Gå til innhold

- Foreldre får for mange sjanser

Anbefalte innlegg

Skrevet

''- Må handle nå

Styreleder i Landsforeningen for barnevernsbarn (Lfb), Renathe Arevoll, mener Lysebakken må handle raskt:

- Hele regelverket må rustes opp. Jeg vet at det skal settes ned et utvalg, som skal ut på høring og behandles av Stortinget. Men det tar for lang tid. Lysebakken har myndighet til å slå i bordet, han bør revidere barnevernsloven nå.

- For mange sjanser

- Hva er viktigste i det arbeidet?

- Det biologiske prinsippet står for sterkt i loven, mange foreldre får for mange sjanser. Resultatet er at mange barn får hjelp for sent, sier hun.

Resultatet blir som vi ser i Bergen og at flere søker mot kriminalitet, noe de mange bankranene på Sørlandet i sommer er et eksempel på.

- Jeg hadde bodd seks år for lenge hjemme og har fått hjelp fra barne- og ungdomspsykiatri og mine nye foreldre, forteller Arevoll, som nå kjemper for de forlatte barna og mener statsråden må snu seg rundt: ''

Kilde: http://www.nettavisen.no/nyheter/article2957739.ece

Man hører ofte fra foreldre som mener at BV er "djevelen".

Det er interessant å høre fra en av ungene, og det hun sier (at BV ofte venter for lenge) stemmer også med det jeg har sett.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Moren min er rektor og har gjennom tretti år i skolen opplevd hvor mye som skal til for at barnevernet griper inn. Alt for mye, i hennes øyne.

Skrevet

Jeg tror at BV i noen få saker (sett alle saker totalt sett) har gått langt over streken og gjort fæle ting - det er disse sakene som får blest i media og som "hvermansen" leser om. Man glemmer alle de andre sakene hvor BV faktisk tar riktige avgjørelsen (noe jeg tross alt velger å tro er de aller fleste saker) og hvor barna får det betraktelig mye bedre etter at de har blitt tatt vekk fra sine biologiske foreldre.

Det er ingen tvil om at lovverket er på de biologiske foreldrenes side, og at man gjør alt man kan for at barna skal være hos dem - men det skal de faktisk ikke når barna ikke har godt av det. Jeg er overbevist om at regelverket BV må følge må endres betraktelig, både når det gjelder omsorgsovertakelesr og ikke minst hvordan man skal "behandle" barna etter at de er plassert andre steder enn hos bioforeldre (ref. saken i Bergen, og sak som tidligere ble tatt opp ang å holde barn inne om kvelden hvis de ikke har vært på skolen om dagen pga sykdom.)...

Skrevet

Jeg tror at BV i noen få saker (sett alle saker totalt sett) har gått langt over streken og gjort fæle ting - det er disse sakene som får blest i media og som "hvermansen" leser om. Man glemmer alle de andre sakene hvor BV faktisk tar riktige avgjørelsen (noe jeg tross alt velger å tro er de aller fleste saker) og hvor barna får det betraktelig mye bedre etter at de har blitt tatt vekk fra sine biologiske foreldre.

Det er ingen tvil om at lovverket er på de biologiske foreldrenes side, og at man gjør alt man kan for at barna skal være hos dem - men det skal de faktisk ikke når barna ikke har godt av det. Jeg er overbevist om at regelverket BV må følge må endres betraktelig, både når det gjelder omsorgsovertakelesr og ikke minst hvordan man skal "behandle" barna etter at de er plassert andre steder enn hos bioforeldre (ref. saken i Bergen, og sak som tidligere ble tatt opp ang å holde barn inne om kvelden hvis de ikke har vært på skolen om dagen pga sykdom.)...

''...det er disse sakene som får blest i media og som "hvermansen" leser om.''

Ofte handler det i like stor grad om at man ikke får hele bildet, siden barnevernet ikke kan uttale seg. Jeg vet om journalister som med fullt overlegg presenterte barnevernssaker de visste hadde godt grunnlag som overtramp, bare for å ha en førsteside.

Skrevet

''...det er disse sakene som får blest i media og som "hvermansen" leser om.''

Ofte handler det i like stor grad om at man ikke får hele bildet, siden barnevernet ikke kan uttale seg. Jeg vet om journalister som med fullt overlegg presenterte barnevernssaker de visste hadde godt grunnlag som overtramp, bare for å ha en førsteside.

Det har du nok helt rett i...

Skrevet

Jeg har hatt ganske mye med BV å gjøre (profesjonelt) og min erfaring er at de griper inn altfor sjelden, og når de først gjør det, er det for sent.

Skrevet

Det viser seg også at de barna som blir tatt hånd om klarer seg fint, mens de som blir værende hjemme ikke gjør det.

Skrevet

Tror det er store forskjeller her.

I noen tilfeller griper barnevernet inn altfor fort og tar drastiske beslutninger. Dette får vi jo innimellom inntrykk av i media.

I andre tilfeller får foreldrene for mange sjanser, og det er de jeg også kjenner flest til. Mange av de tilfellene er helt uforståelig for meg at de ikke gjør mer, men ser ut til å bare sitte på gjerdet og observere.

Det er barn det er snakk om her, som skal ha en trygg hverdag og oppvekst.

Skrevet

I noen tilfeller griper barnevernet inn altfor fort og tar drastiske beslutninger. Dette får vi jo innimellom inntrykk av i media.

I andre tilfeller får foreldrene for mange sjanser, og det er de jeg også kjenner flest til. Mange av de tilfellene er helt uforståelig for meg at de ikke gjør mer, men ser ut til å bare sitte på gjerdet og observere.

'' Dette får vi jo innimellom inntrykk av i media.''

Men media forteller jo vanligvis kun én side av historien.

Med vennlig hilsen

Skrevet

'' Dette får vi jo innimellom inntrykk av i media.''

Men media forteller jo vanligvis kun én side av historien.

Med vennlig hilsen

Ja, og barnevernet har jo taushetsplikt så det er vel grunnen til at vi kun får servert den ene delen av saken.

Gjest det finns sannhet
Skrevet

Dette er jeg enig med deg i. Det finnes mange saker hvor barnevernet griper feilaktig inn (dette kjenner jeg til fra jobben min). Dette skyldes for en stor del manglende kunnskap og kompetanse hos de barnevernsansatte det gjaldt.

I andre tilfelle burde barnevernet grepet inn lenge før.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...