Gå til innhold

Når bråke om morgenen?

Gjest Deilig å være norsk i Danmark

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lekinga startet 6.30 et par ganger, 7 et par ganger og nærmere 7.30 de andre dagene.

Jeg forstår ikke at det skal være "lov" å bråke om morgenen selv om danskene definerer dagen sin slik. Gårdbrukere har forsåvidt morgen fram til 7 gjerne, men de krever da neppe å bråke for alle andre allikevel...

Det der har ikke noe med norsk eller dansk tidsregning å gjøre, men alminnelig hensyn. Jeg har vært på en masse feriesentre i Danmark uten å ha blitt vekket av andres barn om morgenen. Vi har aldri sendt ut egne småbarn uanstendig tidlig, men stått opp med dem og vært innendørs til litt utpå.

Når det er sagt, så er mange av disse sentrene veldig rettet mot nettopp småbarnsfamilier, så jeg synes ikke man har noe krav på at det skal være fullstendig livløst til langt på dag.

Noen steder er det utsjekk allerede kl. 10, og da blir det nødvendigvis litt uro hvis man f.eks. bor rett ved siden av noen som skal reise. Men det skjer ikke hver dag. Andre steder har både vi og andre tatt bilen om morgenen for å kjøpe ferske brødvarer, men vi vekker da ikke hele senteret av den grunn.

Men noen - heldigvis ikke så mange - er bare slik at hvis de selv har småbarn, synes de at alle andre må tåle at dagen starter ved soloppgang. Når så barna deres blir store, synes de det er for strenge regler for ro på kveldstid.

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

7

• laban

6

• BobbyPeru

3

• løvinne71

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det der har ikke noe med norsk eller dansk tidsregning å gjøre, men alminnelig hensyn. Jeg har vært på en masse feriesentre i Danmark uten å ha blitt vekket av andres barn om morgenen. Vi har aldri sendt ut egne småbarn uanstendig tidlig, men stått opp med dem og vært innendørs til litt utpå.

Når det er sagt, så er mange av disse sentrene veldig rettet mot nettopp småbarnsfamilier, så jeg synes ikke man har noe krav på at det skal være fullstendig livløst til langt på dag.

Noen steder er det utsjekk allerede kl. 10, og da blir det nødvendigvis litt uro hvis man f.eks. bor rett ved siden av noen som skal reise. Men det skjer ikke hver dag. Andre steder har både vi og andre tatt bilen om morgenen for å kjøpe ferske brødvarer, men vi vekker da ikke hele senteret av den grunn.

Men noen - heldigvis ikke så mange - er bare slik at hvis de selv har småbarn, synes de at alle andre må tåle at dagen starter ved soloppgang. Når så barna deres blir store, synes de det er for strenge regler for ro på kveldstid.

Vi har også vært på andre sentre før, uten å oppleve dette - men vi har aldri bodd slik som nå heller, da, i så tette leiligheter i "blokkformasjon".

Senteret har masse aktiviteter for barn i alle aldre, så jeg oppfatter ikke at de styrer seg direkte inn mot veldig småbarnsfamilier. Men jeg kan jo ta feil.

Vi reiser i alle fall ikke dit igjen, såpass har vi lært.

Siden du har vært på mange sentra - hvilket mener du er det beste?

Gjest mosegaard
Skrevet

Det er jo litt synd at 7 skal være morgentid for alle, det blir jo ikke mye feriefølelse av det...

''Det er jo litt synd at 7 skal være morgentid for alle, det blir jo ikke mye feriefølelse av det...''

Går det ikke an å bruke sov-i-ro?

Skrevet

''Det er jo litt synd at 7 skal være morgentid for alle, det blir jo ikke mye feriefølelse av det...''

Går det ikke an å bruke sov-i-ro?

Det gjør det sikkert for de som greier å bruke slikt. Men burde det egentlig være nødvendig? Er det virkelig en menneskerett å bråke så mye man vil fra kl 7?

Gjest høstløv
Skrevet

''Men noen - heldigvis ikke så mange - er bare slik at hvis de selv har småbarn, synes de at alle andre må tåle at dagen starter ved soloppgang. Når så barna deres blir store, synes de det er for strenge regler for ro på kveldstid.''

Det er ikke enkelt å gjøre alle fornøydde.

Hvis en krever ro til kl 9 om morgenen, så bør en leie seg sommerhus i et fredelig sommerhusområde og ikke bo et feriesenter.

Gjest segunda
Skrevet

''Klokken ni er ikke morgen, men tidlig formiddag. I Danmark slutter morgenen klokken 8.00 og så er det formiddag fra klokken 8 til klokken 12.00 da er det middag, og fra klokken 13.00 til klokken 18.00 er det ettermiddag og etterpå er det aften.''

Jeg er glad jeg ikke bor i Danmark. For meg er dette helt på bærtur.

Jeg har bodd i Danmark og kan ikke huske at dette var noe forskjellig fra Norge. Klokken ni er tidlig formiddag her også.

Gjest høstløv
Skrevet

Vi har også vært på andre sentre før, uten å oppleve dette - men vi har aldri bodd slik som nå heller, da, i så tette leiligheter i "blokkformasjon".

Senteret har masse aktiviteter for barn i alle aldre, så jeg oppfatter ikke at de styrer seg direkte inn mot veldig småbarnsfamilier. Men jeg kan jo ta feil.

Krever du ro til såpass langt på dag, så bør du leie sommerhus i et fredelig sommerhusområde og ikke bo på et feriesenter.

Mange sommerhusområder i Danmark har tomter på både ett og to mål, så det blir langt til naboen, og dermed blir det fredeligere å bo.

Skrevet

''Men noen - heldigvis ikke så mange - er bare slik at hvis de selv har småbarn, synes de at alle andre må tåle at dagen starter ved soloppgang. Når så barna deres blir store, synes de det er for strenge regler for ro på kveldstid.''

Hvis en krever ro til kl 9 om morgenen, så bør en leie seg sommerhus i et fredelig sommerhusområde og ikke bo et feriesenter.

Mener du virkelig at feriesenter kun skal være for de som ønsker full action fra 7 om morgenen? Ja-ja... Da burde det i alle fall stå i informasjonen fra senteret.

Gjest segunda
Skrevet

Jeg har aldri bodd på slike feriesentre, men jeg synes ikke det er urimelig at barn begynner å leke ute klokken syv om morgenen i ferien. Jeg ville aldri dratt til et slikt sted nå som jeg er uten barn, men hvis jeg hadde barnebarn hadde jeg gjerne gjort det og helst ikke villet stenge dem inne i flere timer etter at de våkner.

Gjest Deilig å være norsk i danmark
Skrevet

Krever du ro til såpass langt på dag, så bør du leie sommerhus i et fredelig sommerhusområde og ikke bo på et feriesenter.

Mange sommerhusområder i Danmark har tomter på både ett og to mål, så det blir langt til naboen, og dermed blir det fredeligere å bo.

Jeg er klar over at man kan leie sommerhus, men vi liker selvfølgelig også de aktiviteter senteret tilbyr. Bare ikke nødvendigvis kl 7 om morgenen.

Dessuten, der vi var nå sist var det en lekeplass litt unna alle blokkene, så det var mulig å ta med ungene dit for å leke. Mao, det gikk an å ha action uten å plage noen.

Som sagt, vi har vært andre steder uten å oppleve dette.

Gjest høstløv
Skrevet

Mener du virkelig at feriesenter kun skal være for de som ønsker full action fra 7 om morgenen? Ja-ja... Da burde det i alle fall stå i informasjonen fra senteret.

Egentlig ikke, men hvis du har krav om ro og fred til kl 9 om formiddagen, så bør du vurdere andre alternativ enn feriesentre, hvor folk bor tett sammen.

Skrevet

Det kommer jo litt an på hvem man har med seg, og hva man har lyst til å gjøre. Vi er ikke bare på senteret, så vi vil gjerne ha relativt kort avstand til en by med f.eks. tivoli - begge barna har vært glade i denslags.

Skallerup nordvest på Jylland var kjempefint da vi hadde med to aktive gutter som var store nok til f.eks. å være i idrettshallen alene. Skagen Strand har også mange tilbud om slike aktiviteter, og det er kort vei til selve Skagen og andre turistmål.

Gilleleje nord på Skjælland hadde kjempefine, store hus - med god avstand til naboen - og både strand, et lite basseng og fine lekemuligheter og annet for småbarn.

Søndervig er et fint utgangspunkt hvis man har tenkt seg til Legoland og Løveparken - mange bra tilbud på selve senteret også. Men her bor man litt tettere enn på de to jeg nevnte ovenfor.

Da ungene var helt små, foretrakk vi Jyllands østkyst, både for å slippe å kjøre så langt fra fergebyene og fordi det er mindre værhardt. Øster Hurup husker jeg som et fint sted på de kanter.

Gjest segunda
Skrevet

Det gjør det sikkert for de som greier å bruke slikt. Men burde det egentlig være nødvendig? Er det virkelig en menneskerett å bråke så mye man vil fra kl 7?

Du kan også spørre om det er menneskerett å ligge og sove utover dagen.

Jeg kan ikke forstå at dette er forskjell mellom Danmark og Norge.

Skrevet

Jeg har aldri bodd på slike feriesentre, men jeg synes ikke det er urimelig at barn begynner å leke ute klokken syv om morgenen i ferien. Jeg ville aldri dratt til et slikt sted nå som jeg er uten barn, men hvis jeg hadde barnebarn hadde jeg gjerne gjort det og helst ikke villet stenge dem inne i flere timer etter at de våkner.

Hvorfor skal man ikke ta hensyn til andre folk? Kl. 7 er normal opp-tid når man skal på skole/til jobb, og ferie burde få være litt mer av typen sove-om-morgnen.

Forøvrig, der vi var i år var det en lekeplass litt unna blokkene også, som man fint kunne være på uten å forstyrre noen. Men da måtte man gå ca 100 m. Mulig det ble for langt.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg er klar over at man kan leie sommerhus, men vi liker selvfølgelig også de aktiviteter senteret tilbyr. Bare ikke nødvendigvis kl 7 om morgenen.

Dessuten, der vi var nå sist var det en lekeplass litt unna alle blokkene, så det var mulig å ta med ungene dit for å leke. Mao, det gikk an å ha action uten å plage noen.

Som sagt, vi har vært andre steder uten å oppleve dette.

Det kan jo være forskjellig fra uke til uke på de forskjellige sentrene, det kommer helt an på hvilke gjester som bor på stedet samtidig med dere. Kanskje det var fredelig og stille der i uken før eller i uken etter?

Skrevet

Egentlig ikke, men hvis du har krav om ro og fred til kl 9 om formiddagen, så bør du vurdere andre alternativ enn feriesentre, hvor folk bor tett sammen.

Jeg synes det er merkelig at folk ikke anser det som god folkeskikk å la være å bråke før fuglene fiser om morgenen.

Igjen, det var lekeplass hvor man ikke plaget noen ca 100 m fra leilighetene, så det var mulig å ta med ungene dit om man ønsket action fra tidlig morgen. Om man ønsket å ta hensyn, altså.

Skrevet

Jeg har vært på massevis av danske sentre uten slike problemer.

Det jeg forsøkte å si, var at noen bare ERr sånn at de ikke tenker på at andre gjester ikke er i nøyaktig samme situasjon som de selv er. Det har ikke nødvendigvis noe med reisemålet å gjøre, men om folks innstilling.

Men jeg er selvsagt enig i at man ikke kan regne med å være alene hvis man velger et sånt reisemål. Det er jo nettopp fordi det kommer mange dit, at stedet har så mange tilbud.

Skrevet

Lekinga startet 6.30 et par ganger, 7 et par ganger og nærmere 7.30 de andre dagene.

Jeg forstår ikke at det skal være "lov" å bråke om morgenen selv om danskene definerer dagen sin slik. Gårdbrukere har forsåvidt morgen fram til 7 gjerne, men de krever da neppe å bråke for alle andre allikevel...

Mitt beste ferieråd er: TA MED DEG ØREPROPPER!

Da slipper du unna problemstillingen med uvante lyder og støy uansett hvilket sted du befinner deg.

Det fungerer like fint mot ungebråk i Danmark, som på trafikkstøy i London og hanegal i Hellas...

Gjest segunda
Skrevet

Hvorfor skal man ikke ta hensyn til andre folk? Kl. 7 er normal opp-tid når man skal på skole/til jobb, og ferie burde få være litt mer av typen sove-om-morgnen.

Forøvrig, der vi var i år var det en lekeplass litt unna blokkene også, som man fint kunne være på uten å forstyrre noen. Men da måtte man gå ca 100 m. Mulig det ble for langt.

Spørsmålet er om du skal ta hensyn til at barn trenger å leke og bevege seg i ferien, eller at de skal ta hensyn til at du trenger å sove i ferien.

Det er forskjell på barns behov for lek og voksnes behov for fyllefester når det gjelder bråk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...