Gå til innhold

Når bråke om morgenen?

Gjest Deilig å være norsk i Danmark

Anbefalte innlegg

Gjest høstløv
Skrevet

ok det er mange i Danmark og Norge som legger barna sine til samme tid i ferier som ellers. Det er ingen forskjell på dansker og nordmenn.

Forstår du nå hva jeg skriver?

''Det er ingen forskjell på dansker og nordmenn.''

Det er stor forskjell på dansker og nordmenn, alle er individuelle mennesker, som tar egne valg i forhold til egne prioriteringer.

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

7

• laban

6

• BobbyPeru

3

• løvinne71

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

candyqueen_83
Skrevet

Middag er kl. 12.00. Det er ingen som snakker om spisetider her.

Jeg tviler hvertfall på at veldig mange regner 12.01 som ettermiddag. Så det bør gå an å ta hensyn på morgenen. Som for meg er frem til 11. Haha

Gjest segunda
Skrevet

For all del, hvis kl 9 er "utover dagen" så har man kanskje et litt annet mønster i livet enn de fleste.

Hvorfor er det så vanskelig å ta hensyn til andre mennesker?

Finn deg et annet sted neste gang hvor du kan få dekket dine behov for ferie. Nå har du erfaringen og vet hva du skal unngå.

Jeg synes ikke klokken ni er langt utpå dagen, men jeg synes barn må få lov til å våkne før den tid. Jeg ville ikke klaget på nabobarn som jeg hørte før klokken ni, og klager heller ikke hvis jeg hører barnegråt midt på natta. Hvis jeg derimot hører voksne sent eller utover natta så reagerer jeg.

Skrevet

Jeg mente ingenting om dere ville drikke eller ikke. Dette var bare noe jeg nevnte.

Jeg synes kl. 23.00 er for sent å leke der hvor det er små barn som sover. Jeg ville ikke likt å bli vekket kl. 7.00 om morgenen, men hvis jeg var et sted hvor det var mange småbarnsfamilier så ville det ikke overraske meg. Og jeg er helt klar på at dette kunne ha vært i Norge også.

Det kunne sikkert ha vært i Norge også, på en campingplass e.l., men det har jeg ikke erfaring med så jeg aner ikke.

Poenget mitt er at man jo bør kunne ta hensyn i begge ender. Vi med litt større barn tar hensyn om kvelden, mens de med små barn tar hensyn om morgenen. Det burde ikke være så vanskelig, særlig ikke når det er en diger lekeplass rett ved som ikke er til sjenanse for noen.

Gjest segunda
Skrevet

''Det er ingen forskjell på dansker og nordmenn.''

Det er stor forskjell på dansker og nordmenn, alle er individuelle mennesker, som tar egne valg i forhold til egne prioriteringer.

At det er store individuelle forskjeller ja det er riktig, og også at det er en god del samfunnsforskjeller også. Det gjelder ikke når det kommer til barns leggetider. Jeg har hatt små barn i tre land hvor Island er det landet som skiller seg Norge og Danmark.

Gjest segunda
Skrevet

Jeg tviler hvertfall på at veldig mange regner 12.01 som ettermiddag. Så det bør gå an å ta hensyn på morgenen. Som for meg er frem til 11. Haha

Strengt tatt ville jeg vel ikke omtalt 12.01 som hverken formiddag eller ettermiddag. Klokken elleve er det formiddag, men du kan godt sove langt utover formiddagen slik jeg også ofte gjør.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg har også inntrykk av at nordmenn regner tider som formiddag og ettermiddag på annen måte en det blir gjort i Danmark.

Når jeg besøker familien i Danmark og de sier at vi kan komme om ettermiddagen, så spør jeg alltid etter klokkeslett, for ikke at det skal oppstå misforståelser.

Neste uke er et annet uttrykk, som brukes forskjellig i Danmark og i Norge.

Skrevet

Finn deg et annet sted neste gang hvor du kan få dekket dine behov for ferie. Nå har du erfaringen og vet hva du skal unngå.

Jeg synes ikke klokken ni er langt utpå dagen, men jeg synes barn må få lov til å våkne før den tid. Jeg ville ikke klaget på nabobarn som jeg hørte før klokken ni, og klager heller ikke hvis jeg hører barnegråt midt på natta. Hvis jeg derimot hører voksne sent eller utover natta så reagerer jeg.

Nå er jo feriesenter en kjempefin måte å feriere på, da, og der vi har vært tidligere har ikke dette vært noe problem. Men da har vi altså ikke bodd i slike blokkompleks som den siste gangen. Og jeg bare gjentar: Når det forventes at man tar hensyn om kvelden, så burde det samme gjelde for morgenen også. Det er jo ikke snakk om å purke til kl 11, liksom.

Gjest høstløv
Skrevet

At det er store individuelle forskjeller ja det er riktig, og også at det er en god del samfunnsforskjeller også. Det gjelder ikke når det kommer til barns leggetider. Jeg har hatt små barn i tre land hvor Island er det landet som skiller seg Norge og Danmark.

Og slike ting er forskjellig fra familie til familie både i Danmark og i Norge.

Gjest segunda
Skrevet

Det kunne sikkert ha vært i Norge også, på en campingplass e.l., men det har jeg ikke erfaring med så jeg aner ikke.

Poenget mitt er at man jo bør kunne ta hensyn i begge ender. Vi med litt større barn tar hensyn om kvelden, mens de med små barn tar hensyn om morgenen. Det burde ikke være så vanskelig, særlig ikke når det er en diger lekeplass rett ved som ikke er til sjenanse for noen.

Jeg vil tro at dette har med de å gjøre som bodde der sammen med dere. Det ville gått an for eierne av feriesentret å påpeke det, men jeg ville synes det var drøyt å sette regler som forbyr noen å stå tidlig opp i ferien.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Selv står jeg ofte opp tidlig (helt ned til 5 - også i helgene), og frokosten min består av en shake med korn, banan, youghurt, isbiter og proteinpulver.

Jeg skal love deg at denne salige blendermiksen vekker naboene. Spesielt isbitene gjør susen.

Men det synes jeg er helt greit. Det å være syvsover ligger ikke i ordet menneskerett. For øvrig regnes syv (syvsover) som sent, altså er ikke fem så steike galt når alt kommer til alt. To timer senere og du er en "syvsover", et annet ord for lat slabbedask. I hvert fall i min ordbok.

Når det er sagt forstår jeg problemet med ungejævler som hyler utafor vinduet, spesielt når man er på ferie. Men det er der sov-i-ro kommer inn i bildet. Jeg sover nesten aldri uten, og dette funker så godt at du ikke hører brannalarmen.

(Et annet triks er selvfølgelig å holde seg unna bråkete turister med unger - velg hotell- og hus med omhu, din sopp!).

Gjest segunda
Skrevet

Og slike ting er forskjellig fra familie til familie både i Danmark og i Norge.

Jeg snakker om det som er vanlig, og det er vanlig i Danmark og Norge å legge barna sine tidlig. Jeg har aldri sagt at det ikke finnes unntak og individuelle forkskjeller.

Gjest høstløv
Skrevet

Egentlig har du helt rett.

Det er bare feil forum å ta det opp i, for vi kan hverken gjøre fra eller til, og ferien din er slutt.

Du burde ha klaget til feriestedet, da du var der!

Gjest segunda
Skrevet

Jeg har også inntrykk av at nordmenn regner tider som formiddag og ettermiddag på annen måte en det blir gjort i Danmark.

Når jeg besøker familien i Danmark og de sier at vi kan komme om ettermiddagen, så spør jeg alltid etter klokkeslett, for ikke at det skal oppstå misforståelser.

Neste uke er et annet uttrykk, som brukes forskjellig i Danmark og i Norge.

Neste uke eller neste mandag osv. er brukt på en spesiell og ulogisk måte i Norge.

Gjest segunda
Skrevet

Nå er jo feriesenter en kjempefin måte å feriere på, da, og der vi har vært tidligere har ikke dette vært noe problem. Men da har vi altså ikke bodd i slike blokkompleks som den siste gangen. Og jeg bare gjentar: Når det forventes at man tar hensyn om kvelden, så burde det samme gjelde for morgenen også. Det er jo ikke snakk om å purke til kl 11, liksom.

Du trenger ikke å gjenta det, jeg har sett hva du har skrevet. Du får tåle at jeg er uenig med deg. Jeg synes du fremstår som noe egoistisk her.

Skrevet

Jeg vil tro at dette har med de å gjøre som bodde der sammen med dere. Det ville gått an for eierne av feriesentret å påpeke det, men jeg ville synes det var drøyt å sette regler som forbyr noen å stå tidlig opp i ferien.

Det er jo regler for når man må slutte å lage lyder på kvelden, så det burde ikke være så urimelig å ha det samme for morgenen.

At det skal være ro kl 23 betyr jo ikke at man må gå og legge seg, men at man da må holde seg innendørs og ikke forstyrre noen. Det samme er mulig på morgensiden.

Skrevet

Egentlig har du helt rett.

Det er bare feil forum å ta det opp i, for vi kan hverken gjøre fra eller til, og ferien din er slutt.

Du burde ha klaget til feriestedet, da du var der!

Vi har gitt tilbakemelding til senteret, selvfølgelig, og vi overlevde naturligvis ferien der.

Jeg synes det bare var et greit sted å høre litt om hva folk mener om saken, og svar har jeg fått.

Gjest segunda
Skrevet

Det er jo regler for når man må slutte å lage lyder på kvelden, så det burde ikke være så urimelig å ha det samme for morgenen.

At det skal være ro kl 23 betyr jo ikke at man må gå og legge seg, men at man da må holde seg innendørs og ikke forstyrre noen. Det samme er mulig på morgensiden.

Det naturlige ville i så fall vært ro mellom 23.00 og 7.00.

Skrevet

Du trenger ikke å gjenta det, jeg har sett hva du har skrevet. Du får tåle at jeg er uenig med deg. Jeg synes du fremstår som noe egoistisk her.

Eh, du gjentar vel i grunnen akkurat det samme du også, da, men det er nå så.

Hadde jeg vært egoistisk, så hadde jeg latt ungene leke ute etter kl 23. Og sittet ute på terassen og ledd og skravlet utover natta. Det gjorde jeg selvfølgelig ikke.

Gjest MayLynn
Skrevet

Slike ting tenker vi alltid på på forhånd. Passer på å bestille litt større hytter som er frittstående og på såpass lang avstand fra de andre at man ikke nødvendigvis trenger å bli forstyrret av småbarn.

Og så finnes det sov-i-ro

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...