Gå til innhold

Er dette arv og hva gjøre rent praktisk?

Anbefalte innlegg

Gjest vil jeg ta i mot
Skrevet

Min bestemor ønsker betale utdanningen for meg som nå er fullført. Har lån på 250 tusen fra lånekassen. Dette er en stor gave til meg som barnebarn. Hun er imdlertid usikker på hvordan hun rent praktisk skal gjøre dette uten at det blir konflikter. Hun sier hun ikke tør å overføre pengene direkte til meg, da det går gjennom bank og da kan barna hennes se det senere. Hun ønsker ikke at de skal vite om det. Dette fordi hennes egne barn kan komme til å bli fornærmet hvis ikke de får alt etter henne, og lage bråk. Vet at de ofte får penger av bestemor til både det ene og det andre, noe de har vært vant til i lang tid.

Bestefar er død og bestemor er passert 80 år.

Hvordan gjøre dette korrekt? Tør jeg ta i mot et slikt tilbud? Må legge til at bestemor har god råd. Likevel blir jeg i tvil og får litt vondt i magen av at dette ikke blir gjort rett og forsvarlig.

Skrevet

Hmmm. Litt vanskelig, kanskje.

Du sier at bestefar er død - sitter din bestemor i uskiftet bo, eller har hennes barn fått sin farsarv? Har din bestemor flere barnebarn? (husker ikke nøyaktig om det sto i innlegget ditt)

Gjest høstløv
Skrevet

Sitter bestemoren din i uskiftet bo, så har hun ikke lov til å gi en så stor gave til bare et familiemedlem uten å gi de andre tilsvarende sum.

Gjest vil jeg ta i mot
Skrevet

Hmmm. Litt vanskelig, kanskje.

Du sier at bestefar er død - sitter din bestemor i uskiftet bo, eller har hennes barn fått sin farsarv? Har din bestemor flere barnebarn? (husker ikke nøyaktig om det sto i innlegget ditt)

Hun sitter i uskiftet bo ja. Regna med det kan bli problemer da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...