Gå til innhold

For lite krav til ungdommene i skolen?

Anbefalte innlegg

candyqueen_83
Skrevet

Sikker på det? Jeg mener å huske at 2 var bestått

Er ikke det på VGS og oppover? Det går vel ikke an å stryke på ungdomsskolen?

Tidligere var det jo LG, men det var vel ikke stryk på ungdomsskolen? Jeg husker ikke helt jeg altså.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 159
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

43

• Holmes

17

• Mandolaika

14

• BobbyPeru

9

Mest aktive i denne tråden

Mary Poppins
Skrevet

Er ikke det på VGS og oppover? Det går vel ikke an å stryke på ungdomsskolen?

Tidligere var det jo LG, men det var vel ikke stryk på ungdomsskolen? Jeg husker ikke helt jeg altså.

LG osv er før min tid ;) Men jeg mener man kunne stryke på ungdomsskolen men jeg husker sikkert feil :)

Skrevet

Om du får gode eller dårlige karakterer er viktig, om du er over eller under gjennomsnittet har mye å si for hvilken videregående skole du kommer inn på. Men har det noe å si om du stryker i et fag? Sett at en elev får 1 i ett fag, resten er stort sett 6 og en og annen 5. Eleven har da gode karakterer, og mange valgmuligheter i forhold til videregående skole. Eller kommer eleven sist i køen på grunn av den ene eneren?

Stryk (eller 0 som det heter) tilsvarer "ingen kompetanse i faget" mens 1 tilsvarer "svært lav kompetanse i faget". 0 gis stort sett kun når det er snakk om manglende grunnlag for vurdering på bakgrunn av liten eller ingen deltakelse (stort fravær, ingen aktivitet i timer og manglende innleveringer).

Gjest segunda
Skrevet

Om du får gode eller dårlige karakterer er viktig, om du er over eller under gjennomsnittet har mye å si for hvilken videregående skole du kommer inn på. Men har det noe å si om du stryker i et fag? Sett at en elev får 1 i ett fag, resten er stort sett 6 og en og annen 5. Eleven har da gode karakterer, og mange valgmuligheter i forhold til videregående skole. Eller kommer eleven sist i køen på grunn av den ene eneren?

Det er ganske lite sannsynlig om ikke helt usannsynlig at en elev får karakteren 1 i et fag og 5 og 6 i alle andre fag.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Mine barn ville ha fått gjennomgå hvis de hadde ligget hjemme og sovet til klokken elleve og skulket skolen. Noe ansvar må foreldrene ta.

Hvordan ville du gått frem dersom din 16 årige gutt på 180 cm og 90 kg nektet å gå på skolen?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Selvfølgelig, men det er ikke barnas feil hvis de ikke får det. Foreldrene må også gjerne våkne opp litt før den tid! Jeg legger absolutt ikke hele ansvaret for mine barns skolegang på skolen, det tør jeg ikke.

''Foreldrene må også gjerne våkne opp litt før den tid! Jeg legger absolutt ikke hele ansvaret for mine barns skolegang på skolen, det tør jeg ikke.''

Meget lurt!

Skrevet

Ja, helt sikker.

Skrevet

Det er ganske lite sannsynlig om ikke helt usannsynlig at en elev får karakteren 1 i et fag og 5 og 6 i alle andre fag.

Jeg sa ikke at det er sannsynlig, men det kan skje. Hva gjør man da?

Men jeg er blitt gjort oppmerksom på at alle karakterer er "bestått" på ungdomsskolen, så problemet vil ikke oppstå.

Skrevet

Det er på videregående. På ungdomsskolen kab du får 0, men også det er bestått.

Skrevet

Man kan ikke stryke på ungdomsskolen. Karakteren 1 (som er den dårligste) er fortsatt bestått.

0 er dårligst...

Skrevet

Det er på videregående. På ungdomsskolen kab du får 0, men også det er bestått.

Du kan ikke får karakteren 0 på ungdomsskolen. Den finnes ikke.

candyqueen_83
Skrevet

LG osv er før min tid ;) Men jeg mener man kunne stryke på ungdomsskolen men jeg husker sikkert feil :)

Er du så mye yngre enn meg da? :o) Man kunne kanskje stryke? Hmm..

Skrevet

Det er ikke slik i dag at ungdommer kan slutte etter ungdomskolen, få seg en jobb og klare seg bra. Det er virkeligheten som vi må se i øynene. Samfunnet er i stadig endring.

"Det er ikke slik i dag at ungdommer kan slutte etter ungdomskolen, få seg en jobb og klare seg bra. Det er virkeligheten som vi må se i øynene. Samfunnet er i stadig endring."

Jeg vet, dette var da jeg gikk på u-skolen. Fungerer ikke slik lenger.

Skrevet

Hvilke konsekvenser?

Med vennlig hilsen

"Hvilke konsekvenser?"

Her snakket jeg mer om barneoppdragelse generelt, enn om skolegang.

Skrevet

Du kan ikke får karakteren 0 på ungdomsskolen. Den finnes ikke.

Skal ikke kverulere mye om dette, det er ikke så viktig, men du kan faktisk det. Det varierer litt om lærer skriver IV (ikke vurderingsgrunnlag), 0 eller -, men poengberegningen til VK1 med den karakteren er 0. Se avsnittet Poengberegning til VK1: http://www.vilbli.no/4daction/WA_Artikkel/011068?ASP=18639162&Ran=72387&Niva=V&Tid=V2010&Return=WA_Artikkel&TP=06-08-10&Artikkel=011068&Area=0&Expand=1

Skrevet

''Foreldrene må også gjerne våkne opp litt før den tid! Jeg legger absolutt ikke hele ansvaret for mine barns skolegang på skolen, det tør jeg ikke.''

Meget lurt!

Jeg får helt fnatt av foreldre som bare fraskriver seg alt ansvar selv og kritiserer skolen og lærerne.

Man har fått barn, da må man følge med.

Skrevet

Skal ikke kverulere mye om dette, det er ikke så viktig, men du kan faktisk det. Det varierer litt om lærer skriver IV (ikke vurderingsgrunnlag), 0 eller -, men poengberegningen til VK1 med den karakteren er 0. Se avsnittet Poengberegning til VK1: http://www.vilbli.no/4daction/WA_Artikkel/011068?ASP=18639162&Ran=72387&Niva=V&Tid=V2010&Return=WA_Artikkel&TP=06-08-10&Artikkel=011068&Area=0&Expand=1

Du kan få "ikke vurderingsgrunnlag", men karakteren 0 finnes ikke. Slått fast i lovverket. http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20090701-0964.html

Dessuten er det skolens oppgave å skaffe vurderingsgrunnlag.

Mary Poppins
Skrevet

Er du så mye yngre enn meg da? :o) Man kunne kanskje stryke? Hmm..

Tydeligvis ;)

Ser ut som jeg tar feil da jeg tror Holmes har litt mer peiling enn meg :)

Skrevet

Du kan få "ikke vurderingsgrunnlag", men karakteren 0 finnes ikke. Slått fast i lovverket. http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20090701-0964.html

Dessuten er det skolens oppgave å skaffe vurderingsgrunnlag.

Du har rett, formelt heter det nok ikke at du får karrakteren IV selv om det i praksis det er det du gjør, og den teller 0 ved inntak til VK1. Men er vi på det nivået heter det vel ikke at ''det er skolens oppgave å innhente vurderingsgrunnlag'' heller, det heter at lærer så langt råd er, skal skaffe tilstrekkeleg grunnlag for å vurdere kompetansen til eleven.. ;-)

Skrevet

Du har rett, formelt heter det nok ikke at du får karrakteren IV selv om det i praksis det er det du gjør, og den teller 0 ved inntak til VK1. Men er vi på det nivået heter det vel ikke at ''det er skolens oppgave å innhente vurderingsgrunnlag'' heller, det heter at lærer så langt råd er, skal skaffe tilstrekkeleg grunnlag for å vurdere kompetansen til eleven.. ;-)

Det kan vi godt omformulere det til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...