Gjest BMI 29 Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Jeg har vært på tre overvektsopphold i helseinstitusjon i løpet av de siste 14 månedene. Det er i regi av norsk offentlig helsevesen, og er for overvektige med BMI over 40 (i utgangspunktet). I dette opplegget får man 5 års oppfølging med 1 eller flere opphold per år. Oppholdene har vært svært nyttige for meg. Jeg har hatt gode resultater og har så langt kommet ned på BMI 29. Dette til tross for at jeg ikke spiser det kostholdet som helseinstitusjonen anbefaler, men derimot bruker lavkarbo-kosthold. Offentlige helseinstitusjoner kan ikke bruke lavkarbo-kosthold fordi de må holde seg innenfor Statens ernæringsråds anbefalinger når det gjelder kosthold. Men ingen legger seg opp i hva vi forsyner oss med av maten som blir servert, det er absolutt mulig å spise lavkarbo der. Jeg har selvsagt truffet mange mennesker i forskjellige faser på oppholdene mine. Noen er inne i sitt 5. år med oppfølging. Det som undrer meg er at mange etter alle disse årene ikke har gått ned et gram.. De som har best resultater, som har gått ned mye, er de som bruker lavkarbo og de som er slankeoperert. Veldig dårlige resultater på de som bruker et vanlig magert kosthold. Unntakene er de som trener ekstremt mye i tillegg til magert kosthold, ikke bare under oppholdene, men også ellers. Det er folk som har anledning til å trene hele dagen fordi de ikke er i jobb. For folk i arbeid vil det være helt umulig å trene så mye. Det som er ekstra leit og skremmende å se er at veldig mange slankeopererte begynner å legge på seg igjen ca. to år etter operasjonen. De har tydeligvis ikke forstått at livsstilsendring må til, til tross for operasjon. Jeg har stor nytte av oppholdene på "slankefarmen". Vektreduksjon dreier seg om så mye mer enn bare kosthold. Men jeg må si jeg er forskrekket over at det er så mye dårlige resultater på mange, selv etter lang tids oppfølging. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/350899-observert-p%C3%A5-slankefarmen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest surikatt Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Gratulere med flott resultat og lykke til vidre:) Det du har observert er vel bare en bekreftelse av hvor vanskelig det er å få til en varig vektreduksjon. Uansett metode for vekt reduksjonen faller desverre mesteparten av oss tilbake i gamle vaner og vekt går opp igjen. Heldigvis er det et noen som klarer og holde vekta nede og vi vill være av de! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/350899-observert-p%C3%A5-slankefarmen/#findComment-2999167 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minus femti Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Gratulere med flott resultat og lykke til vidre:) Det du har observert er vel bare en bekreftelse av hvor vanskelig det er å få til en varig vektreduksjon. Uansett metode for vekt reduksjonen faller desverre mesteparten av oss tilbake i gamle vaner og vekt går opp igjen. Heldigvis er det et noen som klarer og holde vekta nede og vi vill være av de! Jeg gikk ned femti kg for 7 år siden, og har holdt rimelig stabil vekt etter det. Kan gå opp noen få kg av og til, men tar alltid tak i det og sørger for å gå ned igjen hvis det blir mer enn 5 kg. Håper du også melder deg inn i gruppa for de som ikke går opp igjen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/350899-observert-p%C3%A5-slankefarmen/#findComment-3005758 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Hvor mange forskjellige mennesker har du møtt der? Vet du hvor de startet, siden du kan vurdere hvor vellykket/mislykket opplegget har vært for dem? Hvor mange er det som lever på lavkarbo? Og hvor mye trener de som trener "hele tiden"? Bare noen spørsmål fra meg. God helg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/350899-observert-p%C3%A5-slankefarmen/#findComment-3006893 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BMI 29 Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Hvor mange forskjellige mennesker har du møtt der? Vet du hvor de startet, siden du kan vurdere hvor vellykket/mislykket opplegget har vært for dem? Hvor mange er det som lever på lavkarbo? Og hvor mye trener de som trener "hele tiden"? Bare noen spørsmål fra meg. God helg! På mitt første opphold traff jeg ca 50 personer. Alle var på førstegangsopphold. På mitt første oppfølgingsopphold traff jeg også ca 50 personer, alle de andre var der på 3., 4. eller 5. året. På siste oppholdet mitt var 20 av de jeg var sammen med første gangen, de andre var ukjente for meg og i forskjellige faser. Ja, jeg vet utgangspunktet til de andre. Vi lever sammen på en institusjon døgnet rundt i flere uker, og det er stor åpenhet blant de fleste, vi sliter jo alle med vekta. Det er personene selv som har fortalt om sine resultater eller manglende resultater. Som sagt, noen har ikke gått ned i det hele tatt siden første opphold for flere år siden. De aller fleste går ned mens de er der, men veldig mange går opp igjen når de kommer hjem, de sier at de ikke klarer å følge opp hjemme. Det positive for mange er at de tross alt ikke har gått ytterligere opp i vekt disse årene. Mange slankeopererte har gått mye ned og har begynt å legge på seg igjen etter et par år. De har selv fortalt det. På alle oppholdene jeg har vært har rundt 8 - 10 personer brukt lavkarbo-kosthold, dvs. opp imot 20%. Ledelsen på stedet anerkjenner lavkarbo og ser at det gir gode og varige resultater for mange, men de er forpliktet til å holde seg til myndighetenes anbefalinger. Når vi er på "slankefarmen" trener vi det meste av dagen. Varierer mellom trening med ulike apparater i sal, spinningøkter, matteøvelser, svømming og vanngym, ballspill, korte- og lengre turer. Treningsøktene er på 45 min om gangen. Hele dagen fra 8 til 16 blir brukt til trening bare avbrutt av måltider og korte pauser. Det er flott!!! Men de fleste av oss er i arbeid når vi ikke er på "slankefarmen" og har ikke mulighet til så mye trening i hverdagen. Noen av de som er langtids sykmeldte eller uføretrygdet trener like mye når de er hjemme, og de har veldig bra resultater. Har du fått svar på det du lurte på? Ellers får du bare spørre igjen : ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/350899-observert-p%C3%A5-slankefarmen/#findComment-3006923 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 På mitt første opphold traff jeg ca 50 personer. Alle var på førstegangsopphold. På mitt første oppfølgingsopphold traff jeg også ca 50 personer, alle de andre var der på 3., 4. eller 5. året. På siste oppholdet mitt var 20 av de jeg var sammen med første gangen, de andre var ukjente for meg og i forskjellige faser. Ja, jeg vet utgangspunktet til de andre. Vi lever sammen på en institusjon døgnet rundt i flere uker, og det er stor åpenhet blant de fleste, vi sliter jo alle med vekta. Det er personene selv som har fortalt om sine resultater eller manglende resultater. Som sagt, noen har ikke gått ned i det hele tatt siden første opphold for flere år siden. De aller fleste går ned mens de er der, men veldig mange går opp igjen når de kommer hjem, de sier at de ikke klarer å følge opp hjemme. Det positive for mange er at de tross alt ikke har gått ytterligere opp i vekt disse årene. Mange slankeopererte har gått mye ned og har begynt å legge på seg igjen etter et par år. De har selv fortalt det. På alle oppholdene jeg har vært har rundt 8 - 10 personer brukt lavkarbo-kosthold, dvs. opp imot 20%. Ledelsen på stedet anerkjenner lavkarbo og ser at det gir gode og varige resultater for mange, men de er forpliktet til å holde seg til myndighetenes anbefalinger. Når vi er på "slankefarmen" trener vi det meste av dagen. Varierer mellom trening med ulike apparater i sal, spinningøkter, matteøvelser, svømming og vanngym, ballspill, korte- og lengre turer. Treningsøktene er på 45 min om gangen. Hele dagen fra 8 til 16 blir brukt til trening bare avbrutt av måltider og korte pauser. Det er flott!!! Men de fleste av oss er i arbeid når vi ikke er på "slankefarmen" og har ikke mulighet til så mye trening i hverdagen. Noen av de som er langtids sykmeldte eller uføretrygdet trener like mye når de er hjemme, og de har veldig bra resultater. Har du fått svar på det du lurte på? Ellers får du bare spørre igjen : ) Jeg har fått svar på det jeg lurte på. Takk. Takk. Men hvis du orker har det dukket opp noen nye spørsmål? Hvor lange er disse oppholdene på "slankefarmen"? Hvor ofte er det? Får dere noen form for oppfølging mellom oppholdene? (Har du link til en nettside jeg kan se på?) Og kostholdet ditt, er det veldig streng lavkarbo? Hva spiser du/spiser du ikke? Kan du beskrive en typisk dag (måltider)? Trener du mye mellom oppholdene? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/350899-observert-p%C3%A5-slankefarmen/#findComment-3007805 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BMI 29 Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Jeg har fått svar på det jeg lurte på. Takk. Takk. Men hvis du orker har det dukket opp noen nye spørsmål? Hvor lange er disse oppholdene på "slankefarmen"? Hvor ofte er det? Får dere noen form for oppfølging mellom oppholdene? (Har du link til en nettside jeg kan se på?) Og kostholdet ditt, er det veldig streng lavkarbo? Hva spiser du/spiser du ikke? Kan du beskrive en typisk dag (måltider)? Trener du mye mellom oppholdene? Det er ulikt på de forskjellige stedene hvor lenge oppholdene varer og hvor ofte det er. På "min slankefarm" er basisoppholdet på 4 uker, deretter 2 ukers oppfølgingsopphold 1 gang i året i 5 år, med mulighet til å søke om ekstra opphold i mellom de ordinære oppholdene. På et av de andre stedene er det ett opphold på 16 uker sammenhengende, tror ikke de får noen oppfølgingsopphold, men er ikke sikker. På et tredje sted har de flere ett, to og flere ukers opphold i løpet av et år, så dette varierer veldig. Vi får en kontaktperson som følger oss opp når vi er på opphold. Denne kan vi også ta kontakt med når vi ikke er på opphold. Jeg syns ikke jeg bruker veldig streng lavkarbo. Jeg holder meg unna hvitt mel, ris, poteter, pasta og sukker til hverdags. Til spesielle anledninger spiser jeg det jeg har lyst på. Jeg spiser mer bær enn frukt, fordi jeg får søtsug av frukt, men det går bra når jeg spiser en neve rå nøtter ved siden av. Ellers spiser jeg mest fugl, fisk og egg i alle former og fasonger og mye grønnsaker -stekte, kokte, bakte, rå. Jeg spiser annet kjøtt også, men ikke så ofte, men det er grunnet revmatisme. Jeg spiser ikke så mye brødmat, for det får jeg også søtsug av, men det går bra å spise det til frokost dersom jeg velger fullkornsprodukter. Dette er individuelt, man må rett og slett prøve seg fram og finne ut hva som fungerer best for en selv. Jeg tåler å spise mer brød enn ellers når jeg trener mye. Jeg spiser også noe ost, smør, linser og bønner. Når jeg er hjemme trener jeg ikke så mye. Jeg prøver å gå til jobben så ofte som mulig, ca 45 min hver vei, og jeg holder tempoet oppe. I helgene går jeg lengre turer, Jeg svømmer 1-2 ganger i uka. Noe mer trening enn dette blir det vanligvis ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/350899-observert-p%C3%A5-slankefarmen/#findComment-3009079 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.