Gå til innhold

Foreldre/elever på FB

Anbefalte innlegg

Gjest samme det
Skrevet

Er usikker på om det er lurt å legge til elever jeg har og foreldrene deres som venner på FB. Jeg jobber i barneskolen og har fått forespørsel om jeg vil legge dem til.

Finnes det noen retningslinjer for dette?

Skrevet

Det velger du selv. Men mange, kanskje de fleste, ønsker vel å skille mellom jobb og privatliv. Da føler man seg mer fri til å skrive hva man vil.

Jeg ville ikke ha lagt til elever/klienter og foreldre/pårørende hvis jeg jobbet i skole/helsevesent.

Jeg ville svart høflig og vennlig op henvendelsen deres, og sagt feks: "Det var hyggelig at du også er her på FB. Takk for din henvendelse. Jeg har et prinsipp at jeg ikke blander jobb og privatliv, derfor må jeg dessverre takke nei til å ha deg på min venneliste".

Eller noe sånt.

Skrevet

Jeg har en venninne som er lærer og hun har elevene sine på vennelisten. Hun har laget en "elever"-liste, der hun har valgt bort de tingen på siden sin hun ikke vil at elevene skal se, f.eks private bilder og statusoppdateringen. Det kan jo du også gjøre om du velger å takke ja til "vennskap" på facebook.

Gjest surreal
Skrevet

Jeg syns ikke man skal blande disse tingene. Jeg jobber i barnehage og legger ikke til foreldrene før etter barnet er sluttet - og kun hvis de selv henvender seg til meg. Det føles uansett litt rart å ha de som venner, iom at jeg da blander jobb og privatliv.

Jeg syns man godt kan sette den grensen, og gjerne informere om dette på forhånd, feks. foreldremøte - så slipper man ubehagelige situasjoner og dilemmaer i senere sammenhenger.

Skrevet

Jeg er selv lærer på vgs, og får spørsmål hvert eneste år om jeg har Facebook. Og av den enkle grunn at jeg ikke vil blande elever inn i mitt privatliv har jeg ikke Facebook.

Skrevet

Jeg hadde droppet det. Privatliv og arbeid bør ikke blandes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...