Gå til innhold

Kosthold/vitaminer ved bulimi

veggie

Anbefalte innlegg

Hei

Skulle gjerne vite om det er spesielle vitaminer/mineraler e.l jeg bør ta i forbindelse med at jeg er "vegetarisk bulimiker" (har nylig utviklet bulimi med oppkast i en alder av 30 år...) Spiser sunt tidlig på dagen, grovt brød, salat, frukt og yoghurt, men kaster opp senere på dagen etter store inntak av søtt og fett, samt middag. Vet at sukker "røver" vitaminer fra kroppen, men er ikke sikker på hvilke vitaminer, kan du hjelpe meg? Vet også at jeg kan få forstyrrelser i vann og salt-balansen i kroppen - kan jeg tilføre noe for å hjelpe på dette? Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei veggie

Det er vanskelig å si hvor mye du taper av vitaminer og mineraler i forbindelse med bulimien din. Det er fint at du spiser uten oppkast tidlig på dagen. Ta en multivitamin- og mineral og to omega-3 kapsler (uten vit A og D)til frokosten hver dag. Dersom du inntar lite melkeprodukter bør du også ta 500 mg kalsium. Diskuter problemene du har med primærlegen din og be om henvisning til noen som kan å behandle spiseforstyrrelser (f.eks en psykiater/psykolog). Det er viktig at du får hjelp. Forsøk å spise regelmessig (minst 4 faste måltider per dag). Unngå mat som utløser spisekick. Vær sammen med andre på den tiden det er vanskelig å unngå overspising. Avled deg selv når du kjenner av du er i ferd med å starte en episode. Du kan f.eks forsøke om det hjelper å ringe noen, gå en tur eller drikke en varm kopp te. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...