Gå til innhold

Sør: – Vil ikke ha ansiktsslør i skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Det er akkurat like latterlig som å kontrollere folks klesdrakt. ''

Og du vrir og vrenger du på det andre skriver, igjen. Dette dreier seg om maskering av ansiktet i en undervisningssituasjon, og ikke hva slags klær folk skal få "lov" til å gå i. Fjerner man gitteret foran ansiktet er jeg helt sikker på at burka kan brukes i klasserommet.

Niqab har ikke gitter.

Burka er det ingen som bruker (verken lærere eller elever).

Dette er et oppkonstruert problem.

• Svar 172
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

73

• Angustia

8

• Morning Glory

7

• Colette

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest irrere
Skrevet

La meg se - du ønsker dokumentasjon på at en hypotetisk student som ønsker å bruke f. eks. niqab blir plaget av at hun blir utvist fra universitetet fordi hun bruker niqab?

Ja?

Nei, jeg ønsker dokumentasjon på at muslimer som bærer dette plagget vil plages av å IKKE kunne bære disse om det blir et forbud eller dokumentasjon på at de selv reagerer like sterkt på et forbud som du gjør. See?

Gjest irrere
Skrevet

Sør må svare for seg sjøl, men det skjer i nesten hver tråd.

For min del "angrep" du meg i "Dette er trist"-tråden.

Så la Sør svare for seg selv da!

Det var ikke et angrep på deg, det er slik jeg oppfatter deg.

Skrevet

Nei, jeg ønsker dokumentasjon på at muslimer som bærer dette plagget vil plages av å IKKE kunne bære disse om det blir et forbud eller dokumentasjon på at de selv reagerer like sterkt på et forbud som du gjør. See?

*humrer*

Vil du ha bevis for at vann kan være vått også?

Gjest ikke mitt bord
Skrevet

*humrer*

Vil du ha bevis for at vann kan være vått også?

Herlighet....

Vann kan vel ikke føre bevis.

Du kan vel det?

Skrevet

Herlighet....

Vann kan vel ikke føre bevis.

Du kan vel det?

Bevise at kvinner som bruker niqab ønsker å bruke det?

Gjest ikke mitt bord
Skrevet

Hva tror du?

Du gjør deg ..........

Skrevet

Dette er et ikke-problem, men skal det mot alle odds lovfestes er jeg enig. Heldekkende ansiktsslør bør ikke forekomme blant barn i barnehage eller grunnskole, heller ikke på arbeidsplasser.

Kall det uniformering eller hva du vil...

''Heldekkende ansiktsslør bør ikke forekomme blant barn i barnehage eller grunnskole, heller ikke på arbeidsplasser.''

Det har du helt rett i.

Skrevet

Du slette tid. SÅ dum er det ikke?

Skrevet

Hva tror du?

Du gjør deg ..........

Spørsmålet blir jo like tåpelig uansett hva vedkommende mener.

Morning Glory
Skrevet

La oss si at 90% av folk mente at man skulle sende jøder ut av landet, eller at lesbiske skulle fengsles fordi de var lesbiske.

Betyr det at det er OK å gjøre det?

Hva om det skulle dukke opp en religion som tillatte mannen å drepe sin utro kone?

Det ville krenke religionsfriheten om man nektet ham det, men det ville også krenke norsk lov dersom man tillot ham det.

Hvor går grensen for hva man kan tillate i ly av religion?

Skrevet

Hva om det skulle dukke opp en religion som tillatte mannen å drepe sin utro kone?

Det ville krenke religionsfriheten om man nektet ham det, men det ville også krenke norsk lov dersom man tillot ham det.

Hvor går grensen for hva man kan tillate i ly av religion?

''

Hvor går grensen for hva man kan tillate i ly av religion?''

Ved straffeloven (og relevante lover), som for alle andre.

I Sør Afrika tok kristne meningheter regjeringen i retten, fordi de mente Bibelen ga dem rett til å bruke spanskrør på ungene.

Forskjellen her er at når en student bruker niqab så skader det ingen andre enn henne selv.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''

Hvor går grensen for hva man kan tillate i ly av religion?''

Ved straffeloven (og relevante lover), som for alle andre.

I Sør Afrika tok kristne meningheter regjeringen i retten, fordi de mente Bibelen ga dem rett til å bruke spanskrør på ungene.

Forskjellen her er at når en student bruker niqab så skader det ingen andre enn henne selv.

Med vennlig hilsen

Ved de fleste skoler er bruk av hodeplagg forbudt inne.

Og ikke minst, lærernes oppgave å formidle kunnskap blir vanskelig når man ikke kan se elevens ansikt.

Den svenske integrasjonsminister Mona Sahlin: – Et åpent samfunn forutsetter også et åpent ansikt. Burkaen er ikke noe religiøst symbol, den er kommet inn for å usynliggjøre kvinner. Det synes jeg vi skal reagere mot. Det kan også bli en umulig situasjon i skolen dersom man ikke skal kunne se hverandres ansikter.

Skrevet

Ved de fleste skoler er bruk av hodeplagg forbudt inne.

Og ikke minst, lærernes oppgave å formidle kunnskap blir vanskelig når man ikke kan se elevens ansikt.

Den svenske integrasjonsminister Mona Sahlin: – Et åpent samfunn forutsetter også et åpent ansikt. Burkaen er ikke noe religiøst symbol, den er kommet inn for å usynliggjøre kvinner. Det synes jeg vi skal reagere mot. Det kan også bli en umulig situasjon i skolen dersom man ikke skal kunne se hverandres ansikter.

Vel, selv om jeg selvsagt blir rørt over din voldsomme engasjement for muslimske kvinner, så bør jo noen fortelle deg at det realistiske alternativet til at en student får bruke niqab er at studenten forblir i hjemmet.

Det kan virke som om du ønsker kvinnene skal forbli hjemme.

Skrevet

Vel, selv om jeg selvsagt blir rørt over din voldsomme engasjement for muslimske kvinner, så bør jo noen fortelle deg at det realistiske alternativet til at en student får bruke niqab er at studenten forblir i hjemmet.

"Det kan virke som om du ønsker kvinnene skal forbli hjemme."

Du sier jo selv at det i høyden gjelder en to-tre stk. Det er vel en drøy generalisering å si at muslimske kvinner blir hjemme da?

Skrevet

Er det mange som ikke får tatt utdanning med disse reglene?

Skrevet

"Det kan virke som om du ønsker kvinnene skal forbli hjemme."

Du sier jo selv at det i høyden gjelder en to-tre stk. Det er vel en drøy generalisering å si at muslimske kvinner blir hjemme da?

Fordi dette er et generelt "angrep" på muslimer, enten det går på å bruke hijab, niqab eller burka. Det samme skjedde i Danmark, hvor noen analyserte språkbruket mot jøder rundt 1930 og sammenlignet det med språkbruket mot muslimer nå. De var foruroligende like.

Og som jeg, SDD og andre har påpekt: dette er et helt teoretisk "problem". I den grad det skulle noensinne komme en student med niqab så blir det hennes problem i forelesningene, og ikke andres.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Er det mange som ikke får tatt utdanning med disse reglene?

Nei, reglene er laget bare for å stigmatisere muslimer. Diskusjonen er, som jeg har påpekt, helt hypotetisk. Man ønsker ikke en lov for å løse et problem, men for å mobbe folk.

Det minner jo unektelig om lignende "regler" som nok ble laget mot jøder for 80 år siden.

Skrevet

Fordi dette er et generelt "angrep" på muslimer, enten det går på å bruke hijab, niqab eller burka. Det samme skjedde i Danmark, hvor noen analyserte språkbruket mot jøder rundt 1930 og sammenlignet det med språkbruket mot muslimer nå. De var foruroligende like.

Og som jeg, SDD og andre har påpekt: dette er et helt teoretisk "problem". I den grad det skulle noensinne komme en student med niqab så blir det hennes problem i forelesningene, og ikke andres.

Med vennlig hilsen

''I den grad det skulle noensinne komme en student med niqab så blir det hennes problem i forelesningene, og ikke andres.''

Nei, lærernes oppgave å formidle kunnskap blir vanskelig når man ikke kan se elevens ansikt.

I tillegg er det et generelt forbud mot hodeplagg i norske klasserom, og det er ikke slik at muslimer skal ha spesialbehandling.

Problemet her er den bakstreverske kulturen som vil dekke til kvinnen på denne måten. Det er DER må begynne for å finne en løsning.

Skrevet

Nei, reglene er laget bare for å stigmatisere muslimer. Diskusjonen er, som jeg har påpekt, helt hypotetisk. Man ønsker ikke en lov for å løse et problem, men for å mobbe folk.

Det minner jo unektelig om lignende "regler" som nok ble laget mot jøder for 80 år siden.

''Nei, reglene er laget bare for å stigmatisere muslimer. ''

Ingen nekter deg å mene det, selv om du tar feil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...