Gå til innhold

Har funnet ut noe... om homofile

Anbefalte innlegg

Gjest ingen nick
Skrevet

Jeg sier ikke at det er "nedlatenhet" (som jeg vet godt hva betyr), men faktisk langt verre å ha et livssyn hvor man tilhører en slags elitegruppe (de som tror), og hvor alle andre skal brenne i helvete.

Det er jo langt verre enn "bare" nedlatende.

Og før du sier at "alle står fritt til å tro", så kan man jo svare "ja, men omtrent alle står fritt til å ta univsersitetseksamen og lese seg opp også".

Å tro at "de som ikke tror som meg, havner i helvete" er egentlig en helt utrolig tankegang.

''Å tro at "de som ikke tror som meg, havner i helvete" er egentlig en helt utrolig tankegang.''

Den er jeg enig i. Å tro dette er det samme som å tro på en ukjærlig og ubarmhjertig Gud.

• Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

26

• fasanen

14

• ShitDiddelyDo

11

• Katt-ja

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Mm, men du har jo snudd det på hodet da... jeg får følelsen av at du tror jeg snakker om at "alle andre som ikke har skjønt det jeg har skjønt havner i helvete".

Jeg har for det første aldri snakket om helvete.

For det andre sier Bibelen at Gud er interessert i at alle skal bli frelst, og Han har selv gjort det mulig for å alle å komme dit. Dvs.jeg er ingen elite-troer, men jeg har begynt å tro på at det Gud sier er sant. det er ingen prestasjon - men en relasjon

noe som fører meg over til punkt tre: å være en troende er å ha en relasjon til Gud, ikke en teori eller en livsfilosofi.

Jeg sitter overhodet ikke på min høye hest og ypper meg foran ikke-troende. Jeg ber, stille til Gud, om at Han skal vise sin godhet til mennesker som ennå ikke kjenner Ham. Videre ber jeg for syke at de skal bli friske, fordi jeg har stor medlidenhet med mennesker som lider. Hvor i livet mitt er jeg nedlatende mot de som ikke tror?

Men, jeg sa jo spesifikt at det ikke var "nedlatende" det handlet om, men at du tror på, og forsvarer, Bibelen, hvor Jesus sier at de som ikke tror på ham kommer til et sted med høye sentralvarmeregninger til evig tid.

Det er ikke engang slik at det bare er mordere, voldtektsforbrytere, forlkemordere som havner der - det er ALLE bortsett fra de som tror.

Og uansett hva man skulle tro på, så er det et grusomt livssyn egentlig.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Som jeg skrev til SDD for noen dager siden - hvis du ikke tror på Gud så tror d vel heller ikke på et helvete, så hvorfor i all verden skal du være såret over at enkelte mener du kommer dit da?''

Det synes jeg ikke er et spesielt godt argument. Vi snakker tross alt om å påstå at noen begår slike synder at de vil brenne (det høres jo ikke veldig snilt ut) i helvete i all evighet.

Så lenge den som sier det tror på det er det altså særdeles stygt å si noe sånt til et annet menneske. Den som sender deg strake veien til helvete er i tillegg guden de dyrker (i følge mange en god Gud).

Men i homofilidebatten er det mange kristne blant de som får beskjed om at de vil brenne. De tror på Gud og Jesus, og noen av dem tror på helvete.

Da er det ganske ille å få beskjed av representanter for din religion at du ender i helvete (som du tror på) hvis du ikke slutter å forelske deg i eget kjønn (som du ikke kan noe for).

Den andre varianten er å kalle dem syke, noe som ikke er spesielt pent det heller.

Og dette skjer den dag i dag. Det skjedde i en debatt jeg så med denne Stavanger-fyren som var kasta ut av sin kristne familie (han som skrev bok) så sent som i fjor eller noe sånt. En representant for religionen hans (denne gutten er altså kristen selv) fikk beskjed om at han ender i helvete. Direktestendt på tv i Norge i 2009 (hvis det ikke var i 2010).

Den slags reagerer man på selv om man selv ikke tror på et helvete, og selv om man ikke deler troen til denne gutten.

For å være ærlig så vet jeg ikke engang om jeg tror på det helvete som er beskrevet som et varmt sted der man brenner til evig tid. Jeg tror det er en metafor. En metafor på det begjæret mennesket har etter mening i tilværelsen og som fylles med allverdens ting og tang og meninger og filosofier. Bibelen snakker om dette begjæret etter mening, og at alt er tomhet (Ordspråkene) og jag etter vind.

Svært få steder står det om dette varme, brennende helvete, og på lik linje med at man må lese resten av Bibelen etter en kontekst, så leser jeg også om fortapelsen i kontekst.

Det er fortapelse Biebeln snakker mest om, dette brennende helvetes-begrepet har blitt flettet inn på et tidspunkt.

Jeg tror ikke noen egentlig kan se for seg hva det vil å være fortapt... men Bibelen beskriver det som noe som er særdeles ille, som å brenne evig. Jeg tolker det dit hen at det det evige meningsløse, der du endelig har forstått at det var jo sant at Gud finnes og at det er en himmel, men du får ikke komme inn.

Dette synes jeg er ille nok, altså avskjærelsen fra Gud til evig tid. Jeg trenger ikke se for meg et brennende ildfullt helvete i tillegg.

Katolisismen opererer med det som kalles Skjærsilden, noe som ikke må forveksles med evig fortapelse.

Og jeg har bare ett spørsmål til deg: hvis det på din dødsdag viser seg at Gud og himmelen og frelsen i Jesus er sann: hvorfor skal SDD slippes inn i himmelen?

Skrevet

Jeg fikk aldri helt med meg hva Mel sa om jødene, og for alt jeg vet har han bare langet ut mot Israel. I så fall ser jeg ikke helt problemet. Men Mel virker litt ustabil om dagen, så det kan godt være at han gikk mye lengre enn som så.

Han sa: "Fucking jews... The jews are responsible for all the wars in the world."

Ikke mindre enn -alle- krigene, altså. Hadde de vært litt fredeligere, så hadde de ikke laget slik oppstyr under 2. verdenskrig.

Skrevet

Akkurat i debatten om troen på helvete for de som ikke tror, tråkker du veldig skeivt.

Som jeg skrev til SDD for noen dager siden - hvis du ikke tror på Gud så tror d vel heller ikke på et helvete, så hvorfor i all verden skal du være såret over at enkelte mener du kommer dit da?

Dette er ikke nedlatenhet. Vet du hva "nedlatenhet" betyr? Det betyr å oppføre seg mot andre som om de gjør/er noe som er under ens verdighet. Det kan ikke brukes som en forklaring på hvorfor kristne tror andre eventuelt havner i helvete (selv om jeg ikke har skrevet det med ett ord her inne...)

''hvis du ikke tror på Gud så tror d vel heller ikke på et helvete, så hvorfor i all verden skal du være såret over at enkelte mener du kommer dit da?''

Uansett om man tror på det eller ikke - eller kanskje er midt imellom, og tviler litt - så er det da ikke noen hyggelig tanke at andre tenker dette om en selv?

Skrevet

''hvis du ikke tror på Gud så tror d vel heller ikke på et helvete, så hvorfor i all verden skal du være såret over at enkelte mener du kommer dit da?''

Uansett om man tror på det eller ikke - eller kanskje er midt imellom, og tviler litt - så er det da ikke noen hyggelig tanke at andre tenker dette om en selv?

Ja jeg må snakke for meg selv - og jeg går ikke rundt og "dømmer folk til helvete", bare så det er sagt!

Derimot ønsker jeg at folk skal få komme inn i en god relasjon med Himmelens og jordens skaper, fordi jeg vet det er godt å ha fred med Gud.

Gjest homomotstander
Skrevet

For å være ærlig så vet jeg ikke engang om jeg tror på det helvete som er beskrevet som et varmt sted der man brenner til evig tid. Jeg tror det er en metafor. En metafor på det begjæret mennesket har etter mening i tilværelsen og som fylles med allverdens ting og tang og meninger og filosofier. Bibelen snakker om dette begjæret etter mening, og at alt er tomhet (Ordspråkene) og jag etter vind.

Svært få steder står det om dette varme, brennende helvete, og på lik linje med at man må lese resten av Bibelen etter en kontekst, så leser jeg også om fortapelsen i kontekst.

Det er fortapelse Biebeln snakker mest om, dette brennende helvetes-begrepet har blitt flettet inn på et tidspunkt.

Jeg tror ikke noen egentlig kan se for seg hva det vil å være fortapt... men Bibelen beskriver det som noe som er særdeles ille, som å brenne evig. Jeg tolker det dit hen at det det evige meningsløse, der du endelig har forstått at det var jo sant at Gud finnes og at det er en himmel, men du får ikke komme inn.

Dette synes jeg er ille nok, altså avskjærelsen fra Gud til evig tid. Jeg trenger ikke se for meg et brennende ildfullt helvete i tillegg.

Katolisismen opererer med det som kalles Skjærsilden, noe som ikke må forveksles med evig fortapelse.

Og jeg har bare ett spørsmål til deg: hvis det på din dødsdag viser seg at Gud og himmelen og frelsen i Jesus er sann: hvorfor skal SDD slippes inn i himmelen?

''Det er fortapelse Biebeln snakker mest om, dette brennende helvetes-begrepet har blitt flettet inn på et tidspunkt.''

"Ildsjøen" brukes iallefall i Johannes Åpenbaring. Mulig andre steder også. For meg høres det ut som et sted hvor man brenner...

Skrevet

''Å tro at "de som ikke tror som meg, havner i helvete" er egentlig en helt utrolig tankegang.''

Den er jeg enig i. Å tro dette er det samme som å tro på en ukjærlig og ubarmhjertig Gud.

''Den er jeg enig i. Å tro dette er det samme som å tro på en ukjærlig og ubarmhjertig Gud.''

Og - ikke minst - en ufattelig barnslig en. Tuppen og Lillemor....

Skrevet

Jeg synes heller ikke synd på homofile som gruppe. De har et like bra/dårlig liv som de som ikke er homofile.

Gjest homomotstander
Skrevet

Jeg sier ikke at det er "nedlatenhet" (som jeg vet godt hva betyr), men faktisk langt verre å ha et livssyn hvor man tilhører en slags elitegruppe (de som tror), og hvor alle andre skal brenne i helvete.

Det er jo langt verre enn "bare" nedlatende.

Og før du sier at "alle står fritt til å tro", så kan man jo svare "ja, men omtrent alle står fritt til å ta univsersitetseksamen og lese seg opp også".

Å tro at "de som ikke tror som meg, havner i helvete" er egentlig en helt utrolig tankegang.

''Og før du sier at "alle står fritt til å tro", så kan man jo svare "ja, men omtrent alle står fritt til å ta univsersitetseksamen og lese seg opp også".''

Det finnes vitenskapsmenn, psykiatere, advokater, forskere med doktorgrader innen "you name it" som tror. Intelligens og høy utdannelse har ingenting å si for om en kan tro eller ikke.

Troen er en gave. Men det er ikke alle som har mottatt den ennå. Eller ønsker å motta den. ;-)

Skrevet

Jeg synes heller ikke synd på homofile som gruppe. De har et like bra/dårlig liv som de som ikke er homofile.

''Jeg synes heller ikke synd på homofile som gruppe. De har et like bra/dårlig liv som de som ikke er homofile.''

I en ideell verden er det nok sant - men i virkeligheten har de det nok litt tøffere. Først for å komme ut av skapet - og deretter ved å vite at en hel del mennesker rynker på nesen av dem...

Skrevet

''Det er fortapelse Biebeln snakker mest om, dette brennende helvetes-begrepet har blitt flettet inn på et tidspunkt.''

"Ildsjøen" brukes iallefall i Johannes Åpenbaring. Mulig andre steder også. For meg høres det ut som et sted hvor man brenner...

Det fins et utall forskjellige tolkinger og oppfatninger av helvetes-begrepet. Take a pick! Selv foretrekker jeg å selv lese hva Bibelen sier om ting, og lar ikke andres meninger styre min overbevisning, hvis jeg opplever at Gud taler til meg om noe annet når jeg leser Bibelen.

Alle som har tatt imot den hellige ånd kan lese Bibelen og be om åpenbaring.

Helvetesbegrepet er ikke det letteste å forstå seg på i Bibelen, men vi ser at det dreier seg om en adskillelse fra Gud ihvertfall, kombinert med at det er de som selv prøver å rettferdiggjøre seg selv (som dermed faller utenfor nåden) som må tilbringe evigheten uten Guds nærhet.

Gjest homomotstander
Skrevet

''Jeg synes heller ikke synd på homofile som gruppe. De har et like bra/dårlig liv som de som ikke er homofile.''

I en ideell verden er det nok sant - men i virkeligheten har de det nok litt tøffere. Først for å komme ut av skapet - og deretter ved å vite at en hel del mennesker rynker på nesen av dem...

''I en ideell verden er det nok sant - men i virkeligheten har de det nok litt tøffere. Først for å komme ut av skapet - og deretter ved å vite at en hel del mennesker rynker på nesen av dem...''

Ifølge min nye "åpenbaring", så er det et valg de selv tar. De må jo være ganske så egosterke som tør å skille seg sånn ut. Men de velger det selv. Derfor er det ikke synd på dem.

Skrevet

''I en ideell verden er det nok sant - men i virkeligheten har de det nok litt tøffere. Først for å komme ut av skapet - og deretter ved å vite at en hel del mennesker rynker på nesen av dem...''

Ifølge min nye "åpenbaring", så er det et valg de selv tar. De må jo være ganske så egosterke som tør å skille seg sånn ut. Men de velger det selv. Derfor er det ikke synd på dem.

Har sagt hva jeg mener om din "åpenbaring"... Du prøver (sannsynligvis) bare å provosere...

ShitDiddelyDo
Skrevet

Helt enig med deg - hvis vi tar utgangspunkt i bibelen(e). Dette med varme beskrivelser av helvete, eller helvete som et sted for ikke-troende, er noe som har kommet etter bøkene, og da av den dårlige typen kristne maktmennesker ute etter å skremme folket til å underlegge seg dem (langt mer enn Gud).

Det er vel også derfor en biskop (tror jeg det var) for et par år siden var ute og "avlyste helvete".

ShitDiddelyDo
Skrevet

Han sa: "Fucking jews... The jews are responsible for all the wars in the world."

Ikke mindre enn -alle- krigene, altså. Hadde de vært litt fredeligere, så hadde de ikke laget slik oppstyr under 2. verdenskrig.

Ah. Da gikk det muligens en kule varmt for den godeste Mel. Men det ser ut til å skje med jevne mellomrom om dagen. Det er muligens denne menopausen (eller hva det heter) som har innhentet mannen. Det kan også forklare det feminine håret.

Gjest ingen nick
Skrevet

''"Ildsjøen" brukes iallefall i Johannes Åpenbaring. Mulig andre steder også. For meg høres det ut som et sted hvor man brenner...''

''Johannes’ åpenbaring Kapittel 20 vers 14 Så ble døden og dødsriket kastet i ildsjøen – og ildsjøen, det er den annen død. 15 Og om noen ikke var skrevet inn i livets bok, ble han kastet i ildsjøen.''

Ja, det som blir kastet på ilden blir fortært og blir borte, det fortsetter ikke å brenne til evig tid. Ildsjøen blir det samme som å dø, å være ikke eksisterende.

Skrevet

''Og før du sier at "alle står fritt til å tro", så kan man jo svare "ja, men omtrent alle står fritt til å ta univsersitetseksamen og lese seg opp også".''

Det finnes vitenskapsmenn, psykiatere, advokater, forskere med doktorgrader innen "you name it" som tror. Intelligens og høy utdannelse har ingenting å si for om en kan tro eller ikke.

Troen er en gave. Men det er ikke alle som har mottatt den ennå. Eller ønsker å motta den. ;-)

Ja, det finnes selvsagt de som har utdannelse som tror - enten det er muslimer, jøder, kristne, osv. men etter det jeg husker har religiøse i gjennomsnitt lavere IQ enn ateister.

Skrevet

Det fins et utall forskjellige tolkinger og oppfatninger av helvetes-begrepet. Take a pick! Selv foretrekker jeg å selv lese hva Bibelen sier om ting, og lar ikke andres meninger styre min overbevisning, hvis jeg opplever at Gud taler til meg om noe annet når jeg leser Bibelen.

Alle som har tatt imot den hellige ånd kan lese Bibelen og be om åpenbaring.

Helvetesbegrepet er ikke det letteste å forstå seg på i Bibelen, men vi ser at det dreier seg om en adskillelse fra Gud ihvertfall, kombinert med at det er de som selv prøver å rettferdiggjøre seg selv (som dermed faller utenfor nåden) som må tilbringe evigheten uten Guds nærhet.

Altså, hvis du leste en fagbok som var så vag og tvetydig, ville du basert noe så viktig som livssynet ditt på det?

Omtrent ALT i Bibelen kan jo tolkes på så mange måter at det blir meningsløst.

Med vennlig hilsen

Gjest ingen nick
Skrevet

Ja, det finnes selvsagt de som har utdannelse som tror - enten det er muslimer, jøder, kristne, osv. men etter det jeg husker har religiøse i gjennomsnitt lavere IQ enn ateister.

'' etter det jeg husker har religiøse i gjennomsnitt lavere IQ enn ateister.''

Det er fordi ateister oftere får målt sin IQ for å få bekreftelse på at de er helt vel i hodet, en slik bekreftelse trenger religiøse ikke for det er en selvfølgelighet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...