Gå til innhold

Sutreinnlegg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Umulig og se det for seg, men jeg synes alt for mange bytter ut flotte kjoekken, bare fordi de skal ha det hypermoderne. Om noen aar er de helt ute igjen.Vi har et 100 aar gammelt hus og et moderne kjoekken slik de ser ut i dag, hadde ikke passet inne hos oss.

Nei, jeg er jo forsåvidt enig med deg i det. Vi prøver å forklare barna at vi synes at møbler og skap skal vare i mange år - men det er ikke så lett når alle de vi går sammen med (tror faktisk det er alle) har fått nytt kjøkken de siste 2-3 årene....

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

4

• Lillemus

2

• Liliaceae

2

• fyrlykt

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Nei, jeg er jo forsåvidt enig med deg i det. Vi prøver å forklare barna at vi synes at møbler og skap skal vare i mange år - men det er ikke så lett når alle de vi går sammen med (tror faktisk det er alle) har fått nytt kjøkken de siste 2-3 årene....

Gi dem en lang lekse og fortelle ungene dine hvor priviligerte de er, som kan bo i et godt og varmt hus. Smoer paa med alt du kan komme paa.

Det maatte jeg gjore flere ganger overfor mine unger som har vanket ut og inn hos skipsredere og diverse andre og som selvfoelgelig har hjem vi aldri har mulighet til aa maale oss med.

De har heldigvis skjoent det etterhvert:)

Skrevet

Gi dem en lang lekse og fortelle ungene dine hvor priviligerte de er, som kan bo i et godt og varmt hus. Smoer paa med alt du kan komme paa.

Det maatte jeg gjore flere ganger overfor mine unger som har vanket ut og inn hos skipsredere og diverse andre og som selvfoelgelig har hjem vi aldri har mulighet til aa maale oss med.

De har heldigvis skjoent det etterhvert:)

Det er sånn her i nabolaget også. Gutten min har bestekamerater med besteforeldre som er blant Sørlandets (og også Norges) rikeste - og det er ikke alltid så enkelt å være sånn helt midt på treet når det gjelder inntekt og formue da...

Men hadde vi bodd et annet sted i byen, hadde det kanskje vært vi som var blant de som hadde mest å rutte med....

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Det er sånn her i nabolaget også. Gutten min har bestekamerater med besteforeldre som er blant Sørlandets (og også Norges) rikeste - og det er ikke alltid så enkelt å være sånn helt midt på treet når det gjelder inntekt og formue da...

Men hadde vi bodd et annet sted i byen, hadde det kanskje vært vi som var blant de som hadde mest å rutte med....

Ungene har ikke vondt av aa se at andre har det finere og flottere enn dem. Det som er viktig er aa ikke gi etter deres karv.

De vil se paa det med andre oyne naar de blir eldre og mer modne:)

Skrevet

De aller fleste vi kjenner har det moderne, og det er nok ingen av våre venner som har det som oss...

Men for all del - jeg klager ikke sånn på den store sammenheng - vi har et stort greit hus og bor i et flott nabolag - men jeg ser jo at vi har ekstremt lite peiling på interiør, og jeg er himla lei av stua og kjøkkenet vårt nå....

''..men jeg ser jo at vi har ekstremt lite peiling på interiør..''

Hi, hi, ja, da er vi i hvert fall to :-)

Skrevet

Ikke alle gjør alt selv. Vi for eksempel, har ikke tid/overskudd/evne/ork til å gjøre alt selv, vi leier heller folk. I tillegg blir det da gjort bedre og raskere enn om vi skulle gjort det selv.

Hvis dere bare har 300 000 i lån og eier et hus, er det ingen grunn til å ikke ta litt mer lån. Hvorfor ønsker han å være helt gjeldfri? Dere er jo unge og vil ha stabil lønnsinntekt i mange år enda, det viktige er jo at dere har råd til å betale ned på lånet og det vil jeg tro dere har med god margin.

Skrevet

''..men jeg ser jo at vi har ekstremt lite peiling på interiør..''

Hi, hi, ja, da er vi i hvert fall to :-)

Det var godt å høre - alle jeg omgås her i byen, er utrolig flinke og har så god smak!

Her i huset har vi hummer og kanari, og får dårlig samvittighet om vi hivr ut et gammelt furubord fra 80-tallet.....

Skrevet

Ikke alle gjør alt selv. Vi for eksempel, har ikke tid/overskudd/evne/ork til å gjøre alt selv, vi leier heller folk. I tillegg blir det da gjort bedre og raskere enn om vi skulle gjort det selv.

Hvis dere bare har 300 000 i lån og eier et hus, er det ingen grunn til å ikke ta litt mer lån. Hvorfor ønsker han å være helt gjeldfri? Dere er jo unge og vil ha stabil lønnsinntekt i mange år enda, det viktige er jo at dere har råd til å betale ned på lånet og det vil jeg tro dere har med god margin.

Det er vel følelsen av å ikke skylde noe til noen, som han lengter etter.... Vi har jo hatt studielån og boliglån siden 1996. Studielånet ble vi ferdige med for noen få år siden, og jeg må jo også innrømme at det var en deilig følelse :-)

Men - alle har vel lån vel? Jeg skal undersøke litt det som segunda skrev om skatten. Ei venninne av meg sa akkurat det samme - de giftet seg samtidig med oss og bygde samtidig, og de har 2 millioner i lån nå....

Gjest segunda
Skrevet

Det med at verdien på boligen øker, er ikke så relevant så lenge vi ikke har planer om å selge. Trivselsfaktoren er vitkigere.

Men hvordan fungerer det med skatten?

Nå har vi 300.000 i gjeld.

Den summen du betaler i renter trenger du ikke å betale skatt av. Dvs. at hvis du betaler 30% i skatt og har renteutgifter på 100000 kr. så er renteutgiftene i virkeligheten ikke mer enn 70000 kr.

Skrevet

Den summen du betaler i renter trenger du ikke å betale skatt av. Dvs. at hvis du betaler 30% i skatt og har renteutgifter på 100000 kr. så er renteutgiftene i virkeligheten ikke mer enn 70000 kr.

Ikke helt riktig. Tallet er 28%.

Gjest segunda
Skrevet

Ikke helt riktig. Tallet er 28%.

Jeg tok et enkelt eksempel som er lett forståelig med fiktive tall. Hva prust betaler i skatt har jeg ingen anelse om.

Skrevet

Jeg tok et enkelt eksempel som er lett forståelig med fiktive tall. Hva prust betaler i skatt har jeg ingen anelse om.

Har ikke noe å si hva hun betaler i skatt. Det er 28% fradrag uansett.

Skrevet

Føler at alle rundt oss har pusset opp kjøkkenet de siste 1-3 årene - og jeg kjenner ingen som nå lenger har 90-talls stil på stue og kjøkken :-(

Jeg bygde også i 1997. Kjøkkenet har furu-innredning. Ikke akkurat siste skrik, men jeg synes fortsatt det er like pent. Synes også det blir for galt å kaste helt brukbare ting fordi moten endres. Hvis jeg skulle bygd i dag ville jeg nok valgt lys, glatt kjøkkeninnredning.

Veggene har jeg malt selv for noen år siden. Veggene var røde. I stua hadde jeg valgt oransje av alle ting. Nå har jeg hvite vegger, dog med halvpanel noen steder. Panelen har jeg beiset med lys panelpeis.

Selvfølgelig kunne man ønsket seg alt nytt, men man må jo tenke litt over om man vil være med på bruk-og-kast karusellen og dermed bidra mer til de overfylte søppelbergene, eller om man faktisk kan leve med det man har og som fungerer godt.

Det å lære barna at man ikke alltid kan få det "alle andre" har synes jeg også er nyttig.

Skrevet

Det var godt å høre - alle jeg omgås her i byen, er utrolig flinke og har så god smak!

Her i huset har vi hummer og kanari, og får dårlig samvittighet om vi hivr ut et gammelt furubord fra 80-tallet.....

Sånn har vi det også, det er fordi vi har tatt med oss all inventar hver gang vi har flyttet. Og for hvert sted har vi jo kjøpt ting som er ment for dette, slik at det ikke har passet like godt de andre stedene.

Samt at enkelte ting er jo 90-talls da...

Gjest Elextra
Skrevet

Ungene har ikke vondt av aa se at andre har det finere og flottere enn dem. Det som er viktig er aa ikke gi etter deres karv.

De vil se paa det med andre oyne naar de blir eldre og mer modne:)

Fornuftige ord!

Gjest segunda
Skrevet

Har ikke noe å si hva hun betaler i skatt. Det er 28% fradrag uansett.

Jeg forstår ikke hva du mener.

Mary Poppins
Skrevet

Hun mener at fradraget er 28% for alle.

Skrevet

Rentefradraget trekkes fra etter at toppskatten evt. er beregnet - derfor er det 28% - uansett...

Skrevet

Nei, men golvene bør slipes og lakkes på nytt, vi har lyst til å bytte ut taklistene og de må males, må kjøpe noen nye møbler og gardiner og lamper - så det går sikkert med 100.000, og det har vi ikke cash....

Ta litt av gangen, da. Mal først, det hjelper mest. Å få noen til å male kjøkken og stue blir ikke så himla dyrt. Så kan dere slipe gulvene til jul eller neste sommer.

Gjest Tatjana
Skrevet

De aller fleste vi kjenner har det moderne, og det er nok ingen av våre venner som har det som oss...

Men for all del - jeg klager ikke sånn på den store sammenheng - vi har et stort greit hus og bor i et flott nabolag - men jeg ser jo at vi har ekstremt lite peiling på interiør, og jeg er himla lei av stua og kjøkkenet vårt nå....

Jeg har også ekstremt lite greie på og interesse for interiør. Her er det en salig blanding av arvede møbler og møbler vi har kjøpt, og ingenting passer egentlig sammen. Likevel er jeg ikke flau når jeg får besøk, med mindre det er rotete og møkkete. DA er jeg flau, for det syns jeg er veldig pinlig.

I sommer besøkte vi noen slektninger som har verdens stiligste hjem. Det er altså så lekkert hos dem at ungene mine ba fruen i huset om å komme og fikse opp rommene deres. Og denne familien besøker oss rett som det er, og sier det er så koselig å besøke oss. Og det er ikke basert på hvor "fint" vi har det inne - for det har vi ikke. Men ryddig og rent prøver jeg å ha det.

Jeg pleier slett ikke å se på stilen hjemme hos folk jeg besøker. Jeg ser jo at noen har det lekkert, men jeg greier liksom ikke å bli ordentlig inspirert til å få det slik hjemme hos meg selv. Og da tenker jeg at det viktigste får være at det er rent og ryddig, og så har jeg et brukshjem.

En gang besøkte jeg en venninne som hadde brukt så mye penger på en stol at ingen andre enn hun selv fikk sitte der. Jeg ble bedt inn på stua, sank ned i stolen som så god ut, og ble øyeblikkelig bedt om å flytte meg. Den stolen var så dyr at hun ikke lånte den bort - den var bare hennes.

Så jeg tenker at i mitt hjem bor vi fem mennesker. Mine barn og mine gjester får bruke alle møblene etter ønske. Ingenting er så fint og lekkert at det er krise hvis man velter et melkeglass eller en kopp kaffe. Jeg er ikke flau over at jeg ikke har det stilig, jeg har ikke interesse for interiør og det vet alle som kjenner meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...