Gå til innhold

Hvem sitt ansvar er kroppsidealet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man hører ofte merkelige forklaringer om at kroppsidealet for jenter/kvinner blir "diktert" av noen "homofile designere" (som visstnok liker kvinner uten bryster, må vite!), men jeg lurer egentlig på hvem det er som gir dem makt?

Hvem sitt ansvar er det at disse designerne er populære nok til at klærne deres selges i Norge? Hvem er det som bestemmer at man skal lytte til dem, og se opp til dem?

"De andre"? eller?

Gjest saphira
Skrevet

''Hvem er det som bestemmer at man skal lytte til dem, og se opp til dem?

"De andre"? eller?''

Sånt bestemmer man jo selv. Egentlig. ;0)

Gjest makten
Skrevet

Hvem som gir homsene makt? Vanskelig å si. Kanskje noen "sterke" kvinner?

Skrevet

Hvem som gir homsene makt? Vanskelig å si. Kanskje noen "sterke" kvinner?

Hvem er disse "sterke" kvinnene?

Gjest makten
Skrevet

Hvem er disse "sterke" kvinnene?

De som er lik kroppsidealet.

Skrevet

De som er lik kroppsidealet.

Hvordan får de makt over andre mennesker?

Gjest makten
Skrevet

Hvordan får de makt over andre mennesker?

Makt og makt. En kan spørre seg hvorfor fotomodeller skal være så høøye? Hvorfor får man ikke være fotomodell om du er smellpen men bare 160 cm.?

Høye kvinner får helt ubevisst mere respekt enn lave og det p.g.a høyden. Er du lav må du også regne med at andre helt ubevisst behandler deg kanskje som et barn. Vi forbinder høyde med respekt. Høye kvinner får derfor mere respekt enn lave kvinner og vil derfor også vinne kampen om at det er penest å være høy. Spør du en vanlig mann så kan det godt hende han synes det er penest at en kvinne er lav.

Skrevet

Makt og makt. En kan spørre seg hvorfor fotomodeller skal være så høøye? Hvorfor får man ikke være fotomodell om du er smellpen men bare 160 cm.?

Høye kvinner får helt ubevisst mere respekt enn lave og det p.g.a høyden. Er du lav må du også regne med at andre helt ubevisst behandler deg kanskje som et barn. Vi forbinder høyde med respekt. Høye kvinner får derfor mere respekt enn lave kvinner og vil derfor også vinne kampen om at det er penest å være høy. Spør du en vanlig mann så kan det godt hende han synes det er penest at en kvinne er lav.

Dessverre tror jeg du har rett.

For å ta mitt eksempel: jeg er 162 cm "høy" og går alltid med høyhælte sko, delvis fordi jeg liker det, og delvis for å slippe å "se opp til" alle andre.

Men ergrer meg over at moteindustrien og annet har så stor innflytelse over dagliglivene våre.

Gjest Tatjana
Skrevet

Kroppsidealet henger sammen med både mote og helse. Det som er nytt nå, i forhold til tidligere, er at vi bombarderes av inntrykk helt fra fødselen av. Både via TV og pc, blader og plakater, til og med lekene representerer et bestemt kroppsideal.

Først: Alle er enig at det er helsegevinst å være slank. Jeg har ikke tenkt å protestere på dette, bare så det er sagt. Men jeg mener det er forskjell på å være slank og radmager. Det siste er ikke nødvendigvis sunt. Se på for eksempel Angelina Jolie, ofte beskrevet som en av verdens vakreste kvinner. Hun er så tynn at det er skremmende å se på henne, syns jeg. Men det er sånn idealet er. Size 0 er et begrep, ikke bare i Hollywood, og et ideal.

Hvem sitt ansvar det er? Vanskelig å svare på. Allerede fra jentene får sin første Barbie-dukke presenteres de for kvinneidealet: Sylslank, med utrolig lange ben og store pupper.

Når jentene vokser fra Barbie vokser de gjerne inn i TV-seriene og motebladenes glossy verden. Hvilket ideal presenteres der? Det samme. Jo tynnere, jo bedre.

I tillegg kommer samfunnets syn på overvekt som en personlig svakhet hos den det gjelder, gjerne kombinert med at han/hun ses på som litt dum. Man må jo være dum for å ikke greie å være tynn, det er jo så enkelt! (Nei, dette er ikke min personlige oppfatning av saken, men jeg har registrert at mange har dette synet.)

Så prøver vi å stå i mot, litt sånn på hver vår måte. Noen skriver klageinnlegg på DOL, andre klager litt til venninner. Men hvilke muligheter har vi? Egentlig ikke så mange.

Når det gjelder designere så har jeg, personlig, aldri kjøpt et designplagg i mitt liv. For det første har jeg ikke råd, for det andre syns jeg det grenser til umoralsk å bruke så mange tusen kroner på et klesplagg eller en veske. Likevel er det ikke til å komme fra at det er disse designerne som styrer hva jeg også går med av klær. For kjedene (der jeg handler klær) skjeler til designerne og følger deres stil når de lager sine kolleksjoner.

Og jeg kjøper klærne, jeg. Mest fordi jeg må ha klær på kroppen. Jeg er en smule sjenert , og dessuten er det så kaldt her at jeg ikke kan gå naken selv om jeg ikke hadde vært sjenert. Og let's face it, variasjonen i kjedebutikkene er ikke så stor og fantasien min strekker ikke til ifht å finne en helt annerledes stil. Så ja, jeg er vel delansvarlig jeg også, samtidig som jeg ikke ser at jeg har noe særlig innflytelse på saken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...