Gå til innhold

ung ufør

Anbefalte innlegg

Gjest Det fikk ikke jeg
Skrevet

Hører om flere som får ung ufør,som før det fikk rehabiliterin/attføring i flere år. Når de får ung ufør får de etterbetalt,hvorfor det?

Bør ikke nav ha greie på dette?

Skrevet

Om du får uføre i 2010 og uføretidspunktet er satt bakover i tid kan du nok ha krav på etterbetaling. Alt dette skal står i papirene dine.

Så om uføre tidspunktet ditt er satt 4 år tilbake i tid, så kan du ha krav på 4 år med etterbetaling av det mellomlegget mellom satsene du gikk på og satsene du får som ung ufør.

Er en god del styr rundt dette med tilbakevirkende kraft når det gjelder NAV. Men bare gå igjennom papirene dine og sjekk når uføretidspunktet ditt ble satt. Så har du en grei begynnelse der .

Gjest Det fikk ikke jeg
Skrevet

Om du får uføre i 2010 og uføretidspunktet er satt bakover i tid kan du nok ha krav på etterbetaling. Alt dette skal står i papirene dine.

Så om uføre tidspunktet ditt er satt 4 år tilbake i tid, så kan du ha krav på 4 år med etterbetaling av det mellomlegget mellom satsene du gikk på og satsene du får som ung ufør.

Er en god del styr rundt dette med tilbakevirkende kraft når det gjelder NAV. Men bare gå igjennom papirene dine og sjekk når uføretidspunktet ditt ble satt. Så har du en grei begynnelse der .

Fikk varig ufør i 08,men uføretidspunktet er satt langt tilbake. Er dokumentert at jeg var ufør fra 16 år,forstår ingenting av det her.

Skrevet

Fikk varig ufør i 08,men uføretidspunktet er satt langt tilbake. Er dokumentert at jeg var ufør fra 16 år,forstår ingenting av det her.

Sånn jeg har forstått det så burde du ha krav på etterbetaling fra 2008 og tilbake til det tidspunktet du ble dokumentert ufør.

Altså om du fikk 6 tusen i attførings satser, og får 10 tusen i ung uføre. Så skal du ha mellomlegget på 4 tusen, for alle de månedene og x antall år som det kan dokumenteres at du var uføre..

Er ikke min sterkeste side å forklare hvordan dette her funker, jeg kan jo bare de veldig grunnleggende reglene. Varierer sikkert fra sak til sak og eventuelle hensyn som tas.

Et god tips er å få en advokat som er god på trygderett, det kan eventuelt gå på fri rettshjelp. Eller ta en telefon til Nav og prate med saksbehandleren din.

Gjest Volvo Amazon
Skrevet

Sånn jeg har forstått det så burde du ha krav på etterbetaling fra 2008 og tilbake til det tidspunktet du ble dokumentert ufør.

Altså om du fikk 6 tusen i attførings satser, og får 10 tusen i ung uføre. Så skal du ha mellomlegget på 4 tusen, for alle de månedene og x antall år som det kan dokumenteres at du var uføre..

Er ikke min sterkeste side å forklare hvordan dette her funker, jeg kan jo bare de veldig grunnleggende reglene. Varierer sikkert fra sak til sak og eventuelle hensyn som tas.

Et god tips er å få en advokat som er god på trygderett, det kan eventuelt gå på fri rettshjelp. Eller ta en telefon til Nav og prate med saksbehandleren din.

I tidligere tider fikk man etterbetalt, men ikke nå.

Skrevet

I tidligere tider fikk man etterbetalt, men ikke nå.

Nav etterbetaler også i våre tider, de er bare blitt flinkere til å holde kjeft om det ;)

Gjest høstløv
Skrevet

Det kommer an på hvilke satser rehabiliterings- og attføringspengene er beregnet etter.

Noen har fått beregnet satsene etter beregningsmåten for ung ufør, andre har ikke det. Kanskje du har fått utbetalt etter satsene for ung ufør og derfor ikke har krav på etterbetaling, mens andre har fått utbetalt etter minstesatsen og dermed har krav på etterbetaling når de går over på varig uførepensjon.

Gjest Det fikk ikke jeg
Skrevet

Synes du er god til å forklare jeg :-)

Snakket med nav i dag,hun mente det var rart jeg ikke hadde fått etterbetalt, og skulle snakke med noen som kunne svare på hvorfor/hvorfor ikke. Er andre som sa jeg måtte forhøre meg om det,jeg har virkelig ikke peiling på slikt.

Gjest Det fikk ikke jeg
Skrevet

Det kommer an på hvilke satser rehabiliterings- og attføringspengene er beregnet etter.

Noen har fått beregnet satsene etter beregningsmåten for ung ufør, andre har ikke det. Kanskje du har fått utbetalt etter satsene for ung ufør og derfor ikke har krav på etterbetaling, mens andre har fått utbetalt etter minstesatsen og dermed har krav på etterbetaling når de går over på varig uførepensjon.

Snakket med nav i dag,har ikke fått etter ung ufør.

Gjest Det fikk ikke jeg
Skrevet

Selv om du har gått på rehab/attføring, er det ikke sikkert du har blitt erklært ufør. Det holder jo nemlig å ha arbeidsevnen redusert med 50% - det er noe annet enn ufør. Men be NAV forklare dette for deg, det er jo de som sitter med papirene dine.

Jeg er 100 % ufør,fra jeg var 16 år står det i papirene. Pratet med nav i dag,men hun forstod ikke. Spurte etter diagnosene mine og,men det ville hun ikke si noe om.

Gjest Det fikk ikke jeg
Skrevet

Nav etterbetaler også i våre tider, de er bare blitt flinkere til å holde kjeft om det ;)

Virker som det er som du skriver her,men har de lov til det?

Da får jo ikke de som er fjerne/totalt borte/veldig syke det de har rett på,men de som følger med får det. Det i seg selv er jo sykt!

Gjest Det fikk ikke jeg
Skrevet

Kanskje du ikke oppfyller reglene for denne beregningsmetode. Hvis du mener at du gjør det, bør du søke NAV om etterbetaling.

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Uf%C3%B8reytelser/Uf%C3%B8repensjon/Unge+uf%C3%B8re

Har i grunn slitt hele livet,så hvorfor de satt tidspunktet fra 16 år forstår jeg ikke helt. Hvor de har fått dokumentasjon fra skjønner jeg heller ikke,men de jobber jo over hodet på folk. Nav skulle undersøke om jeg hadde rett på etterbetaling,men stoler ikke helt på dem...

Må en søke for å få etterbetalt?

Gjest høstløv
Skrevet

Har i grunn slitt hele livet,så hvorfor de satt tidspunktet fra 16 år forstår jeg ikke helt. Hvor de har fått dokumentasjon fra skjønner jeg heller ikke,men de jobber jo over hodet på folk. Nav skulle undersøke om jeg hadde rett på etterbetaling,men stoler ikke helt på dem...

Må en søke for å få etterbetalt?

Hvis NAV skulle undersøke om du har krav på etterbetaling, burde det ikke være nødvendig å søke i tillegg.

Hilsen

Gjest Det fikk ikke jeg
Skrevet

Hvis NAV skulle undersøke om du har krav på etterbetaling, burde det ikke være nødvendig å søke i tillegg.

Hilsen

Ok,takk :-)

Er spent på hva de kommer frem til....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...