Gå til innhold

Shit... Vil ikke være facebook-venn med naboen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det jeg fryktet har skjedd. Den forbanna nysgjerrige naboen har lagt meeg til som venn på facebook... Sikkert fordi hun ønsker å gå inn å snoke... Følge med på hva som skjer. Hun elsker å fiske etter "jusy" nyheter når hun stopper for å prate. Det er så opplagt. Jeg ønsker samtidig bevare nabofreden. Hva gjør jeg da?

Om hun oppsøker meg og sier at hun har lagt meg til...

Skal jeg bare sulle det vekk..? "Er ikke så mye på facebook o.s.v"... Da må jeg også slutte å skrie på veggen til vår felles venninne...

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg hadde bare unlatt å akseptere invitasjonen. Hvis naboen kommenterer det, så sier du at du ikke ønsker å ha for mange på vennelisten, og derfor har bestemt å bare ha på listen de som du ellers ikke treffer jevnlig. Eller noe annet svada.

Gjest dreaming
Skrevet

Legg henne til som venn og legg henne i en liste der du skjuler alt av wall/photo etc. Alt hun trenger å se er "info". Så får hun heller ergre vettet av seg.

Skrevet

Eg har en løsning. Du kan gruppere "vennene" i ulike kategorier venner. Da tror jeg det går av å sette opp ulike regler for hver kategori. Men har ærlig talt ikke forsøkt, så vet ikke 100%.

Det fungerer veldig fint. :-)

Skrevet

En liten knipe gitt! Hvis naboen spør så bare si at du har så mange pending friend requests at du ikke har oversikten, og at du synes facebook er noe fjas som du ikke egentlig tar seriøst. :-P :-D

Ellers synes jeg forslagene om å legge naboen inn i en vennegruppe som ikke ser noe særlig, er god. Jeg har gjort det med en del folk. Andre tar jeg bare diskret å unfriender etter en stund.. ;)

Skrevet

Haha, tør ikke tenke på hva JEG går glipp av der inne *S*

Neida.

Hmh, det kan vi alle lure på.. :-D

Skrevet

Ja, her sliter du. Hvis du føler at du mister kontrollen kan du ringe 113.

Gjest Lanterne
Skrevet

Hvordan gjør man dette da? Har du en "oppskrift" å gi meg? :-)

Gjest Califlower 12
Skrevet

som sagt, legg naboen din inn i en vennegruppe som ikke har noe tilgang til dine opplysninger. Det kan du jo overleve

Gjest verinoca
Skrevet

Tror jeg ville blitt muggen over å bli akseptert som venn, men ikke få se noe. Hva er poenget da? Da kan man heller avvise requesten. Synes jeg, da. :-)

Skrevet

En liten knipe gitt! Hvis naboen spør så bare si at du har så mange pending friend requests at du ikke har oversikten, og at du synes facebook er noe fjas som du ikke egentlig tar seriøst. :-P :-D

Ellers synes jeg forslagene om å legge naboen inn i en vennegruppe som ikke ser noe særlig, er god. Jeg har gjort det med en del folk. Andre tar jeg bare diskret å unfriender etter en stund.. ;)

Jeg har prøvd meg noen ganger på det der med mennesker jeg egentlig ikke orker å ha som venner. Den diskret unfriendinga biter seg skikkelig i baken. Plutselig er de på friend-requesten igjen. Nei, sverger nå til å legge dem i gruppe der de ser minst mulig, så får de bare tro at jeg ikke er så aktiv...

Skrevet

Tror jeg ville blitt muggen over å bli akseptert som venn, men ikke få se noe. Hva er poenget da? Da kan man heller avvise requesten. Synes jeg, da. :-)

Er egentlig enig med deg. :-) Jeg har avvist flere.

Alle jeg har sortert inn i grupper har blitt sortert dit etter en stund. Er ikke såå lenge siden funksjonaliteten kom heller. Så de fleste merker nok ikke så mye til at de er sortert ut i en gruppe som ser lite, de får bare se litt mindre nyheter om meg i sin news-feed, i praksis.

Skrevet

Hvordan gjør man dette da? Har du en "oppskrift" å gi meg? :-)

Det er sikkert flere veier til målet her, alle innstillingssidene er godt linket til hvernadre hit og dit, men her er en vei:

Først skal vi sortere venner inn i grupper. I høyre øverste hjørne, velg Account > Edit Friends. På denne siden du kommer til her, velger du 'all connections' fra menyen langs venstre kant. Da får du opp alle vennene dine, og kan legge dem til en eller flere lister du bestemmer deg for å lage. Du ser både 'create new list'-funksjon øverst på siden, og 'add to list' ved hver enkeltvenn. Du kan også lage ny liste direkte fra 'add to list'-funksjonen.

Når du for eksempel har sortert de mest nysgjerrige tantene i en liste som heter 'tanter', går du tilbake til Account-menyen øverst til høyre, og velger 'privacy settings'. Her får du en slags oversikt over hva du har som innstillinger nå. Under tabellen står det en link "customize settings" som du skal klikke på.

På den siden som kommer fram ser du forskjellige kategorier som du kan filtrere forskjellig, alt etter ønske. For eksempel er det kanskje greit at tantene ser når du har bursdag og den type ting, men du ønsker ikke at de skal se "Photos and videos I'm tagged in" siden vennene dine har en tendens til å legge ut altfor mange festfilmer med deg i...(*kremt*) Derfor klikker du på den ruten ved siden av "Photos and videos I'm tagged in" og velger det nederste valget, "Customize". I den ruta du får opp der, velger du for eksempel at 'friends of friends' kan få se vidoer, men at videoene skal gjemmes for "tanter". Lagre dette, og voila, du har filtrert alle videoer fra tantene dine.

Den gruppa med tanter kan du i ettertid bruke for å også filtrere vekk enkeltting (bilder, statusoppdateringer osv) fra dem. Det du gjør da er å f.eks skrive en statusoppdatering, og klikke på hengelåsikonet under statusen, og da velge der hvem som skal de den. Dette bruker jeg f.eks til treningsoppdateringer - jeg ønsker igrunnen ikke å spamme 'latere' venner med treningsposter, men jeg vet at mine treningsinteresserte gjerne vil se dem. :-)

Gjest verinoca
Skrevet

Er egentlig enig med deg. :-) Jeg har avvist flere.

Alle jeg har sortert inn i grupper har blitt sortert dit etter en stund. Er ikke såå lenge siden funksjonaliteten kom heller. Så de fleste merker nok ikke så mye til at de er sortert ut i en gruppe som ser lite, de får bare se litt mindre nyheter om meg i sin news-feed, i praksis.

Før kunne man velge mer detaljert, feks hvem som ikke får se stausoppdateringer. Det savner jeg, nå får jo ikke personen se veggen i det hele tatt dersom de ikke skal se statuser. Det har ført til at jeg skriver mindre, syntes det var ok å vite at det kun var enkelte mennesker jeg kjente godt som kunne se statusene.

Gjest verinoca
Skrevet

Det er sikkert flere veier til målet her, alle innstillingssidene er godt linket til hvernadre hit og dit, men her er en vei:

Først skal vi sortere venner inn i grupper. I høyre øverste hjørne, velg Account > Edit Friends. På denne siden du kommer til her, velger du 'all connections' fra menyen langs venstre kant. Da får du opp alle vennene dine, og kan legge dem til en eller flere lister du bestemmer deg for å lage. Du ser både 'create new list'-funksjon øverst på siden, og 'add to list' ved hver enkeltvenn. Du kan også lage ny liste direkte fra 'add to list'-funksjonen.

Når du for eksempel har sortert de mest nysgjerrige tantene i en liste som heter 'tanter', går du tilbake til Account-menyen øverst til høyre, og velger 'privacy settings'. Her får du en slags oversikt over hva du har som innstillinger nå. Under tabellen står det en link "customize settings" som du skal klikke på.

På den siden som kommer fram ser du forskjellige kategorier som du kan filtrere forskjellig, alt etter ønske. For eksempel er det kanskje greit at tantene ser når du har bursdag og den type ting, men du ønsker ikke at de skal se "Photos and videos I'm tagged in" siden vennene dine har en tendens til å legge ut altfor mange festfilmer med deg i...(*kremt*) Derfor klikker du på den ruten ved siden av "Photos and videos I'm tagged in" og velger det nederste valget, "Customize". I den ruta du får opp der, velger du for eksempel at 'friends of friends' kan få se vidoer, men at videoene skal gjemmes for "tanter". Lagre dette, og voila, du har filtrert alle videoer fra tantene dine.

Den gruppa med tanter kan du i ettertid bruke for å også filtrere vekk enkeltting (bilder, statusoppdateringer osv) fra dem. Det du gjør da er å f.eks skrive en statusoppdatering, og klikke på hengelåsikonet under statusen, og da velge der hvem som skal de den. Dette bruker jeg f.eks til treningsoppdateringer - jeg ønsker igrunnen ikke å spamme 'latere' venner med treningsposter, men jeg vet at mine treningsinteresserte gjerne vil se dem. :-)

''Det du gjør da er å f.eks skrive en statusoppdatering, og klikke på hengelåsikonet under statusen, og da velge der hvem som skal de den. ''

Høh? Dette får ikke jeg til å funke :-( Jeg har som innstilling at "friends only" kan se statusene mine, og det går ikke an å klikke på min hengelås. Det dukker bare opp en boks over markøren der det står nettopp "friends only".

Er det noe som ikke fungerer hos meg?

Skrevet

''Det du gjør da er å f.eks skrive en statusoppdatering, og klikke på hengelåsikonet under statusen, og da velge der hvem som skal de den. ''

Høh? Dette får ikke jeg til å funke :-( Jeg har som innstilling at "friends only" kan se statusene mine, og det går ikke an å klikke på min hengelås. Det dukker bare opp en boks over markøren der det står nettopp "friends only".

Er det noe som ikke fungerer hos meg?

Det funker visst ikke på statuser du allerede har lagt ut..da får man, som du beskriver, bare se hvem som denne statusen er tilgjengeliggjort for.

Men prøv å bare skrive noen bokstaver i statusfeltet, og så ser du at det kommer fram hengelåsikon under tekstfeltet..og FØR du trykker 'share' kan du da justere hvem som skal se akkurat denne posten. Innstillinga du gjør her vil bare virke for akkurat denne ene statusoppdateringen, med mindre du krysser av for noe sånt som 'make this my default setting' (husker ikke teksten helt..).

Funker det for deg nå?

Gjest verinoca
Skrevet

Det funker visst ikke på statuser du allerede har lagt ut..da får man, som du beskriver, bare se hvem som denne statusen er tilgjengeliggjort for.

Men prøv å bare skrive noen bokstaver i statusfeltet, og så ser du at det kommer fram hengelåsikon under tekstfeltet..og FØR du trykker 'share' kan du da justere hvem som skal se akkurat denne posten. Innstillinga du gjør her vil bare virke for akkurat denne ene statusoppdateringen, med mindre du krysser av for noe sånt som 'make this my default setting' (husker ikke teksten helt..).

Funker det for deg nå?

Heyyyy... Tusen takk, helt strålende jo!! :-)

Skrevet

Heyyyy... Tusen takk, helt strålende jo!! :-)

Knall! :-)

Skrevet

Tror jeg går for denne løsningen. Har ignorert forespørselen...

Hun får vel ikke beskjed om dette?

Den dagen hun tar det opp, sier jeg bare ååå?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Tror jeg går for denne løsningen. Har ignorert forespørselen...

Hun får vel ikke beskjed om dette?

Den dagen hun tar det opp, sier jeg bare ååå?

Har også ignorert liknende forespørsel.

Vedkommende ventet noen uker, og sendte en ny....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...