Gå til innhold

vann i kjeller - igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå fikk vi vann i kjelleren igjen. Ganske nøyaktig ett år siden sist. Heldigvis var det bare vaskekjelleren som ble oversvømt denne gangen, og trakk seg tilbake før det rakk og trekke inn i vegger eller til andre rom. Hele kjellerstua ble restaurert i fjor etter forrige lekkasje. . I fjor fikk vi brev fra forsikringselskapet at hvis det skjedde igjen ville egenandelen være på 10 000 kr. Ringte kommunen teknisk etat, men det er ikke deres problem sier de. Det må da være kommunen som har ansvar for dette når det skjer stadig vekk? Det gjelder vårt hus, og naboene på hver side av oss, dvs de tre første husene på linja som får tilførsel fra et annet rør. Kommunen la nye rør i gata for to år siden, og vi hadde oversvømmelse i fjor sommer, og altså også nå. Blir helt vrak av dette jeg, og vet at jeg ikke kommer til å få sove i natt. Det er nemlig spådd MASSE regn.

Skrevet

Legg plast og sandsekker over der vannet kommer ut?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Legg plast og sandsekker over der vannet kommer ut?

Med vennlig hilsen

Vi har stappet plastsekker ned i røret, og forsøkt å tette på oversiden, men er slett ikke sikker på at det vil holde. Blir spennende å prøve vaskemaskinen og tørketrommel i morgen for å se om de fortsatt virker. Vannet sto 7-8 cm opp på gulvet før det trakk seg tilbake.

Skrevet

Vi har stappet plastsekker ned i røret, og forsøkt å tette på oversiden, men er slett ikke sikker på at det vil holde. Blir spennende å prøve vaskemaskinen og tørketrommel i morgen for å se om de fortsatt virker. Vannet sto 7-8 cm opp på gulvet før det trakk seg tilbake.

Dere må ha noe tungt over, for hvis ikke vil vannet bare dytte ut plasten.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Dere må ha noe tungt over, for hvis ikke vil vannet bare dytte ut plasten.

Med vennlig hilsen

OK. Takk. Da skal jeg gå ned i kjeller-elendigheten og se hva tungt jeg kan finne.

Skrevet

OK. Takk. Da skal jeg gå ned i kjeller-elendigheten og se hva tungt jeg kan finne.

En av forsvarets ubåter?

;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hvis dette skyldes regn, er det huseiers ansvar å sørge for god drenering rundt huset. Evt., hvis huset er nytt, kan det være en klagesak. Hvis det skyldes lekkasje fra kommunale vannrør, er det kommunens ansvar.

Hvis det er et rekkehus eller tomannsbolig, får dere gå sammen med naboen og vurdere å få gravd ned drenering rundt huset. Dyrt men viktig...

Skrevet

Hvis dette skyldes regn, er det huseiers ansvar å sørge for god drenering rundt huset. Evt., hvis huset er nytt, kan det være en klagesak. Hvis det skyldes lekkasje fra kommunale vannrør, er det kommunens ansvar.

Hvis det er et rekkehus eller tomannsbolig, får dere gå sammen med naboen og vurdere å få gravd ned drenering rundt huset. Dyrt men viktig...

Skrevet

Dette er ikke noe med drenering. Vannet kommer opp igjennom sluket i gulvet. Hadde en fra kommunen her i dag. Og hele greia er kommunens ansvar, mener nå vi. Fikk vite av kommunemannen at huset lengst nede i gata hadde 1/2 m vann i kjelleren. Stakkars.

Saken her er at kommunen la nye rør i gata for to år siden. I den forbindelsen åpnet de opp for en annen ledning som kommer fra et annet sted. Samtidig har de ikke sørget for utbedring av rørsystemet i gata nedenfor oss. Så når alt vannet kommer fossende ovenfra, møter det en flaskehals og blir tvunget tilbake. Og opp i vår kjeller. Men dette er altså ikke kommunens ansvar ifølge han som var her. De anbefaler at vi skal sette inn en tilbakeslagsventil, noe rørleggeren vi snakket med på morgenen i dag fraråder på det sterkeste. Så hva vi skal gjøre vet ikke jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...