Gå til innhold

Forferdelig det som har skjedd i Frankrike...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde hun levendefødte barn altså? Siden du sier hun var bestemor...

Gad vite hva motivet var?

Motivet var at for en del kristne så er både prevensjon (og abort) synd.

Så hvis man mener at abort er barnedrap, så er det jo (innenfor den "logikken") ingen forskjell - da kan man like gjerne drepe den nyfødte.

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

22

• hidi, the scorpion

21

• ShitDiddelyDo

9

• Bookworm

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Kan man være ond uten å være psykisk syk?''

Det avhenger kanskje av hvordan vi definerer "psykisk syk".

Jeg tror en kvinne som dette må mangle noe vesentlig mht moral, samvittighet og menneskelighet.

Men jeg vet ikke om slike mangler faller inn under "psykisk sykdom".

I retten gjør det i hvert fall ikke det. Der er det kun pyskoser som gjelder.

''I retten gjør det i hvert fall ikke det. Der er det kun pyskoser som gjelder.''

I retten er det vel snakk om man er "strafferettslig tilregnelig", ikke om man er psykisk syk eller ikke. Har nemlig vondt for å tro at et normalt, friskt menneske kan vise slike egenskaper.

Skrevet

Jeg kan heller ikke forstå denne saken, helt komplett utrolig på alle måter.

Skrevet

Man kan i hvert fall være psyk uten å være ond, selvsagt.

Hvis man halusinerer, og dreper noen fordi man tror de er en edderkopp, så er man ikke ond. Da er man bare veldig psyk.

===

Men de fleste som dreper er ikke psykisk syke. De dreper fordi de vil ha penger, eller variasjoner av planlagt æresdrap, fordi kjæresten går fra dem. (Slik som han som drepte kjæresten med thallium (gift)).

Da kan man snakke om ondskap, uten at man behøver å legge noen "utenomjordisk" i det.

Med vennlig hilsen

At man kan være psykisk syk uten å være ond, er selvsagt ja:-)

Ellers er jeg vel enig i det du skriver, likevel tror jeg at det er "noe" ved de menneskene som går over grensen til faktisk er i stand til å ta livet av et annet menneske... Men om vi kan sette en psykiatrisk diagnose på det, er jo ikke sikkert.

Skrevet

Av det som har kommet fram til nå kan det se ut som om drapene var en enklere løsning enn å gå til legen og be om prevensjon.

Sykt nok ...

Tenk at det å gjennomgå 8 svangerskap og fødsler for så å drepe de nyfødte kan synes lettere enn å be om prevensjon. Helt utrolig.

Skrevet

At man kan være psykisk syk uten å være ond, er selvsagt ja:-)

Ellers er jeg vel enig i det du skriver, likevel tror jeg at det er "noe" ved de menneskene som går over grensen til faktisk er i stand til å ta livet av et annet menneske... Men om vi kan sette en psykiatrisk diagnose på det, er jo ikke sikkert.

Jeg tror dessverre at alle mennesker potensielt sett har noe i seg som i helt gitte situasjoner kan sette oss i stand til å ta livet av et annet menneske. Jeg er ikke 100 % sikker, men jeg tror faktisk det.

Skrevet

Hva er forskjellen på dette og abort utført på sykehus?

Om man utfører en abort på et sykehus så er det ok, men ikke 8 ganger. Da sikrer man seg med prevensjon etter første gangen!

Skrevet

Jeg tror dessverre at alle mennesker potensielt sett har noe i seg som i helt gitte situasjoner kan sette oss i stand til å ta livet av et annet menneske. Jeg er ikke 100 % sikker, men jeg tror faktisk det.

Joda, det er klart at i nødverge (eller for å beskytte familien for eksempel) så kan man drepe. Men da er det ikke snakk om ondskap.

"Ondskap" er også et meget abstrakt konsept, og når man diskuterer det så er det like mye språket som innholdet man diskuterer.

Altså, man må bli enige om en definisjon av akkurat hva man mener med ondskap, før man kan si om person X har den egenskapen.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Selvfølgelig er Gud mot abort! Han har skapt _alt_ liv...

Livet begynner i det sædcellen treffer egget.

Jeg fordømmer ingen, det er ikke min jobb, jeg skal elske alle;)

Og de som ikke tror på Gud, har heller ikke noe ansvar overfor Gud. Vi kan ikke kontrollere dem, de er fri til å gjøre hva de vil!

''Livet begynner i det sædcellen treffer egget.''

Åpenbart ikke, ettersom både sædcellen og egget er i live.

Skrevet

Joda, det er klart at i nødverge (eller for å beskytte familien for eksempel) så kan man drepe. Men da er det ikke snakk om ondskap.

"Ondskap" er også et meget abstrakt konsept, og når man diskuterer det så er det like mye språket som innholdet man diskuterer.

Altså, man må bli enige om en definisjon av akkurat hva man mener med ondskap, før man kan si om person X har den egenskapen.

Med vennlig hilsen

Ja, er helt enig med deg der. Det ligger nok ikke potensielt i oss alle at vi av REN ONDSKAP kan drepe et annet menneske nei. Jeg tenkte mer på at jeg tror det faktisk er noe som ligger i oss alle, i helt gitte situasjoner utenom av ren ondskap.

ShitDiddelyDo
Skrevet

''I retten gjør det i hvert fall ikke det. Der er det kun pyskoser som gjelder.''

I retten er det vel snakk om man er "strafferettslig tilregnelig", ikke om man er psykisk syk eller ikke. Har nemlig vondt for å tro at et normalt, friskt menneske kan vise slike egenskaper.

Men er man psykisk syk hvis man f.eks. helt- eller delvis mangler empati?

Denne dama må i hvert fall mangle noe. På den annen kan man lese at hun var en helt normal bestemor som gråt da barnebarna ble født.

Skrevet

Jemeni, så grusomt!

Men hva i all verden var motivet?

Hun ville ikke ha fllere barn og hun ville heller ikke gå til legen og be om prevensjon. Du store min.

Skrevet

Jeg tror ikke dama er psyk eller ond i noe forstand. Jeg tenker at hun antakelig, delvis i en eller annen sjokktilstand hadde livet av det første barnet. Og brøt en barriere med det. som i ettertid har fått henne til å "dehumanisere" de andre barna slik at hun bare har fortsatt. Akkuat som de skulle vært katter.

(Det er vel psykiatri kanskje, men ikke slik folk flest ser på psykiatri)

Mer som de vanlige folkene som var med på å drepe tusenvis av mennesker under krigen, uten å blunke. Funksjonærer og vakter.. en sånn mekanisme der det som skjer ikke angår dem/henne.

Årsaken til det hele...religion.. sjokk..fortid. Hvem vet.

hidi, the scorpion
Skrevet

''Livet begynner i det sædcellen treffer egget.''

Åpenbart ikke, ettersom både sædcellen og egget er i live.

''Åpenbart ikke, ettersom både sædcellen og egget er i live.''

Ønsker du å fremstå som uvitende, så har du lykkes...

Alle andre vet at både egg og sædcellen dør om ikke kontakt oppnås, ergo er befruktningen livets begynnelse....! Uten befruktning ingen liv!

Skrevet

''Åpenbart ikke, ettersom både sædcellen og egget er i live.''

Ønsker du å fremstå som uvitende, så har du lykkes...

Alle andre vet at både egg og sædcellen dør om ikke kontakt oppnås, ergo er befruktningen livets begynnelse....! Uten befruktning ingen liv!

''Ønsker du å fremstå som uvitende, så har du lykkes...''

Og der var vi over på personangrep igjen. Det sier mye om deg at du reagerer slik.

''Alle andre vet at både egg og sædcellen dør om ikke kontakt oppnås, ergo er befruktningen livets begynnelse....! Uten befruktning ingen liv!''

Vet du ikke at et befruktet egg dør om det ikke får "kontakt" og fester seg?

Så, med din egen "logikk", er et befruktet egg altså heller ikke i live, ettersom det vil død hvis det ikke får "kontakt".

hidi, the scorpion
Skrevet

Hun ville ikke ha fllere barn og hun ville heller ikke gå til legen og be om prevensjon. Du store min.

Jeg ble faktisk målløs...! Hun fikk stygge kommentarer da hun var overvektig og gravid, og likte ikke legene, så da dreper man heller åtte nyfødte barn....?

Helt grøsselig...For en tragedie for mann og barn.

Skrevet

Jeg ble faktisk målløs...! Hun fikk stygge kommentarer da hun var overvektig og gravid, og likte ikke legene, så da dreper man heller åtte nyfødte barn....?

Helt grøsselig...For en tragedie for mann og barn.

Her møter du deg selv i døren.

Ved å argumentere for at abort er like ille som barnedrap, så følger det også at barnedrap ikke er verre enn abort.

Dvs., hvis man tror noe slikt, så er det jo ikke verre enn å ta 8 aborter.

hidi, the scorpion
Skrevet

''Ønsker du å fremstå som uvitende, så har du lykkes...''

Og der var vi over på personangrep igjen. Det sier mye om deg at du reagerer slik.

''Alle andre vet at både egg og sædcellen dør om ikke kontakt oppnås, ergo er befruktningen livets begynnelse....! Uten befruktning ingen liv!''

Vet du ikke at et befruktet egg dør om det ikke får "kontakt" og fester seg?

Så, med din egen "logikk", er et befruktet egg altså heller ikke i live, ettersom det vil død hvis det ikke får "kontakt".

Du er bare ikke sann....

Man setter befruktede egg inn i en livmor,og håpet er selvfølgelig at det skal feste seg, men livet begynte før det befruktede egget ble satt inn ellers hadde man ikke satt det inn.....

hidi, the scorpion
Skrevet

Her møter du deg selv i døren.

Ved å argumentere for at abort er like ille som barnedrap, så følger det også at barnedrap ikke er verre enn abort.

Dvs., hvis man tror noe slikt, så er det jo ikke verre enn å ta 8 aborter.

Jeg er i mot abort, men ikke i mot fri abort. Min personlige tro, skal ikke være til hinder for ikke-troende.

Tror mamma`en, som drepte de nyfødte akkurat har møtt seg selv i døren, dessverre...

Skrevet

Jeg er i mot abort, men ikke i mot fri abort. Min personlige tro, skal ikke være til hinder for ikke-troende.

Tror mamma`en, som drepte de nyfødte akkurat har møtt seg selv i døren, dessverre...

Det heter ikke fri abort, men selvbestemt abort. Nettopp fordi ingen er bedre egnet til å bestemme noe slikt for andre.

===

Poenget er at alle de som sidestiller abort med barnedrap møter seg selv i døren. For dem blir jo dette ikke noe verre enn abortene som skjer overalt, ei heller hver gang et befruktet egg ikke fester seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...