Gå til innhold

Sykepleier - dårlig betalt?

Anbefalte innlegg

Gjest Nurse bettyh
Skrevet

Se link

http://www.dagbladet.no/2010/07/29/nyheter/forskjells-norge/sykepleierlonn/12755017/

Hun er alenemor til tre barn og sliter med boliglån, studielån, andre lån og andre utgifter.

Må man være gift med en rik mann for å klare seg på sykepleierlønn,

eller må man rett og slett omrokkere utgiftene litt? Kunne hun klart seg bedre om hun fikk gjeldsrådgivning som jeg ser enkelte i diskusjonen under der tar opp?

Skrevet

Det er trist at det er sånn at hun ikke får lønna til å strekke til. Det burde være en selvfølge at man kan klare seg økonomisk ved å jobbe 100%.

Hvis jeg var henne ville jeg nok vurdert å flytte ut av storbyen. Boutgiftene vil da gå drastisk ned.

Flytter hun til Finnmark eller Nord-Troms får hun også nedskrevet studielånet. Siden det er mangel på sykepleiere nordpå lønnes de også vanligvis høyere enn i sentrale strøk.

Skrevet

Det er trist at det er sånn at hun ikke får lønna til å strekke til. Det burde være en selvfølge at man kan klare seg økonomisk ved å jobbe 100%.

Hvis jeg var henne ville jeg nok vurdert å flytte ut av storbyen. Boutgiftene vil da gå drastisk ned.

Flytter hun til Finnmark eller Nord-Troms får hun også nedskrevet studielånet. Siden det er mangel på sykepleiere nordpå lønnes de også vanligvis høyere enn i sentrale strøk.

Hun har utbetalt 23000 fra jobben sin. I tillegg har hun tre barn, da ser jeg for meg en del i barnebidrag, barnetrygd osv. Det er ikke inntekten det er noe galt med, men utgiftene.

Gjest svorsk
Skrevet

''Det burde være en selvfølge at man kan klare seg økonomisk ved å jobbe 100%.''

Det kan man også hvis man har orden på økonomien.

Skrevet

De har da over 300 000kr + tillegg som nyutdannede sykepleiere så de tjener da slett ikke verst.

Gjest trådstarter
Skrevet

De har da over 300 000kr + tillegg som nyutdannede sykepleiere så de tjener da slett ikke verst.

Men virker som de aldri blir fornøyd med lønna si...

Skrevet

Men virker som de aldri blir fornøyd med lønna si...

Det er bare fordi det er de som er misfornøyde man hører. Dattera mi er fornøyd hun, hun har nesten dobbelt så mye penger alene som jeg har hatt med tre unger og huslån og studielån ;o)

Skrevet

Det er bare fordi det er de som er misfornøyde man hører. Dattera mi er fornøyd hun, hun har nesten dobbelt så mye penger alene som jeg har hatt med tre unger og huslån og studielån ;o)

Ærlig talt, Dorthe, hvis du hadde vært din eller min sykepleier, så hadde du også ment du hadde for lav lønn! :glis:

Med vennlig hilsen

Gjest trådstarter
Skrevet

Ja, det spørs hvilken standard man setter. Ingen utdanner seg til sykepleiere for å bli rike, ingen lovte det da de tok utdannelsen, at blir du sykepleier blir du rik.

De tjener faktisk ganske greit og har de en normal økonomi burde de klare seg bra.

Som jeg så på svenske luksusfellen, der var det en sykepleier. Hun fikk beskjed om at hun kunne ikke leve som en lege når hun var sykepleier... det er en viss forskjell i lønn :)

Gjest trådstarter
Skrevet

Ærlig talt, Dorthe, hvis du hadde vært din eller min sykepleier, så hadde du også ment du hadde for lav lønn! :glis:

Med vennlig hilsen

MÅ ha litt smusstillegg om man skal pleie pasienter som Sør ;-)

Skrevet

Med vennlig hilsen

Hehe, men de er spesialsykepleiere og tjener mer :o)

Skrevet

Hehe, men de er spesialsykepleiere og tjener mer :o)

Ja, de har risikotillegg! :glis:

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er jo egnelig bare for henne å finne seg et nytt sted å bo.

Det desverre ikke sånn at alle har råd til å eie selv om de har fulltidsjobb og masse ekstravakter.

Man kan også betale mindre ned på studielånet, 6000 i mnd er veel mye syntes jeg.

Desverre så er det nok sånn at hun prioriterer feil, skjønner henne når hun sier at hun ikke vil at guttene skal mangle noe, og ikke falle utenfor. Men har man ikke råd så har man ikke råd, og det er desverre mange i Norges land som ikke har muligheten til å sende ungene sine på alle mulige aktiviteter.

petter smart
Skrevet

Klassiske eksempel på en person som lever over evne.

Hun har en inntekt på 27 000 pr måned og det bør være mer enn nok.

Bl.a. bor hun over evne. Boliglån på 10 000 tilsvarer et lån på 2 millioner. +3000 i husleie (tilsvarer 500 000 i lån).

Kan heller ikke forstå at hun betaler 6000 i studielån pr måned. Selv pr 3 måned høres det mye ut. Da har hun ikke fullført utdannelsen på normert tid. "Andre lån" er nok forbrukslån og utgjør sannsynligvis mesteparten av de 6000. Da kan hun ikke klage på for lav lønn. Hadde hun bare hatt studielån hadde det vært snakk om 1000-15000 pr måned.

Hun må finne seg et billigere sted å bo og innse at hennes forbrukslån betyr at hun må stramme inn livreima i noen år.

Gjest trådstarter
Skrevet

Bl.a. bor hun over evne. Boliglån på 10 000 tilsvarer et lån på 2 millioner. +3000 i husleie (tilsvarer 500 000 i lån).

Kan heller ikke forstå at hun betaler 6000 i studielån pr måned. Selv pr 3 måned høres det mye ut. Da har hun ikke fullført utdannelsen på normert tid. "Andre lån" er nok forbrukslån og utgjør sannsynligvis mesteparten av de 6000. Da kan hun ikke klage på for lav lønn. Hadde hun bare hatt studielån hadde det vært snakk om 1000-15000 pr måned.

Hun må finne seg et billigere sted å bo og innse at hennes forbrukslån betyr at hun må stramme inn livreima i noen år.

Ja, tror ikke hun helt er klar over at hun egentlig dummer seg ut ved å gå ut i media. Kjenner folk med mye lavere inntekt som er alenemødre og likevel klarer seg.

Klart de ikke har råd til å leve luksusliv med to sydenturer i året, flunkende ny bil og villa men de bor greit, har råd til en liten ferietur om de sparer litt,

barna har klær (kjøper på vanlige butikker, ikke merkebutikker),

de har ikke masse dyre forbrukslån men prøver å klare seg på det de har.

Bilene de kjører er helt vanlige greie biler, ikke flunkende nye, men ikke blant de aller eldste heller (dyre reparasjoner).

Jeg tror denne sykepleieren kanskje er vant til å ha litt høy standard fra før hun ble alenemor? Og forventer å ha samme standarden nå?

Mange som blir alene må gi opp å ha sitt eget, evnt må de selge og kjøpe noe rimeligere eller leie til de får kommet seg opp igjen.

Mary Poppins
Skrevet

Enig.

Og forøvrig, 3 års studielån tilsvarer ikke 6000kr i kvartalet.

Skrevet

Hele artikkelen er jo på trynet. Betaler hun liksom 6000,- pr md i studilån? Er sykepleier selv med fullt studielån og det dreier seg om ca 3100.- pr. kvartal med flytende rente for min del.

Det er jo naturlig at man har mindre å rutte med med en familie som lever på én inntekt kontra to. Da blir det også naturlig å prøve å justere omkostningene man lever med. Vil jo tro at hun blant annet har rett på både bidrag fra barnas far og en ekstra barnetrygd. Hele saken her ryker av "noen må komme og betale for meg, fordi jeg fortjener det".

Man blir ikke rik av å jobbe i helsevesenet, uansett, så generelt sett bør lønningene opp for å sikre rekruttering og å beholde fagfolk.

Gjest trådstarter
Skrevet

Hele artikkelen er jo på trynet. Betaler hun liksom 6000,- pr md i studilån? Er sykepleier selv med fullt studielån og det dreier seg om ca 3100.- pr. kvartal med flytende rente for min del.

Det er jo naturlig at man har mindre å rutte med med en familie som lever på én inntekt kontra to. Da blir det også naturlig å prøve å justere omkostningene man lever med. Vil jo tro at hun blant annet har rett på både bidrag fra barnas far og en ekstra barnetrygd. Hele saken her ryker av "noen må komme og betale for meg, fordi jeg fortjener det".

Man blir ikke rik av å jobbe i helsevesenet, uansett, så generelt sett bør lønningene opp for å sikre rekruttering og å beholde fagfolk.

Ser de har fjernet diskusjonen under artikkelen nå, sikkert pga all pepperen...

Tror hun skal være glad hun ikke gikk ut med bilde.

Det er synd i henne, men hun har litt seg selv å takke. Hun må nesten senke standarden litt. Hun kan ikke forvente hun skal ha råd til det samme som et par med to gode inntekter har.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...