Gå til innhold

Betale skatt ved enmannsforetak

Anbefalte innlegg

Gjest nybegynnern
Skrevet

Jeg er i startfasen for et lite prosjekt der jeg tar på meg ulike type jobber. Jeg avventer innbetaling til konto for diverse jobber jeg har gjort, men er usikker på hvordan man gjør med tanke på skatt(og selvangivelsen når den tid kommer). Jeg kommer ikke til å tjene under 50000,- i året og slipper unna regnskap, men hvordan fører jeg inntekten i ligningen, og hvordan sørger jeg for at skatt blir betalt?

Gjest hmmmmmmmmmmmmmm
Skrevet

Min mann har et enkeltmannsforetak som han ikke tjener så mye på,

under 50 000, men likevel har han regnskapsfører som han sender

slikt til og selvangivelsen får han regnskapsføreren til å fylle ut og sende inn for seg.

Gjest togli
Skrevet

Jeg får hele lønna utbetalt og sørger selv for å betale inn skatten. Det er irriterende komplisert å fylle ut selvangivelsen for enkeltmannsforetak, så hvert år styrer jeg litt for å få det til ;) Håper du får en A til Å-oppskrift her nå, for selv er je håpløs når det kommer til å huske slike ting ;)

Gjest høstløv
Skrevet

''Jeg kommer ikke til å tjene under 50000,- i året og slipper unna regnskap''

Jeg kan gjerne svare deg, men først må jeg vite om det står en "ikke" for mye eller en "ikke" for lite i denne setningen?

Gjest mallet
Skrevet

Du må føre regnskap, selv om du slipper unna revisjon.

Ta kontakt med skatteetaten for å få vite hvilke papirer du må fylle ut og hvordan skatten skal betales.

Gjest nybegynnern
Skrevet

''Jeg kommer ikke til å tjene under 50000,- i året og slipper unna regnskap''

Jeg kan gjerne svare deg, men først må jeg vite om det står en "ikke" for mye eller en "ikke" for lite i denne setningen?

Litt trøtt i tryne der...Kommer ikke å tjene mer enn 50000,- i året.

Noen som vet hva slags regnskap som forlanges, og hvor komplisert dette er når det kommer til å føre selvangivelsen. Og er et slik at jeg ikke lenger vil få utbetalt evt restskatt til St.Hans, men først utpå høsten(når man driver eget selskap)?

Gjest høstløv
Skrevet

Litt trøtt i tryne der...Kommer ikke å tjene mer enn 50000,- i året.

Noen som vet hva slags regnskap som forlanges, og hvor komplisert dette er når det kommer til å føre selvangivelsen. Og er et slik at jeg ikke lenger vil få utbetalt evt restskatt til St.Hans, men først utpå høsten(når man driver eget selskap)?

''Litt trøtt i tryne der...Kommer ikke å tjene mer enn 50000,- i året.

Noen som vet hva slags regnskap som forlanges,''

Bokføringslovens regler må overholdes i forhold til det å føre et nøyaktig regnskap.

''og hvor komplisert dette er når det kommer til å føre selvangivelsen.''

Har du ikke høyere omsetning enn kr 50.000 i inntektsåret, skal du bare føre samlede driftsinntekter og driftskostnader på selvangivelsen. Dett er nytt fra og med år 2009.

'' Og er et slik at jeg ikke lenger vil få utbetalt evt restskatt til St.Hans, men først utpå høsten(når man driver eget selskap)?''

Du må betale forskuddsskatt av denne inntekten, og vil få skatteoppgjøret til høsten.

Ergo må du få endret skattekortet ditt, dette kan du gjøre her:

http://www.skatteetaten.no/no/Selvbetjening/Bestill-skattekort-og-frikort/Soknad-om-endring-av-skattekortforskuddskatt/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...