Gå til innhold

Hva tenker du om et slikt forslag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å spisse problemstillingen: Er det mulig å se for seg en konstruksjon der man gir NRK et konstitusjonelt vern?

Ja, man kunne skrive inn i grunnloven at nye regjeringer ikke man redusere beløpet som skal gå til NRK.

Med vennlig hilsen

• Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

25

• Morning Glory

17

• ShitDiddelyDo

15

• Mandolaika

15

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er evt. regjeringen som må nedlegge NRK, men det er Stortinget som står for bevilgningene. Dersom man ønsker å bevare NRK på tross av et sittende Stortings ønske, må NRK være vernet i Grunnloven.

Det er bred enighet om at pressen (og da særlig allmennkringkastingen) er viktig for demokratiet. Burde det ikke da også finnes et grunnlovsvern for allmennkringkastingen?

Det er mulig du synes jeg stiller dumme spørsmål, men gjør meg da den tjeneste å fortelle meg hvorfor de er dumme :-)

Nei, jeg er enig med deg.

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo
Skrevet

Vet ikke, men jeg er glad i lisensavigften til NRK.

(Selv om jeg satte kaffen i vrangstrupen da de prioriterte bort VM til fordel for han fellesmurfen og GP).

Skrevet

Vet ikke, men jeg er glad i lisensavigften til NRK.

(Selv om jeg satte kaffen i vrangstrupen da de prioriterte bort VM til fordel for han fellesmurfen og GP).

Glad i lisensavgiften til NRK? Kan du utdype det? :-)

Skrevet

Formodentlig fordi man forstår at det er en viktig del av demokratiet, og når man ser rundt seg, så er man jo glad for at Norge fungerer så godt som det gjør.

Da trenger man en allmennkringkaster.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Formodentlig fordi man forstår at det er en viktig del av demokratiet, og når man ser rundt seg, så er man jo glad for at Norge fungerer så godt som det gjør.

Da trenger man en allmennkringkaster.

Med vennlig hilsen

Ser du skriver "man" her, men jeg spurte SDD. :-)

Skrevet

Ser du skriver "man" her, men jeg spurte SDD. :-)

Jeg nekter ikke SDD å svare! ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg nekter ikke SDD å svare! ;-)

Med vennlig hilsen

Hvordan kan det være så veldig demokratisk å tvinge alle til å betale lisens selv om de ikke benytter NRK?

Hvis lisensen heller skulle gått over skatteseddelen (den er jo en slags ekstraskatt), hva da med alle som ikke betaler skatt? (vi har mange nullskatteytere)....

Gjest bjølsen
Skrevet

"Man" er vel glad i fjernsynstilbudet til NRK.

Skrevet

"Man" er vel glad i fjernsynstilbudet til NRK.

"Man" får snakke for seg selv! :-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ja, det kan jeg.

NRK er en sabla god kanal. Mens TV2 og andre kanaler baserer seg på idiotiske og meningsløse serier produserer NRK hauger av gode dokumentarer selv. De kjøper også inn fra det beste (f.eks. prisbelønte BBC-serier), mens TV2 holder seg med Frustrerte Fruer og annet ræl. Ikke engang nyhetene på TV2 kan beskrives som seriøse. Alt er overfladisk oppgulp på Se og Hør-nivå.

NRK tilbyr kvalitetsprogrammer, kvalitetsnyheter og kvalitetsdokumentarer, mange av dem selvproduserte, og gravende journalistikk koster.

For øvrig er det åpenbart at folk liker NRK. Se på seertallene. Ingen kan konkurrere med NRK.

TV hadde blitt tristere uten NRK, og uten avgifta - ingen NRK som vi kjenner NRK i dag.

Skrevet

Hvordan kan det være så veldig demokratisk å tvinge alle til å betale lisens selv om de ikke benytter NRK?

Hvis lisensen heller skulle gått over skatteseddelen (den er jo en slags ekstraskatt), hva da med alle som ikke betaler skatt? (vi har mange nullskatteytere)....

''Hvordan kan det være så veldig demokratisk å tvinge alle til å betale lisens selv om de ikke benytter NRK?''

På samme måte som alle betaler for sykehus, vei, skoler, forsvar, selv om man ikke benytter det. Det er en del av demokratiet.

''Hvis lisensen heller skulle gått over skatteseddelen (den er jo en slags ekstraskatt), hva da med alle som ikke betaler skatt? (vi har mange nullskatteytere)....''

Det er et problem med skattesystemet, og ikke noe spesifikt for en lisens. Ja, man bør gjøre noe med nullskatteyterne (som har store verdier/inntekt).

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ja, det kan jeg.

NRK er en sabla god kanal. Mens TV2 og andre kanaler baserer seg på idiotiske og meningsløse serier produserer NRK hauger av gode dokumentarer selv. De kjøper også inn fra det beste (f.eks. prisbelønte BBC-serier), mens TV2 holder seg med Frustrerte Fruer og annet ræl. Ikke engang nyhetene på TV2 kan beskrives som seriøse. Alt er overfladisk oppgulp på Se og Hør-nivå.

NRK tilbyr kvalitetsprogrammer, kvalitetsnyheter og kvalitetsdokumentarer, mange av dem selvproduserte, og gravende journalistikk koster.

For øvrig er det åpenbart at folk liker NRK. Se på seertallene. Ingen kan konkurrere med NRK.

TV hadde blitt tristere uten NRK, og uten avgifta - ingen NRK som vi kjenner NRK i dag.

Takker for svar, er ikke uenig, men er ikke spesielt glad i den avgiften lell. :-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Takker for svar, er ikke uenig, men er ikke spesielt glad i den avgiften lell. :-)

Ingen er glad i å betale penger for ting (ikke jeg heller), men enkelte ting innser man at det er verdt å betale for.

TV er for øvrig dyrt også utenom NRK. I dag må du stort sett ha en dekoder, du har ofte månedsleie på denne, du betaler for en grunnpakke og du betaler for spesifikke programmer (f.eks. HD-kanaler, fotballkanaler, filmkanaler, osv).

Men i en tv-industri preget av dumskap, er jeg glad vi har en påtvunget kanal som NRK.

Skrevet

Ingen er glad i å betale penger for ting (ikke jeg heller), men enkelte ting innser man at det er verdt å betale for.

TV er for øvrig dyrt også utenom NRK. I dag må du stort sett ha en dekoder, du har ofte månedsleie på denne, du betaler for en grunnpakke og du betaler for spesifikke programmer (f.eks. HD-kanaler, fotballkanaler, filmkanaler, osv).

Men i en tv-industri preget av dumskap, er jeg glad vi har en påtvunget kanal som NRK.

"I dag må du stort sett ha en dekoder, du har ofte månedsleie på denne, du betaler for en grunnpakke og du betaler for spesifikke programmer (f.eks. HD-kanaler, fotballkanaler, filmkanaler, osv)."

Jeg har ikke noe av dette og jeg ser lite på tv. De knallgode programmene NRK evt. har, kunne jeg godt betalt for, men det er ikke verdt beløpet i lisensen allikevel synes jeg. Men det er meg.

ShitDiddelyDo
Skrevet

"I dag må du stort sett ha en dekoder, du har ofte månedsleie på denne, du betaler for en grunnpakke og du betaler for spesifikke programmer (f.eks. HD-kanaler, fotballkanaler, filmkanaler, osv)."

Jeg har ikke noe av dette og jeg ser lite på tv. De knallgode programmene NRK evt. har, kunne jeg godt betalt for, men det er ikke verdt beløpet i lisensen allikevel synes jeg. Men det er meg.

Under 200 kroner måneden synes jeg ikke er galt for tilbudet til NRK.

Jeg ser heller ikke mye tv, utover fotball og nyheter, men de gangene jeg ser på tv (bortsett fra fotball og nyheter - men disse ser jeg stort sett på NRK), er det NRK.

Alt annet er fordummende.

Skrevet

Under 200 kroner måneden synes jeg ikke er galt for tilbudet til NRK.

Jeg ser heller ikke mye tv, utover fotball og nyheter, men de gangene jeg ser på tv (bortsett fra fotball og nyheter - men disse ser jeg stort sett på NRK), er det NRK.

Alt annet er fordummende.

Alt annet er fordummende, det synes jeg ikke....

ShitDiddelyDo
Skrevet

Alt annet er fordummende, det synes jeg ikke....

Nesten alt annet er fordummende. Selv nyhetene på TV2 er fordummende.

Skrevet

Nesten alt annet er fordummende. Selv nyhetene på TV2 er fordummende.

At nyhetene på TV2 skulle gjøre deg noe dummere har jeg vondt for å tro.

ShitDiddelyDo
Skrevet

At nyhetene på TV2 skulle gjøre deg noe dummere har jeg vondt for å tro.

Nyhetene på tv2 er en gjeng lettbeinte overskrifter.

På NRK graver de ofte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...