Gå til innhold

Klær i god kvalitet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er så mye klær vi kjøper til både oss voksne og til barna (ganske store barn) som er i så dårlig kvalitet. Det mister fasongen fort, sømmene drar seg, og det blir slaskete og stygt. Finnes det merker som holder fasongen vask etter vask? Noen som kan anbefale noe?

Skrevet

Felleskjøpet har sikkert noen rimelig solide saker! ;-)

Med vennlig hilsen

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

Har endel voksenklær jeg kan anbefale, men det spørs hvilken prisklasse du tenker.

Bor du i Oslo så har EGER salg, 30,50 og 70% - der er prisklassen høy, i noen butikker hjelper ikke 70% engang.. Men de har forskjellige prisklasser der og, men alt er jo dyrt.

Steen & Strøm har også salg, er ikke sikker på utvalget og hvor mange prosenter de har: De er jo også dyre, men billigere enn EGER.

Jeg liker veldig godt Høyer, Marlene Birger, Bruuns Bazar, Sand. Har topper jeg har hatt i tre - fire år som ser helt nye ut, fått mange spørsmål om de er nye og hvor de er kjøpt. Vasket dem helt vanlig.

Mexx og Match har jeg trodd var kjerringbutikker, men de hadde mye fint i høst. Og var litt rimeligere.

Når det gjelder barneklær kommer jo det også an på pris og bruk. Babyshop og Barnas Hus har jeg veldig god erfaring med. Men ikke kjøpt noe som ikke har vært på salg. Hvis du er ute etter parkdress er min favoritt Reima - de er dyre, men de holder kvaliteten til hele ungeflokken i tur og orden :)

Kommer ikke på mer akkurat nå, verken barn eller voksne. Men det er flere.

Skrevet

Jeg har begynt å unngå KappAhl, Lindex o.l. Klærne tåler bare et par vask så er de enten fargeløse eller slaskete. Jeg kjøpre klær i spesialforretninger for dameklær, som f.eks. Stene R o.l. De koster en del, men holder fasongen og fargen, samtidig som de har normal fasong for voksne damer, uten å være "tantete". Når det gjelder dattera på 12 er det Gina Tricot og Cubus som er tingen. Men hun vokser, så klær holder sjelden mer enn en sesong uansett.

Skrevet

Følger du vaskeanvisningen så skal de fleste klær holde seg bra,

unngå tørketrommel der du kan, det sliter på klærne.

Skrevet

Jeg har gitt opp H&M, stort sett alle disse store kjedene. Man får dårlig service, og man taper penger fordi klærne ikke holder spesielt lenge.

Jeg handler på Vivikes, Match, Bison (om de har salg på bukser), Ødegård damemote hehe (vet ikke om det er en kjede...), noen ganger på PM.

Så jeg handler i kjerringsjapper for å finne tøy som sitter pent, og varer. Kunsten er å plukke ut det aldersnøytrale, og kombinere det med ungdommelig tøy. F.eks. fant jeg den kule olaajakka på en butikk som i høy grad er rettet mot folk som er betydelig eldre enn jeg er. Det var en helt enkel Gary Weber olajakke, ganske lik det de selger på JC, Urban, Carlings (også prismessig)... De sistnevnte sjappene hadde de bare "babystørrelser." Derfor ender jeg ofte opp i "kjerringbutikkene." Må ha noe som virkelig er sydd for damer liksom...

Merker jeg har bitt meg merke i er Jean Paul, Henry Choice, Gary Weber, Q-jeans (kvalitet, kjøp på salg hehe), VaVite (kvalitetstopper). Uno har en del fint som holder greit. Designforum har mye morsomt, men utrolig kule ting. Kjøpte en varm og god ullkåpe der for noen år siden, og det ser ut som den holder fint .Kello kan slumpe til å ha noe kult... Tara, som er ViVikes' hovedmrke etter hva jeg tror er helt ok. Ikke alt passer - for meg. Ellers har jeg noe sportsklær jeg kan bruke i hverdagen. Royal Robins, Fjällreven (har dameskjorter som ikke ser ut som bush-tøy), lowe alpine. De selger mange av disse klærne på http://www.nomaden.no Til friluft/herjebruk synes jeg forsvaret har en del som blir solgt billig. På youngstorget er det en stand hvor jeg har fått tak i noen nyttige saker til en god pris .Eller gjelder merkene Norøna, Helly Hansen og Hagløfs. Sistnevnte har gode damebukser. Dyre merker, men de har man i årevis. Jeg anger ikke ett sekund på at jeg kjøpte en dunjakke fra HH for to år siden. Den har vært i hyppig bruk både på hverdager og i friluftsliv. SALG er en GOD ting, men det gjelder å være tidlig ute.

Det jeg gjør vanligvis er rett og slett å ha litt dyre og heller litt få basisklær (jakker, gensere og bukser). Topper og t-skjorter er jeg ikke så kresen på. Trenger jeg å bytte ut en topp og ser at de har en farge som er ok til en hundrings på f.eks. Cubus, så plukker jeg med meg en. Typisk meg er jeans, en eller annen form for jakke og gjerne en band-tskjorte inni. Eller en topp. Ellers har jeg noe mer sånn skjortegreier hvis jeg vil være mer pen. Jeg velger å betale litt for det jeg kjøper - så har jeg det i mange år. Å kjøpe billig kan fort bli dyrt fordi det går i stykker fort. Noe annet med Gary Weber-dressjakka jeg nesten "bor" i og det på femte året. Jeg må sy sammen foret et par steder, men jakka ser flott ut fortsatt. Bare trengt rens et par ganger.

Nei, jeg skriver meg på viddene nå, men jeg er egentlig lite opptatt av merke sånn sett. Jeg kjøpte en Jean Paul skjorte fordi jeg likte den og kunne betale for meg. Faktisk visste jeg ikke hvilket merke jeg sto og kjøpte ;). Det jeg i hovedsak gjør er å blinke meg ut butikker hvor jeg finner klær som passer til meg uten at jeg må prøve hundre plagg først, og etter hvert vet jeg at det jeg handlet der - det holdt lenge. Da handler jeg gjerne i samme butikk igjen. Jeg synes og det er viktig at ekspeditørene faktisk vet hva de selger, og kan si noe om hvor vidt man f.eks. betaler for et merkenavn eller at man faktisk får kvalitet som står i forhold til prisen. Hyggelige ekspeditører som ikke overfaller deg og skal selge deg alt mulig rart. Jeg unngår en butikk som selger kvalitetsklær rett og slett fordi ekspeditørene der er helt "maniske," tyter inn i prøverommet og "Denne toppen bare mååååå du haaaa!" (Jeg ble temmelig forbanna... Men det er en annen historie

Nei.Konklusjon: Kvalitets basisklær, ikke så superviktig med hvor jeg kjøper topper. T-skjorter blir gjerne kjøpt på Rockmerch.

Skrevet

Når det gjelder gutteklær, har jeg ganske gode erfaringer med de klærne / merkene de selger i sportsbutikker som G-sport og Intersport. Det kan være veldig billig der mot slutten av hver sesong, men det blir fort utplukket i størrelsene.

Men det kan tenkes at jeg ikke er like kvalitetsbevisst som mange andre, jeg synes nemlig også at barnetøyet fra kjedebutikkene stort sett holder ganske bra. Jeg har iblant kjøpt "merkeklær" på kjempesalg hos Fru Lyng og Junior Barneklær, og er ikke imponert over kvaliteten på dette i forhold til den skyhøye normalprisen. Men med 70 - 75% rabatt er det helt OK :-)

Hvis du bor i Oslo, er det 50% på Junior (Storo og Manglerud) nå. Men det er fortsatt ikke direkte billig.

Skrevet

Følger du vaskeanvisningen så skal de fleste klær holde seg bra,

unngå tørketrommel der du kan, det sliter på klærne.

Jeg følger vaskeanvisningene, og behandler tøyet pent, men likevel blir det slaskete og stygt. Noen topper og t-skjorter strekker seg i sømmene etter bare en vask, fryktelig ergerlig synes jeg, og lite miljøvennlig å måtte hive klærne etter bare noen uker.

Skrevet

Jeg har begynt å unngå KappAhl, Lindex o.l. Klærne tåler bare et par vask så er de enten fargeløse eller slaskete. Jeg kjøpre klær i spesialforretninger for dameklær, som f.eks. Stene R o.l. De koster en del, men holder fasongen og fargen, samtidig som de har normal fasong for voksne damer, uten å være "tantete". Når det gjelder dattera på 12 er det Gina Tricot og Cubus som er tingen. Men hun vokser, så klær holder sjelden mer enn en sesong uansett.

KappAhl og Lindex har jeg også veldig dårlig erfaring med, både til voksne og barn, så jeg skal slutte å handle der jeg også. H&M er en del bedre.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg forventer ikke at klær fra kjedebutikkene varer lenge. De er ofte "latterlig billige" og synes beregnet for en sesong eller to, maksimum. For noen typer klær kan det være ok, f.eks. til barn som uansett vokser fra, men jeg forsøker å unngå å handle slike steder til meg selv. Noen ganger har jeg også blitt overrasket over kvaliteten på billigklær, men det er ikke så lett å forutsi. Typiske jersey-klær fra billigkjedene varer i hvertfall ikke lenge.

Jeg liker kvalitet og forsøker å heller handle litt mindre og sjeldnere og heller litt dyrt, men bruker nok totalt sett mer enn snittet på klær. Kjøper en del på salg. Ofte synes jeg de "halvdyre" butikkene (Mexx + diverse annet) er omtrent like dårlig kvalitet som de billige kjedebutikkene, så jeg foretrekker heller å handle noe ordentlig (og dyrt) og spe på med detaljer fra f.eks. H&M.

Ellers har jeg god erfaring med å handle klær i sportsbutikker, når det gjelder kvalitet. Mye fint fritidstøy, om ikke aller siste mote.

Skrevet

Har du gutter i tenårene er Peak tingen... Sønnen min (20) kommenterte for ett par dager siden at Peak-klærne han fikk på ungdomsskolen var umulig å slite ut, han sa at han var begynt å bruke dem til trening, men de er fremdeles nesten som ny! :-)

mvh

Gjest ingen nick
Skrevet

Har du gutter i tenårene er Peak tingen... Sønnen min (20) kommenterte for ett par dager siden at Peak-klærne han fikk på ungdomsskolen var umulig å slite ut, han sa at han var begynt å bruke dem til trening, men de er fremdeles nesten som ny! :-)

mvh

Klærne jeg kjøpte til gutten min, da han gikk i ungdomsskolen er blitt altfor små og den dyre dressen vi kjøpte til ham da han var 17 er blitt altfor kort i beina nå da han er blitt 19.

Det er stor forskjell på hvor lenge gutter fortsetter å vokse, det er bare i høyden han vokser, han er sylslank, håper han legger på seg etterhvert.

Skrevet

Jeg følger vaskeanvisningene, og behandler tøyet pent, men likevel blir det slaskete og stygt. Noen topper og t-skjorter strekker seg i sømmene etter bare en vask, fryktelig ergerlig synes jeg, og lite miljøvennlig å måtte hive klærne etter bare noen uker.

Helt enig. Kjøpte en mønstret topp på KappAhl. Vaskeanvisning 60 grader. Jeg vasket på 40. Og da toppen var tørket var den blit gråmønstret i stedet for rødmønstret. Irriterende.

Skrevet

Klærne jeg kjøpte til gutten min, da han gikk i ungdomsskolen er blitt altfor små og den dyre dressen vi kjøpte til ham da han var 17 er blitt altfor kort i beina nå da han er blitt 19.

Det er stor forskjell på hvor lenge gutter fortsetter å vokse, det er bare i høyden han vokser, han er sylslank, håper han legger på seg etterhvert.

Ja, det er klart: en kjøper ikke dyre klær som skal vare lenge til en som fremdeles vokser, men spørsmålet var jo egentlig hvilke merker vi synes har god kvaliltet, derfor svarte jeg som jeg gjorde!

Gjest ingen nick
Skrevet

Ja, det er klart: en kjøper ikke dyre klær som skal vare lenge til en som fremdeles vokser, men spørsmålet var jo egentlig hvilke merker vi synes har god kvaliltet, derfor svarte jeg som jeg gjorde!

OK, jeg leste bare svaret ditt på "siste 100" og bommet vel litt på svaret :-)

Skrevet

mvh

Vi har en som kan arve, så det gjøre ingenting om eldstemann vokser ut av tøyet. Heller det enn at det er stygt etter to vask :-) Da får jeg se om jeg finner noe Peak da, er det sporten som selger dette merket?

Skrevet

Jeg forventer ikke at klær fra kjedebutikkene varer lenge. De er ofte "latterlig billige" og synes beregnet for en sesong eller to, maksimum. For noen typer klær kan det være ok, f.eks. til barn som uansett vokser fra, men jeg forsøker å unngå å handle slike steder til meg selv. Noen ganger har jeg også blitt overrasket over kvaliteten på billigklær, men det er ikke så lett å forutsi. Typiske jersey-klær fra billigkjedene varer i hvertfall ikke lenge.

Jeg liker kvalitet og forsøker å heller handle litt mindre og sjeldnere og heller litt dyrt, men bruker nok totalt sett mer enn snittet på klær. Kjøper en del på salg. Ofte synes jeg de "halvdyre" butikkene (Mexx + diverse annet) er omtrent like dårlig kvalitet som de billige kjedebutikkene, så jeg foretrekker heller å handle noe ordentlig (og dyrt) og spe på med detaljer fra f.eks. H&M.

Ellers har jeg god erfaring med å handle klær i sportsbutikker, når det gjelder kvalitet. Mye fint fritidstøy, om ikke aller siste mote.

Det er helt greit at det ikke holder mer enn en sesong, men når det ikke holder mer enn to vask, da blir jeg sur. Lite miljøvennlig er det også, når man må kaste nesten nye plagg fordi de har blitt helt uformelige og stygge.

Skrevet

Det er helt greit at det ikke holder mer enn en sesong, men når det ikke holder mer enn to vask, da blir jeg sur. Lite miljøvennlig er det også, når man må kaste nesten nye plagg fordi de har blitt helt uformelige og stygge.

Jeg er helt enig med deg. Klær i sportsbutikk synes jeg har god kvalitet, spesielt enkelte merker som Adidas og Nike. Champinong(!) er billig og har god kvalitet. Jeg kjøper lite på HM. Mest sokker og ting jeg vet er av god kvalitet.

Jeg synes uansett ikke det er feil å kjøpe dyre yre merkeklær til barn som vokser. Det må hver enkelt styre i forhold til sin økonomi.

Skrevet

Vi har en som kan arve, så det gjøre ingenting om eldstemann vokser ut av tøyet. Heller det enn at det er stygt etter to vask :-) Da får jeg se om jeg finner noe Peak da, er det sporten som selger dette merket?

Ja, det selges på sportsbutikker, i de riktig STORE byene (Bergen:-)) har de egen butikk! Husker jeg drev og hengte opp de dyreste jakkene etter vask i begynnelsen, men etter kort tid gikk de i tørketrommelen, like fine!

mvh

Skrevet

Det har jeg aldri opplevd til tross for at de fleste klærne er kjøpt på HM, Cubus, Lindex, KappAhl og lignende :) De har holdt i flere år faktisk.

Må innrømme at jeg ikke følger vaskeanvisningen hehe, kanskje det som er hemmeligheten ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...