Gå til innhold

Hvordan plante rabarbra?

Anbefalte innlegg

Gjest helt ny på dette

Skal få noen rabarbraplanter med en eldre slektning, men

er det bare å grave dem ned i jorda så vokser de opp hvert år?

Så et eller annet på tv der det stod at for å formere seg må man skjære i stilken??

De bærer blomst men formerer seg ikke på den måten.. .hmmm

eller holder det å grave ned med røtter? Og om jeg så gjør,

kan jeg skjære av rabarbraplantene og spise nå, så vil det vokse opp nye rabarbraplanter neste år?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/350831-hvordan-plante-rabarbra/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest høstløv

Rabarbra er en flerårig plante, såvidt jeg kjenner til så formerer den seg via røttene, derfor kan en se store rabarbraområder. Her finner du noen råd og vink om bruk av rabarbra. Rabarbra er best først på sommeren.

http://matportalen.no/artikler/2006/6/tid_for_aa_kutta_rabarbra

Bare grav ned en rot. Rabarba er utrolig levedyktig. Kan kjøre over hele dritten med gressklipper, likevel vil det vokse opp igjen.

''Rabarba er utrolig levedyktig. Kan kjøre over hele dritten med gressklipper, likevel vil det vokse opp igjen.''

*sukk* Ikke her i gården. Jeg aner ikke hvorfor, men begge rabarbrarøttene jeg satte ned døde året etter.... Eller - de kom forsåvidt igjen, men ble bare 10 cm tyyyyynne stengler og de ble dårligere og dårligere for hvert år. Til slutt flyttet jeg dem og nå finner jeg dem ikke igjen så jeg regner med de har tatt kvelden.

hidi, the scorpion

''Rabarba er utrolig levedyktig. Kan kjøre over hele dritten med gressklipper, likevel vil det vokse opp igjen.''

*sukk* Ikke her i gården. Jeg aner ikke hvorfor, men begge rabarbrarøttene jeg satte ned døde året etter.... Eller - de kom forsåvidt igjen, men ble bare 10 cm tyyyyynne stengler og de ble dårligere og dårligere for hvert år. Til slutt flyttet jeg dem og nå finner jeg dem ikke igjen så jeg regner med de har tatt kvelden.

Må le;))) Sorry!

Men, rabarbra overlever jo alt;))

Ok, men ikke i din hage.. Sett den ned der ingen andre planter liker å være, sørg for all mulig jord, gjerne hardført jord og plant dem nærmere vest enn sør:)

Annonse

Må le;))) Sorry!

Ok, men ikke i din hage.. Sett den ned der ingen andre planter liker å være, sørg for all mulig jord, gjerne hardført jord og plant dem nærmere vest enn sør:)

Nærmere vest enn sør? Sier du det? Nå er ikke hagen mange km stor akkurat da, men den sto på østsiden av hagen. Da får jeg prøve å plante neste rabarbrarot på vestsiden av huset istedet, men der er det ikke så voldsomt med sol...

hidi, the scorpion

Nærmere vest enn sør? Sier du det? Nå er ikke hagen mange km stor akkurat da, men den sto på østsiden av hagen. Da får jeg prøve å plante neste rabarbrarot på vestsiden av huset istedet, men der er det ikke så voldsomt med sol...

De trenger ikke voldsomt med sol! Lys av kveldssolen passer glimrende!

Gjest trådstarter

Må le;))) Sorry!

Stedet jeg har tenkt å plante er mot sør,

men ligger litt skyggefullt til pga en stor tuja... tror du det går an å få dem til å trives der?

Og hvilke krav har de til jordsmonn?

Stedet jeg har tenkt å plante er mot sør,

men ligger litt skyggefullt til pga en stor tuja... tror du det går an å få dem til å trives der?

Og hvilke krav har de til jordsmonn?

http://matportalen.no/artikler/2007/5/bare_rabarbra

De tåler å stå i halvskygge og liker det litt fuktig. :o)

Mævrer? Jeg tror mævrane tok knekken på vår. De bor nedi jorda og har sikkert maula opp røttane.

Annonse

Gjest trådstarter

http://matportalen.no/artikler/2007/5/bare_rabarbra

De tåler å stå i halvskygge og liker det litt fuktig. :o)

Kanskje passer bra der da, tror d er litt tidligere myrterreng og mose der, så er nok litt fuktig jorda.... og skyggefullt under tujaen... kan jo gjøre et forsøk og se om de vil trives der :) Så får jeg heller plante et annet sted på tomta om det ikke funker.

Bare grav ned en rot. Rabarba er utrolig levedyktig. Kan kjøre over hele dritten med gressklipper, likevel vil det vokse opp igjen.

Det er min erfaring også. Har man en liten avlegger/rot så er det bare og dytte den i jorda, og man blir aldri kvitt den igjen:-)

Det er min erfaring også. Har man en liten avlegger/rot så er det bare og dytte den i jorda, og man blir aldri kvitt den igjen:-)

''Det er min erfaring også. Har man en liten avlegger/rot så er det bare og dytte den i jorda, og man blir aldri kvitt den igjen:-)''

:-P Jadda, bare gniiiii det inn dere! ;o)

Visste ikke at du har grønne fingre SMIR. Så bra! :)

Man trenger ikke grønne fingre når det gjelder rabarbra. Jeg plantet min for 12 år siden. Ikke gjødsler jeg den, ikke vanner jeg den og ikke har den fått ny jord eller påfyll av jord. Men det første som titter opp om våren er den:-) I motsetning til alt det andre som jeg gjerne ville skulle dukke opp igjen - men som er borte vekk:-(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...