Gå til innhold

Hvilken kinofilm var den første du så?

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

''Vet du hvilken kinofilm du så første gang du var på kino?

''

Det vet jeg ikke, det var jo ikke så vanlig med barnefilmer på kino da jeg var liten som det er i dag.

Men jeg husker svært godt at hele familien var å så Tom Sawyer på kino. Det var fantastisk og meget skummelt! Kan vel ha vært 7-8 år, kanskje, og ser scenene for meg den dag i dag.

Husker også godt vi var å så de gamle Tarzan-filmene i sort/hvitt - de var gamle allerede da jeg var liten, men spennende likevel.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg tror det var Ronja Røverdatter som var den første filmen jeg så på kino :)

''Jeg tror det var Ronja Røverdatter som var den første filmen jeg så på kino''

Ha ha, den er jo nesten ny!?

Eller er det jeg som ikke er så veldig ung? *øh*

Gjest Elextra
Skrevet

Lady og Landstrykeren, såvidt jeg husker. Faren min tok med meg og bestevenninnen min. Det var min første kinofilm, men hun hadde to storebrødre og hadde nok vært på kino tidligere.

Den største filmopplevelsen fra barndommen var uten tvil Sound of Music. Den så alle minst én gang (ja, jeg er eldgammel).

Ja, Sound of Music er jo fantastisk, men selv var jeg nesten voksen første gang jeg så denne.

Hvilken alder passer den fra, tro? Den er jo rimelig "ufarlig", men vil jo at barna skal ha glede av den også.

Skrevet

Neeeei, men jeg husker jeg lå på benken oppe i foajeen på gamle Sentrum Kino og gråt fordi vi ikke fikk slippe inn på en Emil-film, den hadde 5-årsgrense og jeg var vel 4...

Skrevet

Neeeei, men jeg husker jeg lå på benken oppe i foajeen på gamle Sentrum Kino og gråt fordi vi ikke fikk slippe inn på en Emil-film, den hadde 5-årsgrense og jeg var vel 4...

Huff da, sånt lager sår på sinnet altså :-/ Men litt artig å tenke tilbake på ;)

Skrevet

Ja, Sound of Music er jo fantastisk, men selv var jeg nesten voksen første gang jeg så denne.

Hvilken alder passer den fra, tro? Den er jo rimelig "ufarlig", men vil jo at barna skal ha glede av den også.

De må jo f.eks. kunne lese filmtekst og akseptere at det synges en hel masse.

Vet de hva et nonnekloster er og såpass mye om krigen at de skjønner noe av slutten (men dette kan du godt forklare på forhånd), er det sikkert en fordel.

Men jeg tror veldig mye i den filmen bare virker underlig på dagens håpefulle. Kanskje bortsett fra småjenter som liker musikalske dramaer.

Gjest Elextra
Skrevet

De må jo f.eks. kunne lese filmtekst og akseptere at det synges en hel masse.

Vet de hva et nonnekloster er og såpass mye om krigen at de skjønner noe av slutten (men dette kan du godt forklare på forhånd), er det sikkert en fordel.

Men jeg tror veldig mye i den filmen bare virker underlig på dagens håpefulle. Kanskje bortsett fra småjenter som liker musikalske dramaer.

Ja, jeg tenkte jo spesielt på at de ville like musikken - flere av melodiene er jo også kjent fordi de er brukt i Barne-TV. Og det er mange barn...

Men som du sier, filmen er lang og har lange sangpartier - mulig den ikke er noe for mine rastløse gutter :-)

Gjest septembermum
Skrevet

''Jeg tror det var Ronja Røverdatter som var den første filmen jeg så på kino''

Ha ha, den er jo nesten ny!?

Eller er det jeg som ikke er så veldig ung? *øh*

Du er nok noen år eldre enn meg :)

Jeg var egentlig ikke gammel nok, men fikk være med broren min.

Det var stor stas.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Husker ikke hvilken barnefilm var den første.

Men første "voksenfilm" var Grease, med John Travolta og Olivia Newton-John.

Gjest annlovinda
Skrevet

Husker ikke hvilken barnefilm var den første.

Men første "voksenfilm" var Grease, med John Travolta og Olivia Newton-John.

Det var også min første 'voksen'film

Husker jeg var på colosseum med moren og broren min.

Skrevet

Ja, jeg tenkte jo spesielt på at de ville like musikken - flere av melodiene er jo også kjent fordi de er brukt i Barne-TV. Og det er mange barn...

Men som du sier, filmen er lang og har lange sangpartier - mulig den ikke er noe for mine rastløse gutter :-)

Den er i hvert fall definitivt ikke noe for min sønn på 11. Men ingen av mine - heller ikke søsteren - har hatt noe sans for verken filmer eller forestillinger der "de bare synger eller danser hele tiden".

Mormor tok med datteren min på Nøtteknekkeren da hun var i passende alder. Hun var eneste jentebarnebarnet som var stort nok, og det burde jo vært en ideell "dameutflukt" sånn før jul. Særlig...

Skrevet

Huff da, sånt lager sår på sinnet altså :-/ Men litt artig å tenke tilbake på ;)

Husker min mor var steike fortørnet over at vi ikke fikk komme inn. :o) Men jeg må jo innrømme at den kinokontrolløren må ha hatt en vrang dag også da...

Gjest verinoca
Skrevet

Guri malla, at så mange klarer å huske dette overrasker meg :-)

Men mulig første filmen jeg så var en av Crocodile Dundee-filmene. Det var satt opp en kino i kulturhuset som var i drift en liten stund, såvidt jeg husker. Var kanskje 9 år?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...