Gå til innhold

Slankeoperasjon

Anbefalte innlegg

Gjest likt for alle?
Skrevet

Kan noen få en slankeoperasjon uten å ha prøvd trening og sånt først?

Ei venninne sier hun skal få den pga hun har pso. Moren jobber på sykehuset og har fått henne inn snarveien. Jeg føler det ikke er rett for ei annen venninnne fikk avslag på den operasjonen.

Gjest Califlower 12
Skrevet

Hva er pso? Vet du om hun får operasjonen dekket?

Gjest likt for alle?
Skrevet

Hva er pso? Vet du om hun får operasjonen dekket?

PCOS mente jeg. Hun sier at hun får det dekket ja. Men hvordan plukker de ut de som får det eller ikke?

Skrevet

PCOS mente jeg. Hun sier at hun får det dekket ja. Men hvordan plukker de ut de som får det eller ikke?

Det som avgjør er BMI til hver enkelt, men har du tilleggssykdommer kan du bli prioritert i køen. Du skal ha prøvd å slanke deg tidligere og en operasjon skal være siste utvei.

Gjest Califlower 12
Skrevet

Kanskje de velger det ut på bakgrunn av hvem overvekten mer mest skadelig for? Hvis en person er overvektig og i tillegg har andre somatiske lidelser som kan være faretruende hvis ikke vekten går ned, så kommer vel de først i køen. Men om de får alt dekket vet jeg ikke. ¨

ikke så lett å bestemme hvem som skal få det dekket, og hvem som skal stå først i køen heller.

Skrevet

På sykehuset jeg ble operert ved får alle det dekket av det offentlige. Du må ha en BMI over 40 eller over 35 med alvorlige tilleggssykdommer.

Det var viktig at man hadde prøvd å gå ned i vekt før - i alle fall ble det spurt om det på forsamtale med medisiner.

I tillegg ble det tatt endel prøver (gastroskopi, EKG, spirometri, blodprøver), noen måtte også til psykolog før de enten fikk klarsignal til operasjon eller fikk avslag.

En gastric bypass er ingen enkel løsning på et overvektsproblem, selv om mange tror det. Men det kan være et godt hjelpemiddel på veien mot ett lettere liv.

Skrevet

At noen kan komme inn "snarveien" kan ha forskjellige årsaker. Selv var jeg i den heldige situasjonen at jeg kjente både de som satte opp timer til førkontrollene og de som satte opp timer til operasjon.

Jeg fikk dermed komme inn på avbestilte timer til førkontroller, og fikk vite hva jeg måtte gjøre for å få operasjonen så snart som mulig.

På den tiden var det noe som het "Raskere tilbake" som hadde som mål å operere folk som trengte det så tidlig som mulig. Gastric bypass var underlagt dette.

Da jeg ble operert var det ca 12 mnd ventetid på operasjon, og jeg fikk den etter 7 mnd ved å snike litt. Samtidig føler jeg ikke at jeg snek umoralsk mye ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...