Gå til innhold

Kvinner flest vil være hjemme....

Anbefalte innlegg

Gjest jadddda
Skrevet

6 av 10 kvinner ville vært hjemme med barna og blitt forsørget av en mann, hvis de kunne fått velge.

Særlig gjelder det kvinner under 35. Er de barn av to utearbeidende foreldre som nå har skjønt at det ikke blir så mye nær kontakt mellom foreldre og barn på den måten?

Kanskje folk endelig begynner å ta til fornuften! Barn trenger mor eller far (helst mor) i oppveksten, ikke barnehage fra 7- 17 hver dag.

http://www.dagbladet.no/2010/08/02/tema/jobb_og_utdanning/karriere/kjonnsrolle/12802229/

• Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

34

• ShitDiddelyDo

16

• hidi, the scorpion

3

• BobbyPeru

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest inte jag
Skrevet

Det gjelder i alle fall ikke meg.

Jeg kunne godt tenkt meg mer tid hjemme,

men samtidig syns jeg det er godt å komme seg ut og gjøre litt nytte for seg som man kaller det, være blant voksne, få brukt evnene sine, tjene egne penger osv....

Skrevet

Veldig mange vil nok la være å jobbe hvis noen andre forsørget dem.

Hvis de i tillegg serverer frokost på sengen, så tror jeg du kan overbevise ganske mange om at de kan bli vant med dette.

Gjest MayLynn
Skrevet

Jeg forstår veldig godt at familiene syns det blir travelt med to fulle jobber, barn og hus. JEG var ikke forberedt på dette i det hele tatt - og jeg var vant med å ha det travelt også FØR jeg fikk barn. Men det å ikke kunne styre over sin egen tid er travelt på en måte man ikke kan forutse.

Og når ungene blir større har man ansvar for lekser, fritidsaktiviteter, dugnader, kanskje har man syke foreldre osv osv.

Da barna var små hadde vi ikke økonomi til å gå deltid så vi har alltid jobbet fullt. Nå hadde vi hatt økonomi til det men nå begynner ungene å bli store. Men jeg er ganske utslitt så hadde nok valgt annerledes om jeg kunne få velge på ny.

Skrevet

Jeg forstår veldig godt at familiene syns det blir travelt med to fulle jobber, barn og hus. JEG var ikke forberedt på dette i det hele tatt - og jeg var vant med å ha det travelt også FØR jeg fikk barn. Men det å ikke kunne styre over sin egen tid er travelt på en måte man ikke kan forutse.

Og når ungene blir større har man ansvar for lekser, fritidsaktiviteter, dugnader, kanskje har man syke foreldre osv osv.

Da barna var små hadde vi ikke økonomi til å gå deltid så vi har alltid jobbet fullt. Nå hadde vi hatt økonomi til det men nå begynner ungene å bli store. Men jeg er ganske utslitt så hadde nok valgt annerledes om jeg kunne få velge på ny.

Det er jo ingen som forhindrer noen å være hjemme, eller at begge jobber deltid. Det er bare at få er villige til å redusere forbruket deretter

Skrevet

Ingen som hindrer en i å skaffe seg en hund i stedet for baby, heller. Stor pris til de som avstår fra galskapet; mange nok som vi er her på Jorden.

Det er vel mange nok hunder også! ;-)

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hehehe, også bæsjer de på gaten? =P

''Hehehe, også bæsjer de på gaten? =P''

Og likevel klager de over at de ikke finner en mann.

ShitDiddelyDo
Skrevet

''Hehehe, også bæsjer de på gaten? =P''

Og likevel klager de over at de ikke finner en mann.

Åh, hunder, ja.

Jeg trodde du snakket om norske kvinner.

candyqueen_83
Skrevet

Om vi får barn skulle jeg gjerne vært hjemmeværende om vi hadde hatt råd til det. Mamma var hjemmeværende da vi var små, og jeg tror vi hadde godt av det. Men da var flere mødre hjemmeværende da så vi hadde jo alltid noen å leke med. Veldig få gikk fulltid i barnehage, de fleste gikk 2 dager i uka :o)

Skrevet

Om vi får barn skulle jeg gjerne vært hjemmeværende om vi hadde hatt råd til det. Mamma var hjemmeværende da vi var små, og jeg tror vi hadde godt av det. Men da var flere mødre hjemmeværende da så vi hadde jo alltid noen å leke med. Veldig få gikk fulltid i barnehage, de fleste gikk 2 dager i uka :o)

Da det var vanlig at mødre var hjemmeværende, så betød ikke det at de brukte tid med ungene. Mødre brukte tid på å vaske, gjøre rent, handle (det var i tiden før oppvaskmaskin, osv), og undersøkelser viser at de faktisk ikke brukte mer tid SAMMEN med ungene.

Ungene var gjerne ute og lekte med andre unger, akkurat som de gjør i barnehagene i dag. Forskjellen er at når har de voksne som holder et øye med dem, og derfor er antall barn som dør i ulykker redusert med 90%.

Alt var ikke bedre før.

Med vennlig hilsen

hidi, the scorpion
Skrevet

Da det var vanlig at mødre var hjemmeværende, så betød ikke det at de brukte tid med ungene. Mødre brukte tid på å vaske, gjøre rent, handle (det var i tiden før oppvaskmaskin, osv), og undersøkelser viser at de faktisk ikke brukte mer tid SAMMEN med ungene.

Ungene var gjerne ute og lekte med andre unger, akkurat som de gjør i barnehagene i dag. Forskjellen er at når har de voksne som holder et øye med dem, og derfor er antall barn som dør i ulykker redusert med 90%.

Alt var ikke bedre før.

Med vennlig hilsen

Den statistikken vil jeg gjerne se!

Jeg og mine fire søsken vokste opp med en hjemmeværende mor, og ingen av oss brakk så mye som ett ben....! Og vi tilbringte mye tid med vår mor, og fikk hjelpe til med forskjellige ting som vi gjorde sammen.

Gjest svorsk
Skrevet

Jeg og mine fire søsken vokste opp med en hjemmeværende mor, og ingen av oss brakk så mye som ett ben....! Og vi tilbringte mye tid med vår mor, og fikk hjelpe til med forskjellige ting som vi gjorde sammen.

''Jeg og mine fire søsken vokste opp med en hjemmeværende mor, og ingen av oss brakk så mye som ett ben....! Og vi tilbringte mye tid med vår mor, og fikk hjelpe til med forskjellige ting som vi gjorde sammen.''

Samme her. Men det er jo ikke PK at mor skal være hjemme, derfor er jo visse personer imot.

Skrevet

''Den statistikken vil jeg gjerne se!''

Værsågod:

''Risikoen for at et lite guttebarn skal dø i en ulykke er i dag om lag en niendedel av hva den var i 1950- og 1960-årene. Også for jenter er risikoen sunket dramatisk. Barn drukner sjeldnere nå enn da, blant annet fordi vi har sluttet å hente vann i brønnen. Også trafikken er langt mindre farlig for barn nå enn da, selv om trafikkvolumet har mangedoblet seg.''

http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/200803/04/index.html

http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/200803/04/fig-2008-06-16-01.png

Reduksjonen jeg tenkte på er for gutter. Den er mindre for jenter, ser jeg, men i dag (hvor de leker mer likt) ville det nok vært omtrent like farlig.

Skrevet

''Jeg og mine fire søsken vokste opp med en hjemmeværende mor, og ingen av oss brakk så mye som ett ben....! Og vi tilbringte mye tid med vår mor, og fikk hjelpe til med forskjellige ting som vi gjorde sammen.''

Samme her. Men det er jo ikke PK at mor skal være hjemme, derfor er jo visse personer imot.

PK må jo være at mor skal være hjemme, så det var nok enda et selvmål fra deg!

*humrer*

hidi, the scorpion
Skrevet

Skal en dømme etter Dagbladet og DOL er det absolutt PK at mor skal være hjemme...

Ikke her på DOL, er du steingalen gutt!

Gjest svorsk
Skrevet

Skal en dømme etter Dagbladet og DOL er det absolutt PK at mor skal være hjemme...

Så fint da!

Gjest svorsk
Skrevet

PK må jo være at mor skal være hjemme, så det var nok enda et selvmål fra deg!

*humrer*

Nix. De progressive venstrekreftene vil jo nettopp IKKE at mor skal være hjemme.

Skrevet

Nix. De progressive venstrekreftene vil jo nettopp IKKE at mor skal være hjemme.

Du skrev PK og ikke "progressive venstrekrefter". Bli nå enig med deg selv.

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg er overrasket over at så mange kvinner ønsker å stå utenfor arbeidslivet, og lurer på om de har vurdert de mulige konsekvensene av det.

Jeg kan forsåvidt forstå at det virker fristende for noen å kunne vie oppmerksomheten fullstendig til hjemmetilværelsen (selv om jeg slett ikke hadde trivdes uten jobb), men man løper en ganske stor risiko ved å ikke stå på egne bein, økonomisk sett. Hva hvis man blir alene, etter å ha stått utenfor arbeidslivet i feks 10-15 år?

Når det gjelder det du skrev ellers i innlegget ditt, lurer jeg på hvorfor du mener at det helst er mor som bør være hjemme. Mener du at menn ikke kan tilby fullgod omsorg til barna, eller er det tanken om kvinner som forsørgere som får det til å skurre hos deg?

For øvrig er det fullt mulig å være i full (eller tilnærmet full) jobb uten at barna må være i barnehage fra 7-17 hver dag. Det er mange som klarer å organisere seg annerledes, feks ved å jobbe litt etter leggetid, ha forskjellige arbeidstider el.l.

Det er ikke alle arbeidende foreldre som er ravende, rabiate Tårnfrider, selv om jeg skjønner at den ideen er besnærende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...