Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest prust
Skrevet

Jeg laget 9 store glass med kirsebærsyltetøy i går. plukket dem først (tok ca en time), kokte dem med sukker og Certo (tilkokesyltetøy) til den store gullmedalje, vasket glass, hadde dem på 100 grader i stekeovnen og hadde syltetøyet i varme glass - alt etter oppskriften. Syltetøyet var tynt da det var varmt, men jeg regnet med at det skulle tykne når det ble kaldt.

Vel - det er like tynt i dag :-(

Hva gjorde jeg feil?

Det smakte imidlertid helt nydelig - så jeg regner med at vi kommer til å ha det på is, i stedet for på brødskiva.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg elsker slikt syltetøy!! Og det smaker fortreffelig på brød!

Hva/om du har gjort noe feil, aner ikke jeg, men kan kjenne den gode smaken, nam!

Gjest prust
Skrevet

Jeg elsker slikt syltetøy!! Og det smaker fortreffelig på brød!

Hva/om du har gjort noe feil, aner ikke jeg, men kan kjenne den gode smaken, nam!

Ja, jeg hadde det på skiva til frokost i dag, og det smakte godt, men det rant gjennom skiva....;-)

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, jeg hadde det på skiva til frokost i dag, og det smakte godt, men det rant gjennom skiva....;-)

Jadda, bruk brødskiver med mindre hull;))

Skrevet

kok det opp på nytt og ha i mer stivelse. På den grønne pakka som jeg bruker står det hvordan man skal gjøre det.

Har også hagen full av bringebær og jeg fortviler, for det bare regner og regner og regner og bæra er overmodne og faller snart av hemsen. Snart må jeg gå ut og plukke iført fullt regntøy.

I følge værmeldinga skulle det være fint vær i dag, men nei, det bare pøser ned. Begredelige greier.

Heldigvis har ripsene ennå litt å gå på, så kanskje jeg rekker dem.

Gjest prust
Skrevet

kok det opp på nytt og ha i mer stivelse. På den grønne pakka som jeg bruker står det hvordan man skal gjøre det.

Har også hagen full av bringebær og jeg fortviler, for det bare regner og regner og regner og bæra er overmodne og faller snart av hemsen. Snart må jeg gå ut og plukke iført fullt regntøy.

I følge værmeldinga skulle det være fint vær i dag, men nei, det bare pøser ned. Begredelige greier.

Heldigvis har ripsene ennå litt å gå på, så kanskje jeg rekker dem.

Jeg trodde ikke en kunne koke det opp på nytt etter at "stivelsen" er hatt i. En skulle jo koke opp bær først, og når en hadde i pulver og sukker, skulle det ikke koke...

Skrevet

Jeg trodde ikke en kunne koke det opp på nytt etter at "stivelsen" er hatt i. En skulle jo koke opp bær først, og når en hadde i pulver og sukker, skulle det ikke koke...

Certo, grønn pakke:

''Mer fruktpektin kan tilsettes dersom marmeladen, syltetøyet eller geleen er blitt for tynn. Bland to tsk Certo fruktpektin, 1 krm sitronsyre og 2 ss sukker til en kilo bær/fruktmasse.

Kok opp bærmassen, tilsett pektinblandingen og kok i ytterligere 1 min. Blir syltetøyet for fast - kok opp igjen og sped med vann eller saft.''

Har aldri prøvd det, men det er jo verd et forsøk.

Gjest prust
Skrevet

Certo, grønn pakke:

''Mer fruktpektin kan tilsettes dersom marmeladen, syltetøyet eller geleen er blitt for tynn. Bland to tsk Certo fruktpektin, 1 krm sitronsyre og 2 ss sukker til en kilo bær/fruktmasse.

Kok opp bærmassen, tilsett pektinblandingen og kok i ytterligere 1 min. Blir syltetøyet for fast - kok opp igjen og sped med vann eller saft.''

Har aldri prøvd det, men det er jo verd et forsøk.

Takk for tips! Får se om jeg gjør det om igjen en kveld...

Skrevet

bestefaren min pleide å ha smør på undersiden av brødskiva når han spiste syltetøy. Da skled ikke syltetøyet av skiva, og rant ikke igjennom...

hidi, the scorpion
Skrevet

bestefaren min pleide å ha smør på undersiden av brødskiva når han spiste syltetøy. Da skled ikke syltetøyet av skiva, og rant ikke igjennom...

En klok mann;)

Gjest prust
Skrevet

Usj, jeg liker ikke smør sammen med syltetøy :-(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...