Gå til innhold

Svensk minister vil forby burka

Anbefalte innlegg

Gjest mosegaard
Skrevet

Og igjen vil du detaljeregulere hvordan kvinner skal kle seg.

Hva med forskjellige farger? Får kvinner bruke grønt, for eksempel?

''Og igjen vil du detaljeregulere hvordan kvinner skal kle seg.''

*LOL* En løgn blir ikke sann selv om du gjentar den til krampa tar deg.

''Hva med forskjellige farger? Får kvinner bruke grønt, for eksempel?''

De kan bruke akkurat de fargene de vil;)

• Svar 132
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

58

• BobbyPeru

7

• fasanen

5

• Katt-ja

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''1) Alternativet til at personen er student, er med stor sannsynlighet at hun forblir hjemme, uten kontakt med omverdenen, og uten utdanning.

Er det bedre?''

Nei, men hvorfor skal det ansvaret dyttes over på skolen?

''2) Mishandling av demente (og andre) er en reell problemstilling. 99 helsepersoner (leger, sykepleiere, osv) mistet lisensen i fjor - de fleste var sikkert pga dop, men flere var overgrep.''

Jeg mener at problemet om hodeplagg også er reelt. Derfor diskusjon i Sverige.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Når jeg gikk på skolen var det forbud mot å ha lue på seg. På den ene siden var det en høflighetsgest. På den andre siden var ordningen hygienbegrunnet. Selv i dag mener jeg ordningen er god.

Før ble elevene pålagt å dusje etter gymtimene. For noen få år siden grep en annen offentlig myndighet inn å sa at dette kunne ikke skolen pålegge elevene. I dag dusjer de med underbuske - hvis de i det hele tatt dusjer. Før måtte man til og med rekke opp handa dør man snakket i klassen. I dag kvalifiserer vel en slik praksis til klagestorm fra rettighetsbevisste elever og foreldre.

Konklusjon: skolen har mistet makten over læringssituasjonen fordi det er så mange interesser der ute som marginaliserer dem. Det er en beklagelig utvikling etter mitt syn. Jeg har tidligere begrunnet hvorfor ulike hodeplagg er negativt for læringssituasjonen.

Skolen hadde aldri myndighet til å tvinge elevene til å dusje. Ikke da (meg bekjent) og ikke nå.

Det er ingen studenter som bruker burka/niqab. Om det var det er det ikke et problem for andre enn seg selv.

Dette er å dikte opp problemstillinger (hva hvis en jødes kippa datt av og endte under bremsepedalen osv osv), for å kunne plage en gruppe mennesker.

Kun det. Ikke noe reelt problem.

Skrevet

''Og igjen vil du detaljeregulere hvordan kvinner skal kle seg.''

*LOL* En løgn blir ikke sann selv om du gjentar den til krampa tar deg.

''Hva med forskjellige farger? Får kvinner bruke grønt, for eksempel?''

De kan bruke akkurat de fargene de vil;)

Så du innrømmer det ikke engang.

Gjest solfryd
Skrevet

Dette er bare pinlig for deg.

Man kan rett og slett ikke godta maskering av ansiktet til elever i et klasserom. Enten det dreier seg om en finlandshette eller burka. Det skjønner de fleste.

''Det skjønner de fleste.''

Nja... Tror Sør har litt tungt for det, faktisk...

Gjest mosegaard
Skrevet

Det finnes alltid unntak;)

Gjest mosegaard
Skrevet

Så du innrømmer det ikke engang.

''Så du innrømmer det ikke engang.''

Jeg har ingen ting å "innrømme".

Skrevet

Man kan jo bare ikke gå kledd i hva man vil? Det forstår sikkert du også.

Når noen går kledd i burka, er det umulig å bli kjent med mennesket under.

Det fungerer åpenbart i andre land, så jeg antar at det ikke er et større problem her enn f. eks. USA?

Skrevet

''Så du innrømmer det ikke engang.''

Jeg har ingen ting å "innrømme".

*humrer*

Skrevet

Det er ikke jeg som ønsker å innføre kommunist-fakter.

Skrevet

Det må du gjerne mene;)

Små-kommunistisk er også meget passende.

Skrevet

''Nazi-eksempelet ditt er vel egentlig bare en indikasjon på at du innser du har tapt, og blir desperat.''

Nei, det er det ikke. Men siden du vil forby nazi-uniform har du tydeligvis en grense for hva som er akseptabel bekledning. Er det slik at du en kommunist?

Og bare til opplysning: Her diskuterer vi på en saklig og sivilisert måte. Det er ikke snakk om å "tape" eller "vinne". Men får akseptere at man har ulike meninger.

''Men får akseptere at man har ulike meninger.''

Men ikke ulike klesdrakter?

Gjest mosegaard
Skrevet

Små-kommunistisk er også meget passende.

Men det er det da ingen som nekter deg å mene;)

Skrevet

Men det er det da ingen som nekter deg å mene;)

Jeg ikke bare mener det, men påpeker at den lovreguleringen av klesdrakt som du ønsker er noe som hører til i Maos Kina, eller Nord-Korea, og selvsagt ikke i et fritt land.

Dine holdninger er et langt større problem mtp utdanning enn det en burka er.

Gjest mosegaard
Skrevet

Nei, har du sett noen som bruker burka i en undervisningssituasjon?

Da skjønner jeg heller ikke hvorfor du hisser deg så voldsomt opp over dette.

Uansett, da er vi enige: Hverken finlandshette eller burka skal brukes i klasserommet.

Gjest segunda
Skrevet

Hvis det virkelig skulle være en student i niqab til eksamen, så kan de jo identifiseres av en kvinnelig lærer. Det er et så marginalt problem at det neppe skjer.

Med vennlig hilsen

Jeg er helt enig med deg i at dette neppe skjer, men jeg har sittet i stemmestyre ved stortingsvalg og vært klar til å sjekke identiteten til burkakledte hvis situasjonen skulle oppstå. Det skjedde ikke;-)

Gjest mosegaard
Skrevet

Enig, men nå nevte jeg ikke Hitler, for han hadde ikke makten i 1930 (som er 80 år siden). :-)

Poenget er at dette handler bare om å finne en gruppe man kan trakassere - det er ikke så vesentlig om det er jøder, svarte, muslimer, homofile, alenemødre, osv.

Med vennlig hilsen

''Poenget er at dette handler bare om å finne en gruppe man kan trakassere''

Det er samme argumentasjonen du bruker hver gang det kommer et forslag for "går utover" muslimer. Lurer på om du hadde vært like engasjert hvis dette hadde dreid seg om f.eks. bruk av skaut og Smiths venner. Tror ikke det nei;)

Skrevet

Jeg er helt enig med deg i at dette neppe skjer, men jeg har sittet i stemmestyre ved stortingsvalg og vært klar til å sjekke identiteten til burkakledte hvis situasjonen skulle oppstå. Det skjedde ikke;-)

De stemmer nok KrF. ;-)

Med vennlig hilsen

Gjest mosegaard
Skrevet

Jeg ikke bare mener det, men påpeker at den lovreguleringen av klesdrakt som du ønsker er noe som hører til i Maos Kina, eller Nord-Korea, og selvsagt ikke i et fritt land.

Dine holdninger er et langt større problem mtp utdanning enn det en burka er.

Og jeg gjentar: Dette dreier seg om forbud mot maskering, ikke bekledning.

Skrevet

''Poenget er at dette handler bare om å finne en gruppe man kan trakassere''

Det er samme argumentasjonen du bruker hver gang det kommer et forslag for "går utover" muslimer. Lurer på om du hadde vært like engasjert hvis dette hadde dreid seg om f.eks. bruk av skaut og Smiths venner. Tror ikke det nei;)

Jeg har skrevet opp, ned og sidelengs i forsvar av religionsfrihet, så det var nok et selvmål fra deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...