Sør Skrevet 8. august 2010 Skrevet 8. august 2010 Nå er ikke burka et religiøst plagg... Nei, det er et ikke-eksisterende plagg i Norge. Niqab, derimot, er religiøst. 0 Siter
Sør Skrevet 8. august 2010 Skrevet 8. august 2010 ''Men hvilken "rett" har vi til å forlange "kontakt"'' Det er et valg man selv tar. Men da har man heller ikke noe å gjøre i et klasserom. ''Men da har man heller ikke noe å gjøre i et klasserom.'' Akkurat det sier Taliban også. Akkurat samme holdning. Og derfor gjør de alt de kan for å forhindre at kvinnene får en utdanning. 0 Siter
Bookworm Skrevet 8. august 2010 Skrevet 8. august 2010 Nå er ikke burka et religiøst plagg... Nja, deriom strides de lærde... 0 Siter
Gjest mosegaard Skrevet 8. august 2010 Skrevet 8. august 2010 Niqab har jo ikke gitter. Burka eksisterer ikke/knapt i Norge. ''Niqab har jo ikke gitter.'' Fjerne ansiktstildekkingen da. ''Burka eksisterer ikke/knapt i Norge'' Da fatter jeg ikke hvorfor du gidder å skrive 100-vis av innlegg om emnet;) 0 Siter
Sør Skrevet 8. august 2010 Skrevet 8. august 2010 ''Frp-pin på jakken, fordi det skaper usikkerhet?'' Du blir kanskje redd, men dette skaper neppe frykt/usikkerhet hos de fleste. Derimot vil tildekking av ansiktet skape *kommunikasjonsproblemer*, i tillegg til eventuell frykt/usikkherhet. ''Du blir kanskje redd, men dette skaper neppe frykt/usikkerhet hos de fleste. '' Det er ingen som helst grunn til at en niqab skaper frykt heller, annet enn fordommer. 0 Siter
Gjest mosegaard Skrevet 8. august 2010 Skrevet 8. august 2010 Nja, deriom strides de lærde... Burka er en Afghansk folkedrakt. Hvor i Koranen står det at bruk av Burka er påbudt? 0 Siter
Sør Skrevet 8. august 2010 Skrevet 8. august 2010 ''Niqab har jo ikke gitter.'' Fjerne ansiktstildekkingen da. ''Burka eksisterer ikke/knapt i Norge'' Da fatter jeg ikke hvorfor du gidder å skrive 100-vis av innlegg om emnet;) Av akkurat samme grunn som at det var viktig at noen stod opp mot trakasseringen av jøder for 80 år siden. 0 Siter
Bookworm Skrevet 8. august 2010 Skrevet 8. august 2010 Så da må legene fortsette omskjære guttebarn også her i Norge? Ja, egentlig... Men det at jeg skrev den kommentaren er jo ikke det samme som at jeg er for verken burka eller omskjæring av verken gutter eller jenter - jeg bare påpeker fakta, og mener at kanskje må religionsfrihetsloven endres istedet for disse enkeltforbudene. Men er omskjæring av guttebarn så ille da - det er da en vanlig ting også i den vestlige verden? 0 Siter
Gjest mosegaard Skrevet 8. august 2010 Skrevet 8. august 2010 ''Du blir kanskje redd, men dette skaper neppe frykt/usikkerhet hos de fleste. '' Det er ingen som helst grunn til at en niqab skaper frykt heller, annet enn fordommer. Det er naturlig at tildekking av ansiktet skaper frykt. Enten man bruker burka eller finlandshette. 0 Siter
Bookworm Skrevet 8. august 2010 Skrevet 8. august 2010 Burka er en Afghansk folkedrakt. Hvor i Koranen står det at bruk av Burka er påbudt? Eh, jeg kan da virkelig ikke henvise til passasjer i Koranen får å underbygge dette, men ''Om burka er påbud, sunna (anbefaling fra profeten) eller tradisjon er omdiskutert. '' ...sier Wikipedia om saken... 0 Siter
Sør Skrevet 8. august 2010 Skrevet 8. august 2010 Burka er en Afghansk folkedrakt. Hvor i Koranen står det at bruk av Burka er påbudt? Det står ikke i Koranen, akkurat som det ikke står at man skal bygge kirker i Bibelen, men det er en måte å utføre/oppfylle det som står der. 0 Siter
Gjest mosegaard Skrevet 8. august 2010 Skrevet 8. august 2010 Av akkurat samme grunn som at det var viktig at noen stod opp mot trakasseringen av jøder for 80 år siden. Hvis ingen bruker dette kan det umulig være "trakassering". 0 Siter
Gjest mosegaard Skrevet 8. august 2010 Skrevet 8. august 2010 Eh, jeg kan da virkelig ikke henvise til passasjer i Koranen får å underbygge dette, men ''Om burka er påbud, sunna (anbefaling fra profeten) eller tradisjon er omdiskutert. '' ...sier Wikipedia om saken... ''sier Wikipedia om saken'' Wikipedia skal man ta med en klype salt. Særlig når det gjelder politikk og religion;) 0 Siter
Sør Skrevet 8. august 2010 Skrevet 8. august 2010 Eh, jeg kan da virkelig ikke henvise til passasjer i Koranen får å underbygge dette, men ''Om burka er påbud, sunna (anbefaling fra profeten) eller tradisjon er omdiskutert. '' ...sier Wikipedia om saken... Det er vel et generelt påbud om å dekke seg til, men det er ikke spesifisert hvordan, så vidt jeg vet. Burka er jo egentlig et afghansk plagg som er langt eldre enn islam. Det oppfyller kravene til påbudet, men er ikke den eneste måten å oppfylle det på. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest mosegaard Skrevet 8. august 2010 Skrevet 8. august 2010 Det står ikke i Koranen, akkurat som det ikke står at man skal bygge kirker i Bibelen, men det er en måte å utføre/oppfylle det som står der. Så hvis noen mener at det står i Koranen at alle vantro skal drepes så må man godta dette i religionsfrihetens navn? 0 Siter
Sør Skrevet 8. august 2010 Skrevet 8. august 2010 Hvis ingen bruker dette kan det umulig være "trakassering". Jo, fordi det handler om å ramme/stigmatisere muslimer generelt. Les det SDD skriver nedenfor. 0 Siter
Bookworm Skrevet 8. august 2010 Skrevet 8. august 2010 ''sier Wikipedia om saken'' Wikipedia skal man ta med en klype salt. Særlig når det gjelder politikk og religion;) Nehei?!??! Det var det jammen bra du fortalte meg, slik at jeg ikke gikk i fella å tro alt som blir lagt inn på Wikiedia av hvemsomhelst;-) *ironisk* 0 Siter
Gjest mosegaard Skrevet 8. august 2010 Skrevet 8. august 2010 Jo, fordi det handler om å ramme/stigmatisere muslimer generelt. Les det SDD skriver nedenfor. ''Jo, fordi det handler om å ramme/stigmatisere muslimer generelt. '' Nei stemmer ikke. Det gjelder all tildekking, også finlandshette. 0 Siter
Gjest mosegaard Skrevet 8. august 2010 Skrevet 8. august 2010 Nehei?!??! Det var det jammen bra du fortalte meg, slik at jeg ikke gikk i fella å tro alt som blir lagt inn på Wikiedia av hvemsomhelst;-) *ironisk* Hvorfor refererte du til wp da når det gjelder en så delikat sak? 0 Siter
Sør Skrevet 8. august 2010 Skrevet 8. august 2010 Så hvis noen mener at det står i Koranen at alle vantro skal drepes så må man godta dette i religionsfrihetens navn? Nei, like lite som man skal utføre det som står i Bibelen. ''Når en mann har en ustyrlig og trassig sønn, som ikke vil høre på sin far og mor, og ikke adlyder dem selv om de tukter ham, da skal foreldrene ta og føre ham til byporten, til de eldste i byen og si til dem: «Denne sønnen vår er ustyrlig og trassig og vil ikke høre på det vi sier. Ødsel og drikkfeldig er han også.» Da skal alle mennene i byen steine ham i hjel. Slik skal du rydde ut det onde hos deg. Hele Israel skal høre om det og gripes av frykt.'' 5. Mos. 21:18 Dette skader andre mennesker. Niqab skader åpenbart ingen andre enn brukeren selv. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.