Gå til innhold

Hva tenker du om et slikt forslag?

Anbefalte innlegg

Morning Glory
Skrevet

Markedskrefter er greie til sitt bruk, men ikke overalt. Og ikke til en allmennkringkaster, hvis funksjon er også å sørge for alle de ikke-kommersielle sidene.

Hvis du mener "alle" kommer til å abonnere, så er det jo mye greiere å bare la alle betale skatt, slik at alle får ta del i det NRK tilbyr, akkurat som alle får gå på skole, osv.

Det er jo nettopp det som er poenget med NRK - at det er til ALLE.

Med vennlig hilsen

Når jeg diskuterer NRK-lisensen med folk, så reagerer de på at dersom man flytter lisensen over på skatteseddelen, så kan man ikke velge å ikke betale den. Personlig synes ikke jeg at dette er noe stort problem. De aller fleste skattepengene mine går til formål som jeg aldri får nytte av selv uansett (f.eks. broer på vestlandet).

Systemet slik det er i dag, er bare ikke riktig. Jeg mener at det må være lov å ha TV uten å betale for NRK.

Gitt at vi hadde hatt en riksavis - en allmenndistribuert avis, som kostet ca. 3000 kr i året. Du kunne la være å motta den, men hvis du ikke mottok den, kunne du heller ikke motta andre aviser. Heller ikke de 100 prosent reklamefinansierte avisene. Det er sånn NRK-lisensen fungerer og jeg mener at det er feil.

• Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

25

• Morning Glory

17

• ShitDiddelyDo

15

• Mandolaika

15

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Morning Glory
Skrevet

Lovreguleringen gjør at det vil være veldig dyrt. Dette er et fellesskapsprosjekt. Alle bør være med på å betale for det, på samme måte som alle er med på å betale for andre prosjekter, eksempelvis subsidier av fergene på vestlandet. Jeg bruker ikke de fergene, men synes det er helt greit at mine skattepenger er med på å finansiere dem.

Jeg synes det er mye bedre å finansiere NRK over skatteseddelen enn å belaste alle TV-seere for NRK-lisensen. Når jeg diskuterer dette med folk, reagerer de imidlertid på at det da ikke er mulig å velge bort å betale for NRK.

Morning Glory
Skrevet

Nei, men det betyr at det ikke er en ALLMENNkringkasting, hvilket jo er poenget.

Med vennlig hilsen

Du kan uansett ikke tvinge folk til å ha TV ;-)

Skrevet

Når jeg diskuterer NRK-lisensen med folk, så reagerer de på at dersom man flytter lisensen over på skatteseddelen, så kan man ikke velge å ikke betale den. Personlig synes ikke jeg at dette er noe stort problem. De aller fleste skattepengene mine går til formål som jeg aldri får nytte av selv uansett (f.eks. broer på vestlandet).

Systemet slik det er i dag, er bare ikke riktig. Jeg mener at det må være lov å ha TV uten å betale for NRK.

Gitt at vi hadde hatt en riksavis - en allmenndistribuert avis, som kostet ca. 3000 kr i året. Du kunne la være å motta den, men hvis du ikke mottok den, kunne du heller ikke motta andre aviser. Heller ikke de 100 prosent reklamefinansierte avisene. Det er sånn NRK-lisensen fungerer og jeg mener at det er feil.

Nei, NRK lisensen (som er slik den er fordi ikke alle hadde radio før, og man betale for radio) er ment som en måte å finansiere en allmennkringkaster på.

Siden "alle" har TV, så er det få unntak til hvem som betaler.

Jeg er enig i at det er bedre å ta det over skatteseddelen, men da som en "beskyttet fra fremtidige regjeringer"-post.

Med vennlig hilsen

Morning Glory
Skrevet

''må NRK lage de programmene folk vil ha''

De andre kanalene, TV2, TVNorge og TV3 sender jo allerede "det folk vil ha".

Jeg vet faktisk ikke om folk er enig med deg i det...

Skrevet

Jeg synes det er mye bedre å finansiere NRK over skatteseddelen enn å belaste alle TV-seere for NRK-lisensen. Når jeg diskuterer dette med folk, reagerer de imidlertid på at det da ikke er mulig å velge bort å betale for NRK.

Jeg bryr meg ikke veldig om lisensen betales direkte eller via skatteseddelen.

-At folk ønsker å la være å betale for fellesskapet er vel ikke noe nytt? Men jeg lar meg ikke imponere over kunnskapsnivået til folk som har slike meninger.

Skrevet

Det skal ikke være mulig å velge bort å betale for NRK, mer enn det skal være mulig å velge bort å betale for skoler, Storting eller sykehus. Det er en del av demokratiet.

Med vennlig hilsen

Morning Glory
Skrevet

Nei, NRK lisensen (som er slik den er fordi ikke alle hadde radio før, og man betale for radio) er ment som en måte å finansiere en allmennkringkaster på.

Siden "alle" har TV, så er det få unntak til hvem som betaler.

Jeg er enig i at det er bedre å ta det over skatteseddelen, men da som en "beskyttet fra fremtidige regjeringer"-post.

Med vennlig hilsen

Det er stortinget som vedtar budsjettet og man får det stortinget man velger.

Skrevet

Jeg vet faktisk ikke om folk er enig med deg i det...

Poenget var vel at markedskreftene ikke fungerer slik du tror.

En "frislipp" av TV vil ikke produsere masse kvalitetsprogram, men diverse Paradise Hotel...

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er stortinget som vedtar budsjettet og man får det stortinget man velger.

Ja, men akkurat så ikke Stortinget kan (uten videre) lukke Stortinget, så burde de heller ikke kunne lukke NRK. Rett og slett fordi vi trenger dem som en del av demokratiet.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Du kan uansett ikke tvinge folk til å ha TV ;-)

Nei, man kan ikke tvinge folk til å ta til seg kunnskap, eller å orientere seg politisk. Men man kan legge til rette for det, fordi det er den eneste måten et demokrati kan overleve på.

Med vennlig hilsen

Morning Glory
Skrevet

Ja, men akkurat så ikke Stortinget kan (uten videre) lukke Stortinget, så burde de heller ikke kunne lukke NRK. Rett og slett fordi vi trenger dem som en del av demokratiet.

Med vennlig hilsen

Dette er jo egentlig et grunnleggende demokratisk problem. Burde pressen hatt et konstitusjonelt vern?

Morning Glory
Skrevet

Poenget var vel at markedskreftene ikke fungerer slik du tror.

En "frislipp" av TV vil ikke produsere masse kvalitetsprogram, men diverse Paradise Hotel...

Med vennlig hilsen

OK - Jeg endrer mening. Men jeg står fast på at lisensen bør betales over skatteseddelen.

Skrevet

Dette er jo egentlig et grunnleggende demokratisk problem. Burde pressen hatt et konstitusjonelt vern?

Pressen er vernet i lovverket (jeg husker ikke om det er i Grunnloven), men også gjennom allmenn ytringsfrihet, osv.

Men NRK har en funksjon i tillegg til det vanlig presse har.

Med vennlig hilsen

Skrevet

OK - Jeg endrer mening. Men jeg står fast på at lisensen bør betales over skatteseddelen.

Det synes jeg også er et langt bedre forslag.

Med vennlig hilsen

Morning Glory
Skrevet

Pressen er vernet i lovverket (jeg husker ikke om det er i Grunnloven), men også gjennom allmenn ytringsfrihet, osv.

Med vennlig hilsen

For å spisse problemstillingen: Er det mulig å se for seg en konstruksjon der man gir NRK et konstitusjonelt vern?

Skrevet

Med vennlig hilsen

I tillegg mottar de fleste aviser i Norge pressestøtte. Jeg hører aldri at folk klager på at de er med å holde liv i små bygdeaviser rundt omkring, men NRK - da klager de, enda det er noe som de bruker (i hvert fall) av og til.

Morning Glory
Skrevet

I tillegg mottar de fleste aviser i Norge pressestøtte. Jeg hører aldri at folk klager på at de er med å holde liv i små bygdeaviser rundt omkring, men NRK - da klager de, enda det er noe som de bruker (i hvert fall) av og til.

Det sier kanskje noe om at lisensen er konstruert på en lite hensiktsmessig måte?

Morning Glory
Skrevet

Med vennlig hilsen

Det er evt. regjeringen som må nedlegge NRK, men det er Stortinget som står for bevilgningene. Dersom man ønsker å bevare NRK på tross av et sittende Stortings ønske, må NRK være vernet i Grunnloven.

Det er bred enighet om at pressen (og da særlig allmennkringkastingen) er viktig for demokratiet. Burde det ikke da også finnes et grunnlovsvern for allmennkringkastingen?

Det er mulig du synes jeg stiller dumme spørsmål, men gjør meg da den tjeneste å fortelle meg hvorfor de er dumme :-)

Skrevet

Det sier kanskje noe om at lisensen er konstruert på en lite hensiktsmessig måte?

Det er jo en etterlevning fra den tiden folk hadde radioapparater, og de var så store som en stol.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...