Gå til innhold

For lite krav til ungdommene i skolen?

Anbefalte innlegg

Gjest klingande
Skrevet

Tror du de blir mindre disillusjonerte ved "din metode"?

Hvordan tror du det blir i 3. klasse hvis det er 5-10 elever i klassen som egentlig skulle vært i 6. klasse, men strøk? (Samme for ungdomsskolen.)

Hvis elever faller bak, så må man heller sette inn ressurser slik at de kan ta igjen de andre - for det blir MYE billigere på sikt.

Med vennlig hilsen

Jeg tenker at det er holdningene til mange av de unge det er det skorter på. Faglig tror jeg alle har noe de er flinke til, og de aller aller fleste har evner nok til å bestå fagene. Det minste kravet jeg syns man kan stille til ungdommer er at de møter til avtalt tid om morgenen.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 159
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

43

• Holmes

17

• Mandolaika

14

• BobbyPeru

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg tenker at det er holdningene til mange av de unge det er det skorter på. Faglig tror jeg alle har noe de er flinke til, og de aller aller fleste har evner nok til å bestå fagene. Det minste kravet jeg syns man kan stille til ungdommer er at de møter til avtalt tid om morgenen.

Dette er ikke akkurat noe banebrytende forslag...

Med vennlig hilsen

Gjest klingande
Skrevet

Dette er ikke akkurat noe banebrytende forslag...

Med vennlig hilsen

- likefullt er det fremdeles et problem...? Så, hvor er de kravene vi stiller? Det stilles jo ingen krav, om det er sånn at de får karakterer selv om de har mye fravær, ikke møter opp til avtalt tid om morgenen etc. Om man stiller sånne enkle krav, men likevel firer på hva elevene "presterer," er det jo klart de ikke gidder å følge opp når de likevel sklir gjennom.

Når det gjelder fag så har det vel aldri vært flere hjelpelærere enn det er nå?

Skrevet

For en fin fantasi du lider av.

Synd at denne ikke baserer seg på virkeligheten.

Sier du det. Kan ikke du presentere virkeligheten for oss da - Oh Store?

Skrevet

- likefullt er det fremdeles et problem...? Så, hvor er de kravene vi stiller? Det stilles jo ingen krav, om det er sånn at de får karakterer selv om de har mye fravær, ikke møter opp til avtalt tid om morgenen etc. Om man stiller sånne enkle krav, men likevel firer på hva elevene "presterer," er det jo klart de ikke gidder å følge opp når de likevel sklir gjennom.

"Når det gjelder fag så har det vel aldri vært flere hjelpelærere enn det er nå?"

Statistikken viser at elevtallet har økt de siste årene, mens antall lærerårsverk har sunket. Så det er nok feil,

Skrevet

''Kan ikke du presentere virkeligheten for oss da - Oh Store?''

LOL:-)) Det var et passende navn, synes jeg :-)

Skrevet

At et system hvor folk, som skulle vært i 9. klasse, må gå om igjen i 7. klasse (hvis de stryker to ganger) fører til masse bråk i klassene, og ikke at flere personer forlater skolen med en god utdanning.

Et bedre system er så sette inn ressurser på å fange opp de som "ligger bak", og få dem til å henge med.

Skrevet

''Kan ikke du presentere virkeligheten for oss da - Oh Store?''

LOL:-)) Det var et passende navn, synes jeg :-)

Og vips så var du tilbake til å diskutere "Sør", igjen.

Skrevet

Hvor har du det fra at det hjelper med denne "krav" floskelen?

Og hva har du tenkt å gjøre med de som ikke bryr seg om "kravene" dine?

Skrevet

Nå må du ikke være så nærtagende mht den personen du eksponerer her inne i mange timer hver dag:-) Så lenge du opptrer som du gjør, så må dessverre personkarakteristika nødvendigvis følge med. Beklager så mye, men slik er virkeligheten:-)

Skrevet

Nå må du ikke være så nærtagende mht den personen du eksponerer her inne i mange timer hver dag:-) Så lenge du opptrer som du gjør, så må dessverre personkarakteristika nødvendigvis følge med. Beklager så mye, men slik er virkeligheten:-)

Hold deg til sak, i stedet for å diskutere "Sør", og idiot-bortforklaringene dine.

Skrevet

Nå nevnte vel du litt om BobbyPerus fantasi først. Så hvem som var mest personfokusert akkurat denne gangen, er diskutabelt.

Skrevet

Nå nevnte vel du litt om BobbyPerus fantasi først. Så hvem som var mest personfokusert akkurat denne gangen, er diskutabelt.

Ja, at det han skriver er en fantasi. Det er en kommentar til teksten han skrev, og ikke om BP.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hold deg til sak, i stedet for å diskutere "Sør", og idiot-bortforklaringene dine.

Det tviler jeg på at du kan bestemme, i og med at du verken eier dette forumet, er webmaster eller slutter med og være nedlatende og belærende overfor andre brukere. Du må faktisk bare tåle at det kommer noen reaksjoner innimellom:-) Og det tror jeg faktisk at du er klar over. Dummere er du ikke :-)

Skrevet

Og det var også etter at han åpnet med å referere til meg (og deg?) som "nikkedukker", så han har virkelig intet å klage over:

''I motsetning til alle de andre nikkedukkene i tråden her er jeg prisippielt enig med deg. ''

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det tviler jeg på at du kan bestemme, i og med at du verken eier dette forumet, er webmaster eller slutter med og være nedlatende og belærende overfor andre brukere. Du må faktisk bare tåle at det kommer noen reaksjoner innimellom:-) Og det tror jeg faktisk at du er klar over. Dummere er du ikke :-)

Trodde du det plaget meg? Du ødelegger trådene med personfokuset ditt. Det bryter også med DOLs regelverk, som forbyr den type innlegg, og det vet du selvsagt godt.

Skrevet

Ja, at det han skriver er en fantasi. Det er en kommentar til teksten han skrev, og ikke om BP.

Med vennlig hilsen

Når man skriver at noen lider av noe, så er det en personkarakteristikk i min verden. Man kan godt prøve å kverulere seg ut av det, men jeg tror de fleste i en diskusjon vil være enig med meg i det.

(Akkurat denne delen av denne diskusjonen må klare seg uten mine bidrag heretter)

Skrevet

At et system hvor folk, som skulle vært i 9. klasse, må gå om igjen i 7. klasse (hvis de stryker to ganger) fører til masse bråk i klassene, og ikke at flere personer forlater skolen med en god utdanning.

Et bedre system er så sette inn ressurser på å fange opp de som "ligger bak", og få dem til å henge med.

Slik jeg har forstått det har du rett til plass på videregående selv med stryk. Hvorfor skal man da gå om igjen? Rundt 10% av alle som går på videregående er ikke kvalifisert til å gå der. Det at man uten videre komer inn på videregående gjør noe med realitesorienteringen til ungdommen. Mange av disse elevene sliter med overgangen fra videregående skole til arbeidslivet fordi man opplever at det plutselig stilles krav. Nav tar dem til slutt.

Hovedpoenget er: det har aldri vært så lett å gjøre lite på skolen som nå. Og dette har dramatiske konsekvenser.

Det er lite som tyder på at ekstrahjelp er særlig effektivt å sette inn i ungdomsskolen. Man bør heller femdoble satsingen i de første fem skoleårene. Ellers er det slik at det nok aldri har vært flere flinke elever enn i dag også, men det er på siden av problemstillingen.

Gjest mosegaard
Skrevet

Og det var også etter at han åpnet med å referere til meg (og deg?) som "nikkedukker", så han har virkelig intet å klage over:

''I motsetning til alle de andre nikkedukkene i tråden her er jeg prisippielt enig med deg. ''

Med vennlig hilsen

''Og det var også etter at han åpnet med å referere til meg (og deg?) som "nikkedukker"''

Det var neppe rettet mot noen spesielt.

Skrevet

Slik jeg har forstått det har du rett til plass på videregående selv med stryk. Hvorfor skal man da gå om igjen? Rundt 10% av alle som går på videregående er ikke kvalifisert til å gå der. Det at man uten videre komer inn på videregående gjør noe med realitesorienteringen til ungdommen. Mange av disse elevene sliter med overgangen fra videregående skole til arbeidslivet fordi man opplever at det plutselig stilles krav. Nav tar dem til slutt.

Hovedpoenget er: det har aldri vært så lett å gjøre lite på skolen som nå. Og dette har dramatiske konsekvenser.

Det er lite som tyder på at ekstrahjelp er særlig effektivt å sette inn i ungdomsskolen. Man bør heller femdoble satsingen i de første fem skoleårene. Ellers er det slik at det nok aldri har vært flere flinke elever enn i dag også, men det er på siden av problemstillingen.

'' Ellers er det slik at det nok aldri har vært flere flinke elever enn i dag også, men det er på siden av problemstillingen.''

Nei, det er jo nettopp det som er poenget. (Og jeg er selvsagt enig i at ressursene skal settes inn lenge før 7. klasse - det var bare et eksempel.)

Poenget er dog at det som "hva mener dere?" skrev (om å gå om igjen og om igjen) åpenbart ikke virket før, og ikke virker det nå. (Og hvilke andre krav kan man stille gjennom skolen enn at de ikke går videre til neste klasse?)

Man løser ikke noe med bare å "stille krav" (utenom at det nok stilles krav), med mindre man har et "ris bak speilet", og det har man ikke. Fordi enhver ting man gjør som "holder igjen" eleven, vil skade samfunnet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...