Gå til innhold

kan skolelever velge målform selv?

Anbefalte innlegg

Gjest Califlower 12
Skrevet

Jeg har en familie som bor på et sted hvor det snakkes både nynorsk og bokmål. Skolen de går på bruker nynorsk.Familien snakker bokmål. Så jeg lurer på om de elevene som går på barneskolen kan velge om de vil skrive på nynorsk eller bokmål? Får de også lov til å blande målformene eller må de forholde seg konsekvens til en målform. Jeg får forøvrig alle sms'er på bokmål. men det er kanskje greiere på sms?

Og er det valgfritt på videregående? Er nynorskkarakteren avhenggig av hvilken målform elevene bruker?

Skrevet

Jeg vet ikke om noe har endret seg siden begynnelsen av 90-tallet, men da kunne man velge hovedmål og sidemål selv på ungdomsskolen.

Skrevet

Da jeg gikk på skolen kunne vi velge fra og med 7. eller 8. klasse. Men det var det selvfølgelig ingen som informerte om...

Caloni Makaroni
Skrevet

Elevene kan selv velge, men de må være konsekvente i sitt skriftspråk - enten nynorsk eller bokmål.

''Og er det valgfritt på videregående? Er nynorskkarakteren avhenggig av hvilken målform elevene bruker?''

Jeg går ut i fra at det du kaller "nynorskkarakteren" egentlig er "karakteren i sidemål". For om eleven velger nynorsk som hovedmål, er det bokmål som blir sidemål.

Gjest Califlower 12
Skrevet

Elevene kan selv velge, men de må være konsekvente i sitt skriftspråk - enten nynorsk eller bokmål.

''Og er det valgfritt på videregående? Er nynorskkarakteren avhenggig av hvilken målform elevene bruker?''

Jeg går ut i fra at det du kaller "nynorskkarakteren" egentlig er "karakteren i sidemål". For om eleven velger nynorsk som hovedmål, er det bokmål som blir sidemål.

jeg hørte om en som hadde hatt nynorsk som hovedmål på skolen. da hun tok opp fag som privatist så satte hun bokmål som hovedmål. da ville hun fått bedre karakter i nynorsk enn om hun hadde opgitt nynorsk som hovedmål.

Caloni Makaroni
Skrevet

jeg hørte om en som hadde hatt nynorsk som hovedmål på skolen. da hun tok opp fag som privatist så satte hun bokmål som hovedmål. da ville hun fått bedre karakter i nynorsk enn om hun hadde opgitt nynorsk som hovedmål.

Hm...for at vitnemålet skal bli godkjent må nok hovedmål og sidemål være to forskjellige. Det vil si at om man har nynorsk som hovedmål og bokmål som sidemål, og ønsker å ta om igjen en eksamen, så kan man ikke ende opp med nynorsk både som hovedmål og sidemål, feks. Jeg kan ikke forestille meg at et slikt vitnemål vil være gyldig.

Gjest Califlower 12
Skrevet

Hm...for at vitnemålet skal bli godkjent må nok hovedmål og sidemål være to forskjellige. Det vil si at om man har nynorsk som hovedmål og bokmål som sidemål, og ønsker å ta om igjen en eksamen, så kan man ikke ende opp med nynorsk både som hovedmål og sidemål, feks. Jeg kan ikke forestille meg at et slikt vitnemål vil være gyldig.

''så kan man ikke ende opp med nynorsk både som hovedmål og sidemål, feks. Jeg kan ikke forestille meg at et slikt vitnemål vil være gyldig.''

Nei, men man kan jo bytte om. Slik som denne jenta som da senere oppga bokmål som hovedmål og nynorsk som sidemål. Da fikk hun bedre karakter i Nynorsk, enn om hun hadde oppgitt Nynorsk som hovedmål. Da hadde hun blitt vurderte strengere. Og de som har nynorsk som hovedmål vil jo som regel forholde seg til bokmål ganske mye. Så de blir jo nærmest flytende i begge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...