Gjest prust Skrevet 30. juli 2010 Skrevet 30. juli 2010 Jeg plukket 9 kilo bringebær i går :-) Har rørt syltetøy, lagt ned hele bær til smoothie og prøvd meg på bringebærlikør! Det siste har jeg ikke prøvd før. Og i dag plukket jeg ca 4-5 kilo sure kirsebær som jeg har kokt til syltetøy. Deilig med hjemmelaget syltetøy! Har noen spørsmål angående likøren. MÅ lokket være lufttett? Det glasset jeg bruker har ikke gummipakning. Går det greit likevel? Har noen tips om evt krydder som kan legges oppi? Jeg har bare bær, sukker og sprit nå, Seinere til høsten skal jeg lage plommelikør av noen sure plommer vi har. Det prøvde jeg i fjor, og det ble supergodt!!!! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 30. juli 2010 Skrevet 30. juli 2010 Tror ikke det er så viktig med lufttett lokk. Du bruker vel 60%? =D 50% bruker jeg. Det var et stort flott "Løveglass" jeg fant i kjelleren hos min far. Han fortalte at det var forløperen for Norgesglass :-) Glasset rommer vel rundt liter, tenker jeg. 0 Siter
Sør Skrevet 30. juli 2010 Skrevet 30. juli 2010 50% bruker jeg. Det var et stort flott "Løveglass" jeg fant i kjelleren hos min far. Han fortalte at det var forløperen for Norgesglass :-) Glasset rommer vel rundt liter, tenker jeg. Man får da knapt plass til en løveunge i et så lite glass? Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest prust Skrevet 30. juli 2010 Skrevet 30. juli 2010 Eneste som er viktig er at ikke frukten stikker over spriten. Ja, det er sikkert sant. I fjor fløt plommene opp i glasset, og det som stakk opp ble veldig brunt - men likøren ble nydelig likevel. Skal se etter at bringebærene holder seg godt nede i glasset. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 30. juli 2010 Skrevet 30. juli 2010 Man får da knapt plass til en løveunge i et så lite glass? Med vennlig hilsen Joda, en bitteliten en :-) Neida - det stod Løveglass på det, og det var bilde av en liten løve. Var visst et velkjent merke før i tiden (dvs rundt krigen kanskje, vil tro at Norgesglassene var funnet opp på 50-tallet...)? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.