Gå til innhold

For lite krav til ungdommene i skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bedre at det aldri gir noen konsekvenser å ikke gjøre lekser/bry seg om skolen? Hva er forresten hensikten med å gå 13 år på skolen og så stryke?

Ingen forsvarer at folk skal gå 13 år på skolen for å stryke, men poenget er at dette er noe man må løse med ressurser (flere spesiallærere), og ikke bare la dem stryke i barnehagen! ;-)

Med vennlig hilsen

Videoannonse
Annonse
  • Svar 159
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

43

• Holmes

17

• Mandolaika

14

• BobbyPeru

9

Mest aktive i denne tråden

Gjest hva mener dere?
Skrevet

Har du bodd i andre land?

Vet du hvordan det er i land hvor de har slike systemer?

Hva er vitsen med å gå i 13 år på skolen for så å stryke? Mange har jo fallt ut av skolen for mange år siden. Hva mener du kan gjøres?

Jeg synes det er veldig bortkastet å sitte på skolebenken i mange år uten at det skal føre til et yrke? Liker ikke skolen som den er idag ihvertfall.

Gjest segunda
Skrevet

Er det bedre at det aldri gir noen konsekvenser å ikke gjøre lekser/bry seg om skolen? Hva er forresten hensikten med å gå 13 år på skolen og så stryke?

Du svarte ikke på spørsmålet mitt. Hva tjener samfunnet og elevene på å la dem gå samme klasse om igjen og igjen, og hvor lenge skal de holde på slik?

Skrevet

Enig med deg. Selvfølgelig finnes det de som gjør sitt beste uten at det noen gang blir bra nok, men det er veldig mange som er vant til å få tingene servert rett opp i hendene, ting kommer altfor lettvint og slik fungerer det ikke i det virkelige liv.

Ungdommen tror de kan komme på jobb kl. 11 uten å gi beskjed om at de har forsovet seg, sånn fungerer det ikke i arbeidslivet.

Jeg ser veldig stor forskjell fra da jeg vokste opp selv og hvordan det har blitt i dag.

''Jeg ser veldig stor forskjell fra da jeg vokste opp selv og hvordan det har blitt i dag.''

Unnskyld, men et eller annet sted har jeg et identisk sitat som er ca 2400 år gammelt!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Når man diskuterer at elever må gå omigjen, så er det lite realistisk.

Det ødelegger for dem, og det ødelegger for de som får eldre elever i klassen.

Med vennlig hilsen

Det ødelegger minst like mye å la dem skli igjennom år etter år selv om de egentlig ikke har greid det i det hele tatt.

Gjest segunda
Skrevet

Hva er vitsen med å gå i 13 år på skolen for så å stryke? Mange har jo fallt ut av skolen for mange år siden. Hva mener du kan gjøres?

Jeg synes det er veldig bortkastet å sitte på skolebenken i mange år uten at det skal føre til et yrke? Liker ikke skolen som den er idag ihvertfall.

Hva sammenligner du med? Land hvor de går samme klasse om igjen til og med på barnetrinnet for så å falle ut og være helt uten utdannelse og dannelse....

Skrevet

Ofte når man diskuterer skole, så kommer uttrykket "stille krav" opp. Som om det ikke blir stilt krav i norsk skole. Det er mange som av forskjellige grunner ikke gjør det så godt på skolen. Tviler på at de blir bedre av at det "stilles krav", altså at de skal dumpes e.l.

Jeg vet at det er mange utfordringer i norsk skole, men de løses neppe ved at man innfører systemer som beviselig ikke funker.

Gjest segunda
Skrevet

Det ødelegger minst like mye å la dem skli igjennom år etter år selv om de egentlig ikke har greid det i det hele tatt.

Og hva så er det løsningen at de går samme klasse om igjen og om igjen opptil hvor mange ganger? Fem? Ti?

Skrevet

''Jeg ser veldig stor forskjell fra da jeg vokste opp selv og hvordan det har blitt i dag.''

Unnskyld, men et eller annet sted har jeg et identisk sitat som er ca 2400 år gammelt!

Med vennlig hilsen

Ja, du må bare kverulere og flisespikke på det så mye du orker, herregud at du gidder.

Gjest segunda
Skrevet

Enig med deg. Selvfølgelig finnes det de som gjør sitt beste uten at det noen gang blir bra nok, men det er veldig mange som er vant til å få tingene servert rett opp i hendene, ting kommer altfor lettvint og slik fungerer det ikke i det virkelige liv.

Ungdommen tror de kan komme på jobb kl. 11 uten å gi beskjed om at de har forsovet seg, sånn fungerer det ikke i arbeidslivet.

Jeg ser veldig stor forskjell fra da jeg vokste opp selv og hvordan det har blitt i dag.

Mine barn ville ha fått gjennomgå hvis de hadde ligget hjemme og sovet til klokken elleve og skulket skolen. Noe ansvar må foreldrene ta.

Skrevet

Og hva så er det løsningen at de går samme klasse om igjen og om igjen opptil hvor mange ganger? Fem? Ti?

De må få nødvendig ekstrahjelp på skolen og foreldrene må også bidra med sitt beste.

Gjest hva mener dere?
Skrevet

Hviken krav er det du vil stille før? Jeg forstår ikke hvilken tiltak du vil sette inn annet enn å la dem gå samme klasse om igjen og igjen, sove om morgenen, skulke osv. Ville det løst problemet du presenterer?

Kanskje skulle de måttet ta opp igjen det faget som ikke ble bestått? Kanskje skulle de fått arbeidstrening og praktiske fag i større grad enn hva vi har nå?

Skolen er alt for teoretisk, spør du meg. Alle er faktisk ikke laget med et teoretisk hode.

Skrevet

Jeg har bodd steder hvor man har begge systemene, og det norske systemet er uendelig bedre.

Og svaret er selvsagt at man må ha spesiallærere.

Skrevet

De må få nødvendig ekstrahjelp på skolen og foreldrene må også bidra med sitt beste.

Det må de jo få FØR de stryker.

Gjest segunda
Skrevet

Ja, du må bare kverulere og flisespikke på det så mye du orker, herregud at du gidder.

Det er sant at hver eneste generasjon synes det går gale veien med den neste;-)

Skrevet

Mine barn ville ha fått gjennomgå hvis de hadde ligget hjemme og sovet til klokken elleve og skulket skolen. Noe ansvar må foreldrene ta.

Det er nettopp det jeg mener, man må stille noen krav og brytes disse må det få konsekvenser.

Skrevet

Poenget er at stort sett "alle" synes at "dagen ungdom" er latere enn deres egen generasjon.

Gjest segunda
Skrevet

Akkurat, og hva så? Det vil alltid finnes foreldre som ikke greier å følge opp. Skal de da sitte igjen og få spesialhjelp, eller fortsette videre med spesialhjelp?

Skrevet

Det må de jo få FØR de stryker.

Selvfølgelig, men det er ikke barnas feil hvis de ikke får det. Foreldrene må også gjerne våkne opp litt før den tid! Jeg legger absolutt ikke hele ansvaret for mine barns skolegang på skolen, det tør jeg ikke.

Skrevet

Kanskje skulle de måttet ta opp igjen det faget som ikke ble bestått? Kanskje skulle de fått arbeidstrening og praktiske fag i større grad enn hva vi har nå?

Skolen er alt for teoretisk, spør du meg. Alle er faktisk ikke laget med et teoretisk hode.

Verden er blitt "teoretisk". Du er knapt kvalifisert til rengjøring hvis du ikke kan lese og skrive ordentlige, og kanskje kan bestå fagprøve.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...