Gå til innhold

Når bråke om morgenen?

Gjest Deilig å være norsk i Danmark

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kommer jo litt an på hvem man har med seg, og hva man har lyst til å gjøre. Vi er ikke bare på senteret, så vi vil gjerne ha relativt kort avstand til en by med f.eks. tivoli - begge barna har vært glade i denslags.

Skallerup nordvest på Jylland var kjempefint da vi hadde med to aktive gutter som var store nok til f.eks. å være i idrettshallen alene. Skagen Strand har også mange tilbud om slike aktiviteter, og det er kort vei til selve Skagen og andre turistmål.

Gilleleje nord på Skjælland hadde kjempefine, store hus - med god avstand til naboen - og både strand, et lite basseng og fine lekemuligheter og annet for småbarn.

Søndervig er et fint utgangspunkt hvis man har tenkt seg til Legoland og Løveparken - mange bra tilbud på selve senteret også. Men her bor man litt tettere enn på de to jeg nevnte ovenfor.

Da ungene var helt små, foretrakk vi Jyllands østkyst, både for å slippe å kjøre så langt fra fergebyene og fordi det er mindre værhardt. Øster Hurup husker jeg som et fint sted på de kanter.

Takk for svar - så langt er Skallerup Klit også vår favoritt, synes de har mye aktiviteter for både store og små.

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

7

• laban

6

• BobbyPeru

3

• løvinne71

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

candyqueen_83
Skrevet

Jeg har bodd i Danmark og kan ikke huske at dette var noe forskjellig fra Norge. Klokken ni er tidlig formiddag her også.

Formiddag er ikke før etter 12 for min del. Kl 15 kan man kanskje begynne å snakke om tidlig ettermiddag.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg har vært på massevis av danske sentre uten slike problemer.

Det jeg forsøkte å si, var at noen bare ERr sånn at de ikke tenker på at andre gjester ikke er i nøyaktig samme situasjon som de selv er. Det har ikke nødvendigvis noe med reisemålet å gjøre, men om folks innstilling.

Men jeg er selvsagt enig i at man ikke kan regne med å være alene hvis man velger et sånt reisemål. Det er jo nettopp fordi det kommer mange dit, at stedet har så mange tilbud.

Det kommer jo også an på de gjester som ferierer på samme sted i samme periode, stedet kan jo være fredelig og stille i andre perioder, hvor det bor andre gjester.

Det er ikke nødvendigvis feriesenteret det er noe galt med.

Gjest mosegaard
Skrevet

Formiddag er ikke før etter 12 for min del. Kl 15 kan man kanskje begynne å snakke om tidlig ettermiddag.

''Formiddag er ikke før etter 12 for min del. Kl 15 kan man kanskje begynne å snakke om tidlig ettermiddag.''

Men "middag" er jo kl 12, og da blir jo 12.01 "ettermiddag";)

Skrevet

Mitt beste ferieråd er: TA MED DEG ØREPROPPER!

Da slipper du unna problemstillingen med uvante lyder og støy uansett hvilket sted du befinner deg.

Det fungerer like fint mot ungebråk i Danmark, som på trafikkstøy i London og hanegal i Hellas...

He-he, jeg tåler noen lyder jeg, altså, men jeg fikser ikke unger som hyler og hoier utenfor soveromsvinduet mitt over tid på den tiden av døgnet hvor kroppen min tenker det er mest naturlig å sove. Ørepropper får jeg ikke til å bruke, forøvrig, men det er jo en annen sak.

Skrevet

Krever du ro til såpass langt på dag, så bør du leie sommerhus i et fredelig sommerhusområde og ikke bo på et feriesenter.

Mange sommerhusområder i Danmark har tomter på både ett og to mål, så det blir langt til naboen, og dermed blir det fredeligere å bo.

Kl 9 om morgenen er ikke "langt på dag"!!

Skrevet

Det kommer jo også an på de gjester som ferierer på samme sted i samme periode, stedet kan jo være fredelig og stille i andre perioder, hvor det bor andre gjester.

Nei, det er jo det jeg forsøker å uttrykke. Noen tar mindre hensyn enn andre, og man kan være uheldig og havne på samme sted som dem. Men det er selvsagt høyere risiko for å bli forstyrret hvis man bor veldig tett.

Skrevet

Men feriesenterets drivere bør jo ha et bevisst forhold til når det er OK å starte levenet på morgenen også, når de er veldig opptatt av ro på kvelden.

For oss hadde det passet veldig bra med minigolf en kveld ca 23.15, men siden det da skulle være ro lot vi være. Selvfølgelig, fordi vi ville ta hensyn til de som skulle sove.

Gjest segunda
Skrevet

Formiddag er før 12 per definisjon. klokken 12.30 er det tidlig ettermiddag. Det er ikke noe man kan endre på med å snu døgnet på hodet (noe jeg ofte gjør).

Jeg har bodd i flere land og deriblant Danmark. Nordmenn er de som pakker sammen først om kvelden, stenger utesteder osv. Jeg var ikke vant til at barn skulle legges om kvelden til samme tid i ferier som andre dager, men det gjør både dansker og nordmenn.

Skrevet

Spørsmålet er om du skal ta hensyn til at barn trenger å leke og bevege seg i ferien, eller at de skal ta hensyn til at du trenger å sove i ferien.

Det er forskjell på barns behov for lek og voksnes behov for fyllefester når det gjelder bråk.

''Det er forskjell på barns behov for lek og voksnes behov for fyllefester når det gjelder bråk.''

Hm, er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener her, men hvis du prøver å si at vi har fyllefester om kvelden og derfor vil sove på morgenen, så tar du veldig feil. Et feriesenter er defintivt ikke stedet man oppsøker om man skal ha ei fyllekule.

Vi tok hensyn til ro-tidspunktet på kvelden, selvfølgelig, selv om vi godt kunne tenke oss å være ute også etter kl. 23. Synes du det er OK at folk leker utover kvelden også?

Skrevet

Det kan jo være forskjellig fra uke til uke på de forskjellige sentrene, det kommer helt an på hvilke gjester som bor på stedet samtidig med dere. Kanskje det var fredelig og stille der i uken før eller i uken etter?

For all del, det kan ha vært stille som i graven her de andre ukene i sommer. Det er bare det at jeg ikke har fått til å magasinere opp den stillheten, slik at jeg har fått bruke den selv.

Skrevet

Du kan også spørre om det er menneskerett å ligge og sove utover dagen.

Jeg kan ikke forstå at dette er forskjell mellom Danmark og Norge.

For all del, hvis kl 9 er "utover dagen" så har man kanskje et litt annet mønster i livet enn de fleste.

Hvorfor er det så vanskelig å ta hensyn til andre mennesker?

Gjest segunda
Skrevet

''Det er forskjell på barns behov for lek og voksnes behov for fyllefester når det gjelder bråk.''

Hm, er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener her, men hvis du prøver å si at vi har fyllefester om kvelden og derfor vil sove på morgenen, så tar du veldig feil. Et feriesenter er defintivt ikke stedet man oppsøker om man skal ha ei fyllekule.

Vi tok hensyn til ro-tidspunktet på kvelden, selvfølgelig, selv om vi godt kunne tenke oss å være ute også etter kl. 23. Synes du det er OK at folk leker utover kvelden også?

Jeg mente ingenting om dere ville drikke eller ikke. Dette var bare noe jeg nevnte.

Jeg synes kl. 23.00 er for sent å leke der hvor det er små barn som sover. Jeg ville ikke likt å bli vekket kl. 7.00 om morgenen, men hvis jeg var et sted hvor det var mange småbarnsfamilier så ville det ikke overraske meg. Og jeg er helt klar på at dette kunne ha vært i Norge også.

Skrevet

Formiddag er før 12 per definisjon. klokken 12.30 er det tidlig ettermiddag. Det er ikke noe man kan endre på med å snu døgnet på hodet (noe jeg ofte gjør).

Jeg har bodd i flere land og deriblant Danmark. Nordmenn er de som pakker sammen først om kvelden, stenger utesteder osv. Jeg var ikke vant til at barn skulle legges om kvelden til samme tid i ferier som andre dager, men det gjør både dansker og nordmenn.

''Jeg var ikke vant til at barn skulle legges om kvelden til samme tid i ferier som andre dager, men det gjør både dansker og nordmenn.''

Her tror jeg du generaliserer i meste laget. Men det er nok ikke typisk for skandinaviske familier å snu døgnet totalt.

candyqueen_83
Skrevet

''Formiddag er ikke før etter 12 for min del. Kl 15 kan man kanskje begynne å snakke om tidlig ettermiddag.''

Men "middag" er jo kl 12, og da blir jo 12.01 "ettermiddag";)

Det er jo fra gamledager. Ingen har middag kl 12 nå.

Gjest høstløv
Skrevet

For all del, hvis kl 9 er "utover dagen" så har man kanskje et litt annet mønster i livet enn de fleste.

Hvorfor er det så vanskelig å ta hensyn til andre mennesker?

''Hvorfor er det så vanskelig å ta hensyn til andre mennesker?''

Det er fordi noen mennesker er egoistiske vesener, som ikke tenker på annet enn sine egne behov.

Gjest segunda
Skrevet

''Jeg var ikke vant til at barn skulle legges om kvelden til samme tid i ferier som andre dager, men det gjør både dansker og nordmenn.''

Her tror jeg du generaliserer i meste laget. Men det er nok ikke typisk for skandinaviske familier å snu døgnet totalt.

ok det er mange i Danmark og Norge som legger barna sine til samme tid i ferier som ellers. Det er ingen forskjell på dansker og nordmenn.

Forstår du nå hva jeg skriver?

Gjest segunda
Skrevet

Det er jo fra gamledager. Ingen har middag kl 12 nå.

Middag er kl. 12.00. Det er ingen som snakker om spisetider her.

Skrevet

ok det er mange i Danmark og Norge som legger barna sine til samme tid i ferier som ellers. Det er ingen forskjell på dansker og nordmenn.

Forstår du nå hva jeg skriver?

Ja, hvis jeg virkelig legger godviljen til :-))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...