Gå til innhold

For lite krav til ungdommene i skolen?

Anbefalte innlegg

Gjest hva mener dere?
Skrevet

Synes det er litt rart at de kan gå ut av ungdomsskolen med strykkarakter og likevel komme inn på videregående? Der blir de også flyttet oppover, år etter år med stryk, helt til avsluttende året.

Hva skjer da? Jo, de må gå om igjen de fagene de har strøket på. Da er de 18-19 år gamle, og har vært vant til at alt går bra uansett hvilke karakterer de får.

Kanskje en ide å sette krav litt tidligere?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 159
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

43

• Holmes

17

• Mandolaika

14

• BobbyPeru

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Og hva har du tenkt skal skje med de som ikke oppfyller kravene?

Det er, for øvrig, ingenting som er så lett som å stille krav til andre.

Med vennlig hilsen

Gjest klingande
Skrevet

Og hva har du tenkt skal skje med de som ikke oppfyller kravene?

Det er, for øvrig, ingenting som er så lett som å stille krav til andre.

Med vennlig hilsen

Så du syns det er greit at de går desillusjonert i mange år og tror de kommer seg frem her i verden ved å yte null innsats?

Skrevet

Så du syns det er greit at de går desillusjonert i mange år og tror de kommer seg frem her i verden ved å yte null innsats?

Tror du de blir mindre disillusjonerte ved "din metode"?

Hvordan tror du det blir i 3. klasse hvis det er 5-10 elever i klassen som egentlig skulle vært i 6. klasse, men strøk? (Samme for ungdomsskolen.)

Hvis elever faller bak, så må man heller sette inn ressurser slik at de kan ta igjen de andre - for det blir MYE billigere på sikt.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Tror du de blir mindre disillusjonerte ved "din metode"?

Hvordan tror du det blir i 3. klasse hvis det er 5-10 elever i klassen som egentlig skulle vært i 6. klasse, men strøk? (Samme for ungdomsskolen.)

Hvis elever faller bak, så må man heller sette inn ressurser slik at de kan ta igjen de andre - for det blir MYE billigere på sikt.

Med vennlig hilsen

Må si meg enig her med Sør, :) hva med de elever som faktisk ikke evner å gjøre det bedre ? De finnes det mange av,,, det beste er nok å sette inn nok ressurser sånn at alle får den hjelp de trenger til ikke å gå ut av skolen uten karakterer i de aktuelle fag.

Dette vil jo koste, men, som Sør sier ,,pengene vil nok komme samfunnet til gode på alle måter senere.

Så absolutt.

Syns trådstarter virker veldig lite oppegående på dette området,,unnskyld meg altså.

Skrevet

Må si meg enig her med Sør, :) hva med de elever som faktisk ikke evner å gjøre det bedre ? De finnes det mange av,,, det beste er nok å sette inn nok ressurser sånn at alle får den hjelp de trenger til ikke å gå ut av skolen uten karakterer i de aktuelle fag.

Dette vil jo koste, men, som Sør sier ,,pengene vil nok komme samfunnet til gode på alle måter senere.

Så absolutt.

Syns trådstarter virker veldig lite oppegående på dette området,,unnskyld meg altså.

''Syns trådstarter virker veldig lite oppegående på dette området,,''

Kanskje vi bør "stille krav" til vedkommende? ;-)

Med vennlig hilsen

Gjest hva mener dere?
Skrevet

Det kan virke som du ikke er kjent med Ungdomsretten som gir alle unge rett til videregående opplæring?

http://www.vilbli.no/4daction/WA_Artikkel/?ASP=18639162&Ran=72387&Niva=V&Tid=V2010&TP=06-08-10&Bok=009799&Artikkel=010789

Det jeg skriver er basert på erfaring. Ser faktisk endel ungdommer her på 18-19 år som nå ikke har noe å gjøre. De har strøket på skolen og ikke kommet inn på videre skole. De får heller ikke arbeid fordi de har for lite skolegang og arbeidserfaring.

Er det skolen som har for høye krav, eller skulle disse elevene ha fått erfart tidligere at de burde jobbe hardere for å få stå-karakterer?

Hva er galt?

Gjest hva mener dere?
Skrevet

Så absolutt.

Jeg er kanskje ikke oppegående i det hele tatt, men jeg har nå mine erfaringer likevel. Har selv oppdradd tre barn, som nå er voksne, og jeg vet hvordan dette systemet virker.

Selvsagt har vi unger og ungdommer som ikke evner å få gode karakterer. Jeg har i tillegg sett endel ungdommer som ikke orker. De står ikke opp om morgenen, de gjør ikke lekser. Hvorfor? Jo, fordi de er vant til å få ting lagt oppi hendene uansett.

Så sier det "pang" for denne gruppen når de plutselig oppdager at dette ikke går lengre. De blir nødt til å ARBEIDE for karakterer, eller de må gjøre noe AKTIVT for å skaffe seg en inntekt.

Tro meg, jeg har sett dette og det gjelder ikke kun en elev.

Skrevet

Så absolutt.

Du snakker om bedrevitende ovenfra-og-ned-svar! Trådstarter skulle virke lite oppegående fordi hun stiller spørsmål ved denne praksisen? Jeg synes det er et godt spørsmål jeg. Det er tragisk for de som går gjennom hele skolegangen med dårlige resultater, til slutt er det et stort hull av nødvendige kunnskaper de mangler.

De fleste har faktisk godt av å bli stilt noen krav til, det handler ikke alltid om at man har rett til ting uten å yte selv.

Selvfølgelig må de få ekstra hjelp osv.

Gjest hva mener dere?
Skrevet

''Syns trådstarter virker veldig lite oppegående på dette området,,''

Kanskje vi bør "stille krav" til vedkommende? ;-)

Med vennlig hilsen

Pass deg så jeg ikke stiller krav til deg du!!! :-)

Skrevet

Jeg er kanskje ikke oppegående i det hele tatt, men jeg har nå mine erfaringer likevel. Har selv oppdradd tre barn, som nå er voksne, og jeg vet hvordan dette systemet virker.

Selvsagt har vi unger og ungdommer som ikke evner å få gode karakterer. Jeg har i tillegg sett endel ungdommer som ikke orker. De står ikke opp om morgenen, de gjør ikke lekser. Hvorfor? Jo, fordi de er vant til å få ting lagt oppi hendene uansett.

Så sier det "pang" for denne gruppen når de plutselig oppdager at dette ikke går lengre. De blir nødt til å ARBEIDE for karakterer, eller de må gjøre noe AKTIVT for å skaffe seg en inntekt.

Ja, og hvordan vil disse "kravene" dine forbedre den situasjonen?

Gjest segunda
Skrevet

Og du tror at det blir bedre av å la dem gå samme klassse om igjen og om igjen?

Skrevet

Du snakker om bedrevitende ovenfra-og-ned-svar! Trådstarter skulle virke lite oppegående fordi hun stiller spørsmål ved denne praksisen? Jeg synes det er et godt spørsmål jeg. Det er tragisk for de som går gjennom hele skolegangen med dårlige resultater, til slutt er det et stort hull av nødvendige kunnskaper de mangler.

De fleste har faktisk godt av å bli stilt noen krav til, det handler ikke alltid om at man har rett til ting uten å yte selv.

Selvfølgelig må de få ekstra hjelp osv.

Når man diskuterer at elever må gå omigjen, så er det lite realistisk.

Det ødelegger for dem, og det ødelegger for de som får eldre elever i klassen.

Med vennlig hilsen

Gjest segunda
Skrevet

Hviken krav er det du vil stille før? Jeg forstår ikke hvilken tiltak du vil sette inn annet enn å la dem gå samme klasse om igjen og igjen, sove om morgenen, skulke osv. Ville det løst problemet du presenterer?

Skrevet

Det jeg skriver er basert på erfaring. Ser faktisk endel ungdommer her på 18-19 år som nå ikke har noe å gjøre. De har strøket på skolen og ikke kommet inn på videre skole. De får heller ikke arbeid fordi de har for lite skolegang og arbeidserfaring.

Er det skolen som har for høye krav, eller skulle disse elevene ha fått erfart tidligere at de burde jobbe hardere for å få stå-karakterer?

Hva er galt?

Har du bodd i andre land?

Vet du hvordan det er i land hvor de har slike systemer?

Gjest hva mener dere?
Skrevet

Og du tror at det blir bedre av å la dem gå samme klassse om igjen og om igjen?

Er det bedre at det aldri gir noen konsekvenser å ikke gjøre lekser/bry seg om skolen? Hva er forresten hensikten med å gå 13 år på skolen og så stryke?

Skrevet

Jeg har gått på en 500 år gammel privatskole.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Enig med deg. Selvfølgelig finnes det de som gjør sitt beste uten at det noen gang blir bra nok, men det er veldig mange som er vant til å få tingene servert rett opp i hendene, ting kommer altfor lettvint og slik fungerer det ikke i det virkelige liv.

Ungdommen tror de kan komme på jobb kl. 11 uten å gi beskjed om at de har forsovet seg, sånn fungerer det ikke i arbeidslivet.

Jeg ser veldig stor forskjell fra da jeg vokste opp selv og hvordan det har blitt i dag.

Skrevet

Hva er galt?

Et slikt opplegg skaper tapere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...