Gå til innhold

Rett til å sitte i uskiftet bo?

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Mann m/barn fra tidligere forhold gifter seg med kvinne m/barn fra tidligere forhold. De har ingen felles barn.

Vil den gjenlevende ha rett til å sitte i uskiftet bo dersom den andre dør? Kan barn av avdøde kreve skifte?

Skrevet

Jeg er ingen ekspert på dette, men jeg går ut fra at det nye ektefellen har like mye rett til og sitte i uskiftet bo, som den "gamle". Retten til og sitte i uskiftet bo må uansett godkjennes av arvingene, og hvis så ikke skjer, må arveoppgjør finne sted.

Skrevet

''Mann m/barn fra tidligere forhold gifter seg med kvinne m/barn fra tidligere forhold. De har ingen felles barn.

Vil den gjenlevende ha rett til å sitte i uskiftet bo dersom den andre dør? Kan barn av avdøde kreve skifte''

Nei.Den som gifter seg på nytt må skifte med sine barn før nytt ekteskap inngås, med mindre arvingene gir skriftlig samtykke til at skifte ikke skal skje.

Den gjenlevende har ikke rett til å sitte i uskiftet bo, hvor det er særkullsbarn, med mindre særkullsbarn gir skriftlig samtykke til dette.

Ja, barn av avdøde kan, og bør, kreve skifte.

Skrevet

Gjenlevende har ikke rett til å sitte i uskifte. Avdødes særkullsbarn (barn med annen enn gjenlevende ektefelle) har rett til å kreve skifte.

Skrevet

''Mann m/barn fra tidligere forhold gifter seg med kvinne m/barn fra tidligere forhold. De har ingen felles barn.

Vil den gjenlevende ha rett til å sitte i uskiftet bo dersom den andre dør? Kan barn av avdøde kreve skifte''

Nei.Den som gifter seg på nytt må skifte med sine barn før nytt ekteskap inngås, med mindre arvingene gir skriftlig samtykke til at skifte ikke skal skje.

Den gjenlevende har ikke rett til å sitte i uskiftet bo, hvor det er særkullsbarn, med mindre særkullsbarn gir skriftlig samtykke til dette.

Ja, barn av avdøde kan, og bør, kreve skifte.

''Nei.Den som gifter seg på nytt må skifte med sine barn før nytt ekteskap inngås, med mindre arvingene gir skriftlig samtykke til at skifte ikke skal skje.''

Det er bare hvis den første ektefellen er død, ikke hvis ekteskapet er opphørt ved skilsmisse. Egentlig er jo det en selvfølgelig ting, men var for noen år siden vitne til en intens diskusjon (blant den eldre generasjon) om akkurat dette. Kunne en skilt kvinne gifte seg uten å la datteren få "morsarven" først.

Skrevet

Jeg er ingen ekspert på dette, men jeg går ut fra at det nye ektefellen har like mye rett til og sitte i uskiftet bo, som den "gamle". Retten til og sitte i uskiftet bo må uansett godkjennes av arvingene, og hvis så ikke skjer, må arveoppgjør finne sted.

Det eneste tilfellet arvingene må godkjenne at gjenlevende får sitte i uskifte er hvis avdøde hadde særkullsbarn (barn med andre enn gjenlevende ektefelle). I alle andre situasjoner er det gjenlevendes suverene rett å velge om hun/han vil sitte i uskifte.

Skrevet

Det eneste tilfellet arvingene må godkjenne at gjenlevende får sitte i uskifte er hvis avdøde hadde særkullsbarn (barn med andre enn gjenlevende ektefelle). I alle andre situasjoner er det gjenlevendes suverene rett å velge om hun/han vil sitte i uskifte.

Flott at du kommer inn her, Orio:-) Da blir det i hvert fall korrekte svar :-)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Gjenlevende har ikke rett til å sitte i uskifte. Avdødes særkullsbarn (barn med annen enn gjenlevende ektefelle) har rett til å kreve skifte.

Ok, takk for svar. :-)

Skrevet

''Nei.Den som gifter seg på nytt må skifte med sine barn før nytt ekteskap inngås, med mindre arvingene gir skriftlig samtykke til at skifte ikke skal skje.''

Det er bare hvis den første ektefellen er død, ikke hvis ekteskapet er opphørt ved skilsmisse. Egentlig er jo det en selvfølgelig ting, men var for noen år siden vitne til en intens diskusjon (blant den eldre generasjon) om akkurat dette. Kunne en skilt kvinne gifte seg uten å la datteren få "morsarven" først.

Siden det her var snakk om arv gikk jeg automatisk ut fra at bio mor var død. Men du har jo selvfølgelig helt rett.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Siden det her var snakk om arv gikk jeg automatisk ut fra at bio mor var død. Men du har jo selvfølgelig helt rett.

Takk til deg også. Ja, jeg var nok ikke helt konkret i mitt spørsmål. Men takket være dere, så har jeg funnet ut av ting nå. :-)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Flott at du kommer inn her, Orio:-) Da blir det i hvert fall korrekte svar :-)

Ja, nå tror jeg alt ble rett. :-) Bra når flere diskuterer/spør- så kommer alle momenter fram. Takk.

Skrevet

Ja, nå tror jeg alt ble rett. :-) Bra når flere diskuterer/spør- så kommer alle momenter fram. Takk.

Beklager at jeg feilinformerte. Men godt at Orio er er, for hun er tross alt jurist:-)

Gjest jøssenann
Skrevet

Beklager at jeg feilinformerte. Men godt at Orio er er, for hun er tross alt jurist:-)

tok du av alle feil????

Skrevet

tok du av alle feil????

Ja? Hva er det egentlig som plager ukjente nick som går til angrep på faste nick her inne? Hva ligger bak? Jeg svarer på de spørsmål som stilles her inne, så godt jeg kan- en dag eller to i uka - de gangene jeg har lyst. Kan du utdype litt nærmere hva du mener? Jeg begynner og bli lei av stalkingen her inne, for det er ikke så rent sjelden jeg får slengkommentarer som dette uten noen nærmere henvisning til hvorfor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...