Gå til innhold

Når bråke om morgenen?

Gjest Deilig å være norsk i Danmark

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter ei uke i Danmark på et feriesenter med en god del morgenfugler som naboer, lurer jeg litt på hva man egentlig bør forvente av folk i forhold til dette med å ta hensyn om morgenen. Og når slutter morgenen?

Det er klare regler for ro på kveldstid, men det er ingen regler for når man kan begynne å sende ungene ut på trampoliner på morgenen.

Hva mener DOL'erne at er grei tid å la ungene hylskrike utenfor noens soveromsvindu?

Personlig synes jeg at 9 er et absolutt tidligst mulig tidspunkt.

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

7

• laban

6

• BobbyPeru

3

• løvinne71

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest mosegaard
Skrevet

''Personlig synes jeg at 9 er et absolutt tidligst mulig tidspunkt.''

Etter kl 7 må du nok godta "bråk".

Gjest verinoca
Skrevet

9 som absolutte minimum er jeg enig i, men synes i grunn det er en time for tidlig det også. Jeg har to småunger selv altså, men unngår å utsette andre for ting jeg selv ikke ville likt!!

Gjest verinoca
Skrevet

Synd det er så mange som tenker slik.

Skrevet

Vi åt frokost ute 0730. Forsøkte å bråke minst mulig da, men unger lager nå litt støy. Da haddevi allerede holdt oss inne i en time.

Dette avhenger av om stedet er presentert som barnevennlig eller ikke. Er det lagt opp til at stedet skal være barnevennlig må man tåle litt barnemurring fra i 7-8tiden. Mange småbarn er oppe klokken 0600 og da er det en evighet til klokken 0900.

Nå er det jo gjerne litt eldre barn som bråker. det må være lov å be disse besinne seg til i 8-9 tiden.

Skrevet

Barn våkner mange ganger klokka 5 om morgenen. Personlig hadde jeg forsøkt å "dempe" dem ned til ihvertfall klokka 9 hvor jeg visste at naboer lå og sov. Ihvertfall hvis det var kun mine barn som bråket og vekte opp folk.

Gjest høstløv
Skrevet

Klokken ni er ikke morgen, men tidlig formiddag. I Danmark slutter morgenen klokken 8.00 og så er det formiddag fra klokken 8 til klokken 12.00 da er det middag, og fra klokken 13.00 til klokken 18.00 er det ettermiddag og etterpå er det aften.

Jeg vill protestert om noen bråkte utenfor soveromsvinduet klokken 6 på morgenen, men klokken 9 er et akseptabelt tidspunkt for å sende barn ut å leke.

Skrevet

Pressisering: trampoline og hylskriking bør under ingen omstendigheter skje før klokken 0900. Da bør man gi ungene bank. Så kommer sannsynligvis foreldrene hylende til. Da bør man banke dem også. Så blir det stille.

Gjest høstløv
Skrevet

Pressisering: trampoline og hylskriking bør under ingen omstendigheter skje før klokken 0900. Da bør man gi ungene bank. Så kommer sannsynligvis foreldrene hylende til. Da bør man banke dem også. Så blir det stille.

Da blir det bråk! Med politisirener og det som verre er.

Skrevet

Vi åt frokost ute 0730. Forsøkte å bråke minst mulig da, men unger lager nå litt støy. Da haddevi allerede holdt oss inne i en time.

Dette avhenger av om stedet er presentert som barnevennlig eller ikke. Er det lagt opp til at stedet skal være barnevennlig må man tåle litt barnemurring fra i 7-8tiden. Mange småbarn er oppe klokken 0600 og da er det en evighet til klokken 0900.

Nå er det jo gjerne litt eldre barn som bråker. det må være lov å be disse besinne seg til i 8-9 tiden.

Barnevennlig er jo de fleste steder, med lekeapparater og trampoliner og basseng og slikt.

Det var en stor, fin lekeplass litt unna alle leilighetene, men allikevel slapp foreldrene ungene ut for lek nærmest leilighetene fra ca 6.30. Både små (2-3 år) og store (4-10).

Skrevet

9 som absolutte minimum er jeg enig i, men synes i grunn det er en time for tidlig det også. Jeg har to småunger selv altså, men unngår å utsette andre for ting jeg selv ikke ville likt!!

Mine har også vært mindre, og våket tidlig dengang da. Men jeg tok dem aldri ut for aktiv lek i nærheten av andre før kl. 10.

Synes det er noe hensynsløst å slippe ungene fri før kl 9.

Skrevet

Det er jo litt synd at 7 skal være morgentid for alle, det blir jo ikke mye feriefølelse av det...

Skrevet

Klokken ni er ikke morgen, men tidlig formiddag. I Danmark slutter morgenen klokken 8.00 og så er det formiddag fra klokken 8 til klokken 12.00 da er det middag, og fra klokken 13.00 til klokken 18.00 er det ettermiddag og etterpå er det aften.

Jeg vill protestert om noen bråkte utenfor soveromsvinduet klokken 6 på morgenen, men klokken 9 er et akseptabelt tidspunkt for å sende barn ut å leke.

Lekinga startet 6.30 et par ganger, 7 et par ganger og nærmere 7.30 de andre dagene.

Jeg forstår ikke at det skal være "lov" å bråke om morgenen selv om danskene definerer dagen sin slik. Gårdbrukere har forsåvidt morgen fram til 7 gjerne, men de krever da neppe å bråke for alle andre allikevel...

Skrevet

Er enig i at kl 9 burde være et rimelig tidspunkt.

Man er tross alt på FERIE når man befinner seg på et slikt sted, og da gjør det ikke noe at "dagen" starter en time senere enn til hverdags..

Skrevet

Ikke sant?!

Skrevet

Er enig i at kl 9 burde være et rimelig tidspunkt.

Man er tross alt på FERIE når man befinner seg på et slikt sted, og da gjør det ikke noe at "dagen" starter en time senere enn til hverdags..

Nemlig.

Da mine var mindre og våknet tidlig om morgenen, så tenkte jeg jo på de som var rundt meg. Synes det er et poeng å ta hensyn til andre.

Skrevet

Barnevennlig er jo de fleste steder, med lekeapparater og trampoliner og basseng og slikt.

Det var en stor, fin lekeplass litt unna alle leilighetene, men allikevel slapp foreldrene ungene ut for lek nærmest leilighetene fra ca 6.30. Både små (2-3 år) og store (4-10).

Det er kukete gjort! Jeg hadde sendt mine unger (underforusetning at debråkte) bort på lekeplassen. Folk er så inn i helvete egoistiske.

En unge som "putrer" litt utenfor leiligheta er noe helt annet - og helt akseptabelt.

Barnevennlig = de som markedsfører seg som barnevennlige. flere og flere velger steder forbeholdt voksne.

Mary Poppins
Skrevet

''Klokken ni er ikke morgen, men tidlig formiddag. I Danmark slutter morgenen klokken 8.00 og så er det formiddag fra klokken 8 til klokken 12.00 da er det middag, og fra klokken 13.00 til klokken 18.00 er det ettermiddag og etterpå er det aften.''

Jeg er glad jeg ikke bor i Danmark. For meg er dette helt på bærtur.

Gjest mosegaard
Skrevet

Det er vanlig med "nattero" mellom 23 og 7.

Skrevet

''I Danmark slutter morgenen klokken 8.00 og så er det formiddag fra klokken 8 til klokken 12.00 da er det middag, og fra klokken 13.00 til klokken 18.00 er det ettermiddag og etterpå er det aften.

''

Dette gjelder vel strengt tatt her til lands også, og de fleste andre land som bruker disse betegnelsene. Middag er kl 12, og da gir jo uttrykkene formiddag og ettermiddag seg selv...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...