Gå til innhold

Svensk minister vil forby burka

Anbefalte innlegg

Skrevet

*rister på hodet*

Ikke gjør ting unødvendig vanskelig nå.

Jeg vil ikke at staten skal bestemme hva slags klær folk skal bruke. Jeg vil derimot ha forbud mot maskering av ansiktet i en undervisningssituasjon i et klasserom.

''Jeg vil ikke at staten skal bestemme hva slags klær folk skal bruke. Jeg vil derimot ha forbud mot maskering av ansiktet i en undervisningssituasjon i et klasserom.''

Med andre ord, du vil regulere klesdrakten, men du er så flau over det at du ikke engang klarer å innrømme det.

*humrer*

• Svar 132
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

58

• BobbyPeru

7

• fasanen

5

• Katt-ja

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest mosegaard
Skrevet

''Jeg vil ikke at staten skal bestemme hva slags klær folk skal bruke. Jeg vil derimot ha forbud mot maskering av ansiktet i en undervisningssituasjon i et klasserom.''

Med andre ord, du vil regulere klesdrakten, men du er så flau over det at du ikke engang klarer å innrømme det.

*humrer*

*rister oppgitt på hodet igjen over enkeltes trang til kverulering*

''Med andre ord, du vil regulere klesdrakten''

Nei, det er ikke det jeg skriver. Man kan fjerne maskeringen, altså gitteret foran fjeset, så kan man gjerne bruke resten av klesdrakten.

Skrevet

*rister oppgitt på hodet igjen over enkeltes trang til kverulering*

''Med andre ord, du vil regulere klesdrakten''

Nei, det er ikke det jeg skriver. Man kan fjerne maskeringen, altså gitteret foran fjeset, så kan man gjerne bruke resten av klesdrakten.

Det er jo ekstra pinlig at du ikke engang tør å innrømme det, selv om jeg forstår det er flaut.

Forstår du nå hvorfor jeg spurte deg om du var kommunist? De har jo også ofte slike kontrollbehov av andre mennesker.

Gjest mosegaard
Skrevet

kan du slutte med overskriftene din

Det hører til hersketeknikken vedkommende bruker.

Du får klage til webmaster, det pleier å hjelpe.

Skrevet

1) Alternativet til at personen er student, er med stor sannsynlighet at hun forblir hjemme, uten kontakt med omverdenen, og uten utdanning.

Er det bedre?

2) Mishandling av demente (og andre) er en reell problemstilling. 99 helsepersoner (leger, sykepleiere, osv) mistet lisensen i fjor - de fleste var sikkert pga dop, men flere var overgrep.

''1) Alternativet til at personen er student, er med stor sannsynlighet at hun forblir hjemme, uten kontakt med omverdenen, og uten utdanning.

Er det bedre?''

Nei, men hvorfor skal det ansvaret dyttes over på skolen?

''2) Mishandling av demente (og andre) er en reell problemstilling. 99 helsepersoner (leger, sykepleiere, osv) mistet lisensen i fjor - de fleste var sikkert pga dop, men flere var overgrep.''

Jeg mener at problemet om hodeplagg også er reelt. Derfor diskusjon i Sverige.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Når jeg gikk på skolen var det forbud mot å ha lue på seg. På den ene siden var det en høflighetsgest. På den andre siden var ordningen hygienbegrunnet. Selv i dag mener jeg ordningen er god.

Før ble elevene pålagt å dusje etter gymtimene. For noen få år siden grep en annen offentlig myndighet inn å sa at dette kunne ikke skolen pålegge elevene. I dag dusjer de med underbuske - hvis de i det hele tatt dusjer. Før måtte man til og med rekke opp handa dør man snakket i klassen. I dag kvalifiserer vel en slik praksis til klagestorm fra rettighetsbevisste elever og foreldre.

Konklusjon: skolen har mistet makten over læringssituasjonen fordi det er så mange interesser der ute som marginaliserer dem. Det er en beklagelig utvikling etter mitt syn. Jeg har tidligere begrunnet hvorfor ulike hodeplagg er negativt for læringssituasjonen.

Skrevet

Det hører til hersketeknikken vedkommende bruker.

Du får klage til webmaster, det pleier å hjelpe.

''Det hører til hersketeknikken vedkommende bruker.''

Ja, det er selvsagt en fryktelig "hersketeknikk"! *lol*

Gjest mosegaard
Skrevet

Det er jo ekstra pinlig at du ikke engang tør å innrømme det, selv om jeg forstår det er flaut.

Forstår du nå hvorfor jeg spurte deg om du var kommunist? De har jo også ofte slike kontrollbehov av andre mennesker.

Dette er bare pinlig for deg.

Man kan rett og slett ikke godta maskering av ansiktet til elever i et klasserom. Enten det dreier seg om en finlandshette eller burka. Det skjønner de fleste.

Gjest mosegaard
Skrevet

''Det hører til hersketeknikken vedkommende bruker.''

Ja, det er selvsagt en fryktelig "hersketeknikk"! *lol*

Fryktelig er ditt ord.

Det skaper også bare uorden i "siste 100".

Gjest Tantrum
Skrevet

Man kan rett og slett ikke godta maskering av ansiktet til elever i et klasserom. Enten det dreier seg om en finlandshette eller burka. Det skjønner de fleste.

Enig!

Gjest mosegaard
Skrevet

''1) Alternativet til at personen er student, er med stor sannsynlighet at hun forblir hjemme, uten kontakt med omverdenen, og uten utdanning.

Er det bedre?''

Nei, men hvorfor skal det ansvaret dyttes over på skolen?

''2) Mishandling av demente (og andre) er en reell problemstilling. 99 helsepersoner (leger, sykepleiere, osv) mistet lisensen i fjor - de fleste var sikkert pga dop, men flere var overgrep.''

Jeg mener at problemet om hodeplagg også er reelt. Derfor diskusjon i Sverige.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Når jeg gikk på skolen var det forbud mot å ha lue på seg. På den ene siden var det en høflighetsgest. På den andre siden var ordningen hygienbegrunnet. Selv i dag mener jeg ordningen er god.

Før ble elevene pålagt å dusje etter gymtimene. For noen få år siden grep en annen offentlig myndighet inn å sa at dette kunne ikke skolen pålegge elevene. I dag dusjer de med underbuske - hvis de i det hele tatt dusjer. Før måtte man til og med rekke opp handa dør man snakket i klassen. I dag kvalifiserer vel en slik praksis til klagestorm fra rettighetsbevisste elever og foreldre.

Konklusjon: skolen har mistet makten over læringssituasjonen fordi det er så mange interesser der ute som marginaliserer dem. Det er en beklagelig utvikling etter mitt syn. Jeg har tidligere begrunnet hvorfor ulike hodeplagg er negativt for læringssituasjonen.

''Når jeg gikk på skolen var det forbud mot å ha lue på seg.''

Slik var det i min tid også.

I tillegg måtte ytterjakker henges opp i gangen, det var strengt forbudt å ta disse med inn i klasserommet.

Det måtte man bare akseptere.

Gjest solfryd
Skrevet

Bra forslag. Håper Norge følger etter.

Terrorister/forbrytere kan jo lett gjemme seg iini en burka. Skytevåpen og andre ulovlige ting kan smugles og bæres og gjemmes inni en burka.

Ingen grunn til å gå kledd som Spøkelseskladden i Donald Duck.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

''Når jeg gikk på skolen var det forbud mot å ha lue på seg.''

Slik var det i min tid også.

I tillegg måtte ytterjakker henges opp i gangen, det var strengt forbudt å ta disse med inn i klasserommet.

Det måtte man bare akseptere.

Slik var det da jeg også gikk skole. :-)

Skrevet

Så overformyndersk av deg.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Ja, burka er jo et virkelig stort problem i Norge.

I Danmark, for eksempel, er det mindre enn 3 stykker som bruker det.

Det er også fascinerende hvordan høyresiden deler fundamentalistiske imamers ønske om å kontrollere hvordan kvinner kler seg. De er to sider av samme sak.

Det sto burka og niqab.

Skrevet

Bra forslag. Håper Norge følger etter.

Terrorister/forbrytere kan jo lett gjemme seg iini en burka. Skytevåpen og andre ulovlige ting kan smugles og bæres og gjemmes inni en burka.

Ingen grunn til å gå kledd som Spøkelseskladden i Donald Duck.

Ja, for en burka vekker selvsagt ikke oppsikt, så det er det perfekte gjemmestedet!

*LOL*

Skrevet

Det sto burka og niqab.

Det endrer egentlig svært lite på noe som helst.

Det handler bare om en fæl trang til å detaljkontrollere andre mennesker.

Med vennlig hilsen

Gjest solfryd
Skrevet

Ja, for en burka vekker selvsagt ikke oppsikt, så det er det perfekte gjemmestedet!

*LOL*

Jada, det er det. Liker bedre åpenhet. Den som ikke har noe å skjule, trenger ikke å gjemme seg. :-)

Gjest Tantrum
Skrevet

*LOL*

Du er en kverrulant!

Gjest mosegaard
Skrevet

Jøder kan bruke kippa. Sikh kan bruke turban. Kristne kan bruke kors.

Nazi-eksempelet ditt er vel egentlig bare en indikasjon på at du innser du har tapt, og blir desperat.

''Nazi-eksempelet ditt er vel egentlig bare en indikasjon på at du innser du har tapt, og blir desperat.''

Nei, det er det ikke. Men siden du vil forby nazi-uniform har du tydeligvis en grense for hva som er akseptabel bekledning. Er det slik at du en kommunist?

Og bare til opplysning: Her diskuterer vi på en saklig og sivilisert måte. Det er ikke snakk om å "tape" eller "vinne". Men får akseptere at man har ulike meninger.

Gjest solfryd
Skrevet

*rister på hodet*

Ikke gjør ting unødvendig vanskelig nå.

Jeg vil ikke at staten skal bestemme hva slags klær folk skal bruke. Jeg vil derimot ha forbud mot maskering av ansiktet i en undervisningssituasjon i et klasserom.

''Jeg vil ikke at staten skal bestemme hva slags klær folk skal bruke. Jeg vil derimot ha forbud mot maskering av ansiktet i en undervisningssituasjon i et klasserom''

Signerer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...