Gå til innhold

Kvinner flest vil være hjemme....

Anbefalte innlegg

• Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

34

• ShitDiddelyDo

16

• hidi, the scorpion

3

• BobbyPeru

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er i alle fall helt tåpelig. Såklart det finnes en venstreside, men hva med "progressivt"? Da tenker jeg mer på FrP - Fremskrifttspartiet. Alle vil vel være fremtidsrettet - progressive.

Det sammenfaller. Spør NHD.

Nei, man snakker om venstresiden, og hvem som er progressive der. I motsetning til AKP(m-l) og Nord-Korea som ikke er progressive.

Frp er jo overhodet ikke progressive, på tross av at man kaller seg "fremskritt". På samme måte som Norges Kommunistiske Parti ikke blir kapitalister bare ved å endre navnet.

Her kan du lese om "frihetspartier", som selvsagt heller ikke er for frihet mer enn Frp er for "fremskritt":

http://politiken.dk/debat/signatur/article917390.ece

Med vennlig hilsen

Gjest svorsk
Skrevet

Det avhenger jo totalt av hvem man mener har flertall for en bestemt sak. Det er en totalt meningsløs definisjon mesteparten av tiden.

Da er det bedre å si "progessive venstresiden", som jo er noe positivt og bedre definert.

Med vennlig hilsen

''Da er det bedre å si "progessive venstresiden", som jo er noe positivt og bedre definert.''

Ordene "venstresiden" og "positivt" passer på ingen måte sammen.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Den statistikken vil jeg gjerne se!

Jeg og mine fire søsken vokste opp med en hjemmeværende mor, og ingen av oss brakk så mye som ett ben....! Og vi tilbringte mye tid med vår mor, og fikk hjelpe til med forskjellige ting som vi gjorde sammen.

Dette med å brekke et ben er da heller ikke et argument mot hjemmeværne mødre. Jeg tviler på at det er sunt å gå gjennom en oppvekst uten å brekke noe, eller nesten drukne.

Unger i dag har det alt for trygt (huff, nå har jeg begynt å syte over "dagens unge" - noe som er et svært dårlig tegn) og tilrettelagt. Selv husker og klatrestativ blir fjernet fordi en eller annen pjokk skada seg da han gikk på snørra (akkurat som om det ikke er det unger gjør - tryner og slår høl i hue, det er da ikke noe galt i det), og folk ringer barnevernet hvis de ser en unge uten sykkelhjelm.

Samfunnet har blitt hysterisk i løpet av få år.

Da jeg var barn var det ikke engang noen som ringte barnevernet da de tøffeste pjokkene klatra 10 meter opp i de høyeste furutrærne. I stedet hadde gamlingene vett nok til å ringe brannvesenet i stedet og si at lille Roger eller Rune eller Ronny eller Johnny (det var alltid Roger, Rune, Ronny og Johnny!) måtte hentes ned i dag også.

Og den gang var faktisk far stolt over Roger, Rune, Ronny og Johnny - som tross alt klatra mye bedre enn alle oss andre.

I dag blir ratt far bura inn for uforstand i foreldretjenesten.

Skrevet

Dette med å brekke et ben er da heller ikke et argument mot hjemmeværne mødre. Jeg tviler på at det er sunt å gå gjennom en oppvekst uten å brekke noe, eller nesten drukne.

Unger i dag har det alt for trygt (huff, nå har jeg begynt å syte over "dagens unge" - noe som er et svært dårlig tegn) og tilrettelagt. Selv husker og klatrestativ blir fjernet fordi en eller annen pjokk skada seg da han gikk på snørra (akkurat som om det ikke er det unger gjør - tryner og slår høl i hue, det er da ikke noe galt i det), og folk ringer barnevernet hvis de ser en unge uten sykkelhjelm.

Da jeg var barn var det ikke engang noen som ringte barnevernet da de tøffeste pjokkene klatra 10 meter opp i de høyeste furutrærne. I stedet hadde gamlingene vett nok til å ringe brannvesenet i stedet og si at lille Roger eller Rune eller Ronny eller Johnny (det var alltid Roger, Rune, Ronny og Johnny!) måtte hentes ned i dag også.

Og den gang var faktisk far stolt over Roger, Rune, Ronny og Johnny - som tross alt klatra mye bedre enn alle oss andre.

Hvis jeg ikke regnet/husker helt feil, så ville vi hatt 2500 ytterligere døde hvert år hvis det var like mange dødsulykker med barn nå som på 50-tallet!

Det er ca 10 ganger så mange som ALLE som dør i trafikken hvert år.

Erfaringsmessig lærer man lite av å brekke nakken! ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Da de to eldste gikk i barnehage ønsket jeg at vi hadde råd til at jeg jobbet deltid eller var hjemmeværende.

Synes det var kjempeslitsomt og veldig kjasete. Og hadde alltid dårlig samvittighet over raske middager og at jeg ikke følte jeg hadde tid nok til barna. Samtidig som jeg hadde dårlig samvittighet over at jeg ikke engasjerte meg tilstrekkelig i jobben. Jobbet så lite overtid som mulig, og sa nei til en del sosiale tilstelninger og slike ting..(..men jeg var nå med på en del likevel da..)

Skrevet

''Da er det bedre å si "progessive venstresiden", som jo er noe positivt og bedre definert.''

Ordene "venstresiden" og "positivt" passer på ingen måte sammen.

Du kan ta deg en tur til Haiti, El Salvador, Honduras for å se alternativet.

Og før du gnåler om Nord-Korea, jeg skrev "progessive venstreside".

Gjest tillyfilly
Skrevet

''Den statistikken vil jeg gjerne se!''

Værsågod:

''Risikoen for at et lite guttebarn skal dø i en ulykke er i dag om lag en niendedel av hva den var i 1950- og 1960-årene. Også for jenter er risikoen sunket dramatisk. Barn drukner sjeldnere nå enn da, blant annet fordi vi har sluttet å hente vann i brønnen. Også trafikken er langt mindre farlig for barn nå enn da, selv om trafikkvolumet har mangedoblet seg.''

http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/200803/04/index.html

http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/200803/04/fig-2008-06-16-01.png

Reduksjonen jeg tenkte på er for gutter. Den er mindre for jenter, ser jeg, men i dag (hvor de leker mer likt) ville det nok vært omtrent like farlig.

Man må vel ikke hente vann fra brønn for å være hjemmeværende?

Skrevet

-jeg skulle gjerne blitt forsørget, jeg! Så kunne jeg hatt ferie hele året. hvis jeg hadde fått pensjonspoeng i tillegg hadde jo alt vært i orden.

Jeg skulle gjerne vunnet i lotto også...

-men det er mulig jeg hadde begynt å kjede meg etter noen uker.

Skrevet

Man må vel ikke hente vann fra brønn for å være hjemmeværende?

Altså, hvis du ikke dyrker blomkål barfot, så teller det selvsagt ikke! ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

-jeg skulle gjerne blitt forsørget, jeg! Så kunne jeg hatt ferie hele året. hvis jeg hadde fått pensjonspoeng i tillegg hadde jo alt vært i orden.

Jeg skulle gjerne vunnet i lotto også...

-men det er mulig jeg hadde begynt å kjede meg etter noen uker.

Personlig tror jeg at jeg kunne strukket det til noen måneder! ;-)

Med vennlig hilsen

hidi, the scorpion
Skrevet

Kunne ikke vært mer enig med deg...;)

Jeg var den rolige i familien, mens søstera mi var steingalen på trehjulssykkel, akebrett, ski og senere sykkel.....Heller ikke hun klarte å brekke noen bein;)

Men hun datt ned fra skuldrene til broren min og måtte sy noen sting;) Jeg opplevde min barndom som fri og herlig! Vi bodde like ved en barnehage, og jeg syntes oppriktig synd på barna bak gjerdet.

Maten vi fikk, var alltid laget fra bunnen av. Vi kjøpte poteter, løk, kål, gulrøtter, og egg fra bøndene rundt oss, samt halve griser og okser...

Mor bakte brød og kaker, som luktet vidunderlig;) Om lørdagen lagde pappa pommes frites og popcorn så fikk vi også brus til!

Min far er død, men jeg takker enda min mor, for den trygge, flotte oppveksten vi fikk.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hvor gammel ER du egentlig??? =PPP

Dette er ikke lenger siden enn åttitallet.

Det er utrolig hvordan alt har forandret seg på kort tid.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hvis jeg ikke regnet/husker helt feil, så ville vi hatt 2500 ytterligere døde hvert år hvis det var like mange dødsulykker med barn nå som på 50-tallet!

Det er ca 10 ganger så mange som ALLE som dør i trafikken hvert år.

Erfaringsmessig lærer man lite av å brekke nakken! ;-)

Med vennlig hilsen

Joda, og hvis vi f.eks. forbyr barn å sykle før de blir 14 år gamle, vil enda flere overleve (eller slippe varige men).

ShitDiddelyDo
Skrevet

Kunne ikke vært mer enig med deg...;)

Jeg var den rolige i familien, mens søstera mi var steingalen på trehjulssykkel, akebrett, ski og senere sykkel.....Heller ikke hun klarte å brekke noen bein;)

Men hun datt ned fra skuldrene til broren min og måtte sy noen sting;) Jeg opplevde min barndom som fri og herlig! Vi bodde like ved en barnehage, og jeg syntes oppriktig synd på barna bak gjerdet.

Maten vi fikk, var alltid laget fra bunnen av. Vi kjøpte poteter, løk, kål, gulrøtter, og egg fra bøndene rundt oss, samt halve griser og okser...

Mor bakte brød og kaker, som luktet vidunderlig;) Om lørdagen lagde pappa pommes frites og popcorn så fikk vi også brus til!

Min far er død, men jeg takker enda min mor, for den trygge, flotte oppveksten vi fikk.

Jepp - som jeg skriver til SMIR: Det er utrolig hvor mye som har forandret seg på kort tid.

Skrevet

Joda, og hvis vi f.eks. forbyr barn å sykle før de blir 14 år gamle, vil enda flere overleve (eller slippe varige men).

Legg merke til at de fleste sikkerhetstiltakene er ikke noe som forårsaker "manglende læring". Du lærer fint lite av å bli slynget gjennom frontruten fordi man ikke har barnesete, eller å drukne.

Likeledes - man lærer da akkurat like greit å sykle om man har sykkelhjelm på hodet.

Så jeg må si at jeg ikke kjøper at en 90% reduksjon i døde gutter ikke har vært verd det.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Nå trenger ikke barna være i barnehagen 7 - 17 selv om begge foreldrene jobber heltid. De færreste barn har 10-timersdager i barnehagen - de fleste er ikke åpne så lenge, heller.

Jeg skulle forøvrig gjerne sett hvordan dette spørsmålet ble stilt i undersøkelsen. Jeg tror ikke dette handler om å ønske seg lavere inntekt, ikke bruke utdannelsen sin, takke nei til pensjonspoeng osv. Jeg tror det handler om et ønske om mindre stress. Det kan løses på andre måter enn å "bli forsørget".

Folk har aldri hatt det så travelt som idag, selv om de på mange måter har mer fritid enn noengang før. Men det er forventninger (dels fra en selv, dels fra udefinerbare "omgivelser" som f.eks. media - man føler at man "burde", dels fra folk man har rundt seg som gnåler om egen fortreffelighet) om at man i tillegg til jobben og ungene skal rekke å treffe venner, trene, følge med på X TV-serier for å ha noe å prate om i kantinen, dra på stimulerende aktiviteter med ungene, reise på opplevelsesrike langhelger med partneren, og i det hele tatt. Ikke rart man føler seg utilstrekkelig og får lyst til å velge bort noe av det som tar mest tid.

Jeg har mange ganger skrevet her til mammaer i slutten av permisjonstiden som lurer på om de vil klare å kombinere jobb og barn at det absolutt er mulig. Men hvis det de ønsker er å kombinere jobb, barn, utviklende hobbyer, trening, et plettfritt hjem og aktivt kaféliv med venner, blir det atskillig mer slitsomt.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Legg merke til at de fleste sikkerhetstiltakene er ikke noe som forårsaker "manglende læring". Du lærer fint lite av å bli slynget gjennom frontruten fordi man ikke har barnesete, eller å drukne.

Likeledes - man lærer da akkurat like greit å sykle om man har sykkelhjelm på hodet.

Så jeg må si at jeg ikke kjøper at en 90% reduksjon i døde gutter ikke har vært verd det.

Med vennlig hilsen

Jeg tror ikke at det har vært verdt det. Sykkelhjelm, joda, det er fornuftig, men det er så mye annet - alt er så forbanna farlig, og jeg synes det er merkelig ingen ser sammenhengen (det er kun jeg som ser den. :)) sammenhengen med den høye frekvensen av psykiske syke i vårt samfunn. Flere hundretusen knasker piller i verdens beste land.

Kan det være et resultat av at vi ikke lærer å tåle noe som helst når vi skånes for alt som er potensielt farlig?

Og verre vil det bli. Det er en dramatisk forskjell på det å være barn i dag og det å ha vært barn på åttitallet, og helt sikkert tjue år før det igjen.

Jeg lurer på hvordan det ser ut om nye 20 år.

Jeg tror ikke all forandring er til det gode.

Skrevet

Nå trenger ikke barna være i barnehagen 7 - 17 selv om begge foreldrene jobber heltid. De færreste barn har 10-timersdager i barnehagen - de fleste er ikke åpne så lenge, heller.

Jeg skulle forøvrig gjerne sett hvordan dette spørsmålet ble stilt i undersøkelsen. Jeg tror ikke dette handler om å ønske seg lavere inntekt, ikke bruke utdannelsen sin, takke nei til pensjonspoeng osv. Jeg tror det handler om et ønske om mindre stress. Det kan løses på andre måter enn å "bli forsørget".

Folk har aldri hatt det så travelt som idag, selv om de på mange måter har mer fritid enn noengang før. Men det er forventninger (dels fra en selv, dels fra udefinerbare "omgivelser" som f.eks. media - man føler at man "burde", dels fra folk man har rundt seg som gnåler om egen fortreffelighet) om at man i tillegg til jobben og ungene skal rekke å treffe venner, trene, følge med på X TV-serier for å ha noe å prate om i kantinen, dra på stimulerende aktiviteter med ungene, reise på opplevelsesrike langhelger med partneren, og i det hele tatt. Ikke rart man føler seg utilstrekkelig og får lyst til å velge bort noe av det som tar mest tid.

Jeg har mange ganger skrevet her til mammaer i slutten av permisjonstiden som lurer på om de vil klare å kombinere jobb og barn at det absolutt er mulig. Men hvis det de ønsker er å kombinere jobb, barn, utviklende hobbyer, trening, et plettfritt hjem og aktivt kaféliv med venner, blir det atskillig mer slitsomt.

''Folk har aldri hatt det så travelt som idag, selv om de på mange måter har mer fritid enn noengang før.''

Folk har nok aldri følt at de har det så travelt, eller hatt så store forventninger til ikke å ha det (eller forventninger til hvor mye de skal få stappet inn i en dag.

Vi arbeider nok færre timer i døgnet nå enn før.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg tror ikke at det har vært verdt det. Sykkelhjelm, joda, det er fornuftig, men det er så mye annet - alt er så forbanna farlig, og jeg synes det er merkelig ingen ser sammenhengen (det er kun jeg som ser den. :)) sammenhengen med den høye frekvensen av psykiske syke i vårt samfunn. Flere hundretusen knasker piller i verdens beste land.

Kan det være et resultat av at vi ikke lærer å tåle noe som helst når vi skånes for alt som er potensielt farlig?

Og verre vil det bli. Det er en dramatisk forskjell på det å være barn i dag og det å ha vært barn på åttitallet, og helt sikkert tjue år før det igjen.

Jeg lurer på hvordan det ser ut om nye 20 år.

Jeg tror ikke all forandring er til det gode.

Du mener at "ikke all forandring er av det gode" - og du snakker om "dagens unge"...

Det er fare for at du snart høres ut som en gammel, sur gubbe ;-)

Spøk til side,- unger nå til dags kan godt bryne seg litt mer - men ikke _mine_ unger - de skal være tryggest mulig, hehe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...