebygge at ungene blir slik hun er nå? Jeg tror man kan forebygge overvekt fra tidlig alder, det er i barneåra de gode vanene legges. Blir man glad i søtt som liten, blir man det gjerne som voksen og. Lær barn å like grønnsaker og frukt, og ikke gi dem den uvanen at de skal bruke saft og brus som tørstedrikk. Og hold dem i aktivitet. Dagens barn ser tv og spiller dataspill flere timer om dagen, mens de før var mye utendørs og sprang og lekte seg... jeg frykter vi får mange flere overvektige i tiden som kommer!

Og med de sykdommer som dertil følger (hjerteinfarkt f.eks.).

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Jeg mener dine foreldre sviktet deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...