Gå til innhold

For lite krav til ungdommene i skolen?

Anbefalte innlegg

Gjest segunda
Skrevet

Det er nettopp det jeg mener, man må stille noen krav og brytes disse må det få konsekvenser.

Og konsekvensene skal være? Det får ganske alvorlige konsekvenser å stryke skolen, uansett om du går en klasse om eller ikke. Det er ti årig skoleplikt i Norge og siden har elevene rett til tre år til. Dette er et utmerket system.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 159
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

43

• Holmes

17

• Mandolaika

14

• BobbyPeru

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg forstår ikke poenget med strykkarakterer på ungdomsskolen, det får jo ingen konsekvenser hvis de stryker.

Skrevet

Selvfølgelig, men det er ikke barnas feil hvis de ikke får det. Foreldrene må også gjerne våkne opp litt før den tid! Jeg legger absolutt ikke hele ansvaret for mine barns skolegang på skolen, det tør jeg ikke.

Men realiteten er at mange elever har ikke foreldre som kan det. Mange foreldre kan jo knapt lese og skrive selv.

Poenget er dog at lærere må fange dette opp (for de kan sammenligne med andre elever, og se hvem som henger etter), og så sørge for at de elevene får spesialundervisning.

Og det er faktisk slik den norske skolen skal fungere.

Der den ikke fungerer er at det ofte ikke er nok ressurser til spesiallærere.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg forstår ikke poenget med strykkarakterer på ungdomsskolen, det får jo ingen konsekvenser hvis de stryker.

Man kan ikke stryke på ungdomsskolen. Karakteren 1 (som er den dårligste) er fortsatt bestått.

Skrevet

Kanskje skulle de måttet ta opp igjen det faget som ikke ble bestått? Kanskje skulle de fått arbeidstrening og praktiske fag i større grad enn hva vi har nå?

Skolen er alt for teoretisk, spør du meg. Alle er faktisk ikke laget med et teoretisk hode.

Jeg hadde flere i klassen min på u-skolen som ikke fikset skolen. De sluttet etter u-skolen og har fungert utrolig bra i praktisk arbeidsliv.

Skrevet

Det er nettopp det jeg mener, man må stille noen krav og brytes disse må det få konsekvenser.

Hvilke konsekvenser?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hviken krav er det du vil stille før? Jeg forstår ikke hvilken tiltak du vil sette inn annet enn å la dem gå samme klasse om igjen og igjen, sove om morgenen, skulke osv. Ville det løst problemet du presenterer?

huffda, skjønner din innstilling til ungdommen :( ikke bra :(

Heldigvis så har de fleste noe godt i seg og ønsker å gjørs sitt beste :)

Vi har nok endel som hverken evner og absolutt ikke klarer de krava som blir satt idag, disse barna bør så absolutt få de ressurser de faktrisk har krav ¨på, så slipper vi stryk ol.

Hadde skolen hatt de pengene og lærerene de trenger for å hjelpe både svake og sterke elever, tror jeg nok situasjonen hadde vært helt anderledes.

Kom igjen, istedet for å være så i h... negativ til ungdommene idag strekk heller ut en hånd og hjelp de,,tror de fleste hadde satt utrolig stor pris på det, de fleste vil nemlig,, men de klarer det bare ikke og der må vi inn og hjelpe så godt vi bare kan.

Skrevet

Ofte når man diskuterer skole, så kommer uttrykket "stille krav" opp. Som om det ikke blir stilt krav i norsk skole. Det er mange som av forskjellige grunner ikke gjør det så godt på skolen. Tviler på at de blir bedre av at det "stilles krav", altså at de skal dumpes e.l.

Jeg vet at det er mange utfordringer i norsk skole, men de løses neppe ved at man innfører systemer som beviselig ikke funker.

enig m deg der...

Skrevet

Jeg hadde flere i klassen min på u-skolen som ikke fikset skolen. De sluttet etter u-skolen og har fungert utrolig bra i praktisk arbeidsliv.

Sjekk hvor stor sjanse folk med kun ungdomsskolen har for å bli uføretrygded.

Sjekk inntekt i gjennomsnitt.

Sjekk forventet levealder.

Det er dyster statistikk.

Skrevet

Vi har nok endel som hverken evner og absolutt ikke klarer de krava som blir satt idag, disse barna bør så absolutt få de ressurser de faktrisk har krav ¨på, så slipper vi stryk ol.

Hadde skolen hatt de pengene og lærerene de trenger for å hjelpe både svake og sterke elever, tror jeg nok situasjonen hadde vært helt anderledes.

Kom igjen, istedet for å være så i h... negativ til ungdommene idag strekk heller ut en hånd og hjelp de,,tror de fleste hadde satt utrolig stor pris på det, de fleste vil nemlig,, men de klarer det bare ikke og der må vi inn og hjelpe så godt vi bare kan.

Postet du feil sted nå?

Med vennlig hilsen

Gjest segunda
Skrevet

Kanskje skulle de måttet ta opp igjen det faget som ikke ble bestått? Kanskje skulle de fått arbeidstrening og praktiske fag i større grad enn hva vi har nå?

Skolen er alt for teoretisk, spør du meg. Alle er faktisk ikke laget med et teoretisk hode.

Det er altfor lett å skylde på at skolen er for teoretisk. Det hjelper ikke å la dem gå om igjen for å pugge teori eller praksis. Det handler om å kunne lese og skrive, og ikke minst forstå det du leser. Annerledes får du deg ikke jobb. Hvordan har du tenkt å leve i moderne samfunn uten de teoretiske kunnskapene som trenges for å ta lån i banken? Eller synes du det var bedre før i tiden da jenter trengte ikke å kunne slike ting og ble ansett som for dumme til å greie det?

Synes du det var bedre den gangen jenter gikk husmorskole etter at de hadde lært seg å lese for å forstå Bibelen? Eller

hva enda lengere bak da jenter trengte ikke å lese og skrive?

Gjest segunda
Skrevet

Det har store konsekvenser for videre valg hvilken karkaterer du får. Videregående skoler tar inn etter karakterer, og med lave karakterer får du mye mindre om noe valg.

Gjest segunda
Skrevet

Er dette svar til meg????????

Gjest segunda
Skrevet

Det er ikke slik i dag at ungdommer kan slutte etter ungdomskolen, få seg en jobb og klare seg bra. Det er virkeligheten som vi må se i øynene. Samfunnet er i stadig endring.

Skrevet

Føler meg ganske så enig med deg :)

Det er nok for mye teori for enkelte elever.

Mange elever klarer bare ikke følge med på de krava som settes, dette er ikke noe ungdommene gjør for de har så lyst til det, de kan bare ikke klare det.

Mer ut i natur, turer, arbeidsliv, kan nok hjelpe endel.

Vi som foreldre er nødt å hjelpe våre barn til å klare ett voksenliv(arbeidsliv), så godt det lar seg gjøre.

Ikke alle kan eller har de evnene som kreves idag.

Glad jeg ihvertfall har klart meg igjennom de tøffeste åra, og jeg har ihvertfall ikke vært den flonkeste skoleelev, men likevel klart meg meget godt :))))) Så det så :)

Skrevet

Det har store konsekvenser for videre valg hvilken karkaterer du får. Videregående skoler tar inn etter karakterer, og med lave karakterer får du mye mindre om noe valg.

Om du får gode eller dårlige karakterer er viktig, om du er over eller under gjennomsnittet har mye å si for hvilken videregående skole du kommer inn på. Men har det noe å si om du stryker i et fag? Sett at en elev får 1 i ett fag, resten er stort sett 6 og en og annen 5. Eleven har da gode karakterer, og mange valgmuligheter i forhold til videregående skole. Eller kommer eleven sist i køen på grunn av den ene eneren?

Skrevet

Man kan ikke stryke på ungdomsskolen. Karakteren 1 (som er den dårligste) er fortsatt bestått.

Ok. Jeg gikk ut fra at trådstarter hadde rett i at det går an å stryke på ungdomsskolen. (Da jeg gikk der i steinalderen var det ikke tallkaraktere.)

Skrevet

Ok. Jeg gikk ut fra at trådstarter hadde rett i at det går an å stryke på ungdomsskolen. (Da jeg gikk der i steinalderen var det ikke tallkaraktere.)

Det var nok fordi tallene vare ikke oppfunnet da! ;-)

Med vennlig hilsen

Mary Poppins
Skrevet

Sikker på det? Jeg mener å huske at 2 var bestått

Skrevet

Det var nok fordi tallene vare ikke oppfunnet da! ;-)

Med vennlig hilsen

Du kan tro vi slet i mattetimene.

;- )

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...