Gå til innhold

Kontroversiellt forslag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som sagt kunne det bli interessant...

Men jeg ønsker å overlate festlige bekjentskaper til fritida og håper skoletida styres av faglærte av ymse slag :-)

Ærlig talt så kjedelig du er! Tenk på en klasse hvor foreldrene kanskje jobber som småkriminelle, eller sirkusartister, eller på et begravelsesbyrå, eller....

Man trengte ikke ha en eneste time seriøs undervisning hele skoleåret! ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ærlig talt så kjedelig du er! Tenk på en klasse hvor foreldrene kanskje jobber som småkriminelle, eller sirkusartister, eller på et begravelsesbyrå, eller....

Man trengte ikke ha en eneste time seriøs undervisning hele skoleåret! ;-)

Med vennlig hilsen

En besnærende tanke! Foretrekker nok likevel at denne innflytelsen skjer på fritida ;-)

Skrevet

Det der kan jo bli virkelig morsomt.

Tenk deg 3-7 foreldre som skal være i klasserommet. Noen av dem har bakrus, noen har fikse idéer om hvordan læreren skal undervis, og de tre siste snakker mellom seg og forstyrrer undervisningen.

Dette kommer til å bli bra!

:-)

Med vennlig hilsen

De bråkete foreldrene har jo også foreldre, i alle fall de fleste av dem. Løsningen blir da at deres foreldre blir med og holder styr på sine barn, som igjen holder styr på sine barn (foreldrenes barnebarn).

Verre er det hvis besteforeldrene begynner å bråke, da er det ikke så mange som fortsatt har sine foreldre i live.

Skrevet

Bra. Det er for mange ufordragelige snørrunger i barneskolen. Det kunne være interessant å se om et slikt forsøk har effekt.

Skrevet

Bra. Det er for mange ufordragelige snørrunger i barneskolen. Det kunne være interessant å se om et slikt forsøk har effekt.

Så man kan få ufordragelige foreldre inn i klasserommet i tillegg? Med full lønnskompensasjon, vel å merke.

Du tror det kommer til å skje mye undervisning i den klassen?

Skrevet

Så man kan få ufordragelige foreldre inn i klasserommet i tillegg? Med full lønnskompensasjon, vel å merke.

Du tror det kommer til å skje mye undervisning i den klassen?

''Du tror det kommer til å skje mye undervisning i den klassen?''

Det vet jeg ikke. Derfor kan man jo prøve.

Skrevet

''Du tror det kommer til å skje mye undervisning i den klassen?''

Det vet jeg ikke. Derfor kan man jo prøve.

Hva tror du vil gi best effekt:

1) En tilfeldig foreldre, som kan være arbeidsløs, ha ADHD, alkoholproblemer, osv., eller

2) En ekstra-lærer som er utdannet til å hjelpe elever som trenger ekstrahjelp i klassen?

De koster trolig det samme.

Skrevet

Hva tror du vil gi best effekt:

1) En tilfeldig foreldre, som kan være arbeidsløs, ha ADHD, alkoholproblemer, osv., eller

2) En ekstra-lærer som er utdannet til å hjelpe elever som trenger ekstrahjelp i klassen?

De koster trolig det samme.

''Hva tror du vil gi best effekt:

2) En ekstra-lærer som er utdannet til å hjelpe elever som trenger ekstrahjelp i klassen?''

Det er jeg usikker på. Har foreldrene mange nok diagnoser kan det jo hende at en lærerutdannet ekstrahjelp vil gjøre gjobben best. Med en mer moderat diagnose derimot, er jeg jammen ikke sikker...

Skrevet

''Hva tror du vil gi best effekt:

2) En ekstra-lærer som er utdannet til å hjelpe elever som trenger ekstrahjelp i klassen?''

Det er jeg usikker på. Har foreldrene mange nok diagnoser kan det jo hende at en lærerutdannet ekstrahjelp vil gjøre gjobben best. Med en mer moderat diagnose derimot, er jeg jammen ikke sikker...

Det er da liten grunn til å anta at en tilfeldig foreldre skal ha noen bedre kvalifikasjoner/evner til f. eks. å hjelpe en dyslektiker enn en person som er utdannet til akkurat det.

Skrevet

Det er da liten grunn til å anta at en tilfeldig foreldre skal ha noen bedre kvalifikasjoner/evner til f. eks. å hjelpe en dyslektiker enn en person som er utdannet til akkurat det.

Dette dreier seg ikke om fagutvikling i følge artikkelen. Det dreier seg om "holde-kjeft-og-oppføre-seg-utvikling".

Mange lærere er uhyre dårlig på dette.

Skrevet

Dette dreier seg ikke om fagutvikling i følge artikkelen. Det dreier seg om "holde-kjeft-og-oppføre-seg-utvikling".

Mange lærere er uhyre dårlig på dette.

''

Mange lærere er uhyre dårlig på dette.''

Vel, det er ingen grunn til å tro at den gjennomsnittelige foreldre er noe bedre på det.

Og hvis det bare er snakk om "uskikkelige unger uten grensesetting" i klasserommet, hvordan tror du da foreldrene er (i gjennomsnitt)?

Ofte trolig verre enn ungene.

Gjest godt forslag
Skrevet

Jeg synes ikke det var så kontroversielt egentlig.

Har selv hatt en vims og bråkebøtte av en sønn i skolen, som bare ikke kunne finne roen. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg ble innkalt til samtale pga at han hadde gjort noe dumt eller rett og slett forårsaket bråk i klasserommet.

Han var slett ikke alene om dette, det var en urolig klasse. Men min sønn var sånn at hvis noe sa hopp, så hoppet han. Dvs han lot seg veldig lett påvirke.

Det ble hele tiden poengtert at han egentlig var en snill gutt, men muligens lot seg rive med i forsøk på å bli populær.

Jeg ble nokså lei av å til stadighet få disse innkallelse og lærer truet med at de måtte få mor til å sitte i klasserommet.

Jeg var med på den ideen og foreslo tilslutt selv at jeg skulle komme, men det rant bare ut i sanden. Jeg mener lærer burde gjort alvor av dette. Det vill vært rimelig flaut om jeg som mor skulle komme å passe på han og vil tro det hadde hatt god effekt.

Må legge til at sønnen min aldr har hatt problem med sin oppførsel i hjemmet eller i andre settinger. Har alltid fått tilbakemelding også fra andre at han har vært så høflig å grei.

Urolige barn på skolen er ikke nødvendigvis grunnet udugelige foreldre.

Jeg mener at mangelen på disiplin er et stort problem. Det har blitt slik i disse dager at lærere er mer kompiser enn autoritetspersoner. En har undergravet voksenpersoners autoritet i lang tid nå og fremmet barnas rettigheter for langt.

Det ser en bare også i foreldre-barn relasjonen. Det er ofte barna som er sjef og foreldre gir etter i ett og alt fordi de er usikre i sin rolle eller har dårlig samvittighet.

Hører støtt og stadig barn truer med barnevern og anmeldelse om de blir snakket hardt til eller opplever at handlinge får strenge konsekvenser.

Jeg er i midten av 30-årene. Husker fra min skolegang at vi hadde enorm respekt for lærerne, jeg snakker om respekt ikke redsel i den forstand. Men det var aldri snakk om å svare frekt tilbake og vi fikk vi tilsnakk, så var det bare å lystre med en gang. Fantes kanskje en til to såklalte bråkebøtter, og det var typisk at disse kom fra ikke helt møblerte hjem.

Nå opplever jeg det nærmest som motsatt. Blir til stadighet sjokkert over flertallets unge i dag, hva de kan tillate seg overfor voksne mennesker, uten at reageres. Denne manglende respekten viser seg ved nærmest anarki i klasserommet.

Jeg mener lærerne burde hatt mye mer makt enn de har i dag, og foreldrene må være med på underbygge det.

Skrevet

Dette er egentlig et godt forslag, selv om mange tydeligvis ikke helt forstår det.

Målet er neppe å ha masse foreldre til stede i klasserommet. Mange foreldre gir f* i at gullungene deres bråker på skolen. Dersom det var en reell mulighet for at de måtte møte på skolen selv så ville de nok tatt problemet mer på alvor og gjort mer for å hindre ungene i å bråke.

Også ungene selv ville nok tatt trusselen om at foreldrene måtte være i klasserommet på alvor. Både fordi det hadde vært svært flaut og fordi foreldrene neppe hadde vært særlig fornøyde.

Skrevet

Dette er egentlig et godt forslag, selv om mange tydeligvis ikke helt forstår det.

Målet er neppe å ha masse foreldre til stede i klasserommet. Mange foreldre gir f* i at gullungene deres bråker på skolen. Dersom det var en reell mulighet for at de måtte møte på skolen selv så ville de nok tatt problemet mer på alvor og gjort mer for å hindre ungene i å bråke.

Også ungene selv ville nok tatt trusselen om at foreldrene måtte være i klasserommet på alvor. Både fordi det hadde vært svært flaut og fordi foreldrene neppe hadde vært særlig fornøyde.

For et vanvittig kaos i klasserommet, og et totalt misbruk av skattepenger.

Skrevet

For et vanvittig kaos i klasserommet, og et totalt misbruk av skattepenger.

Hvis det går så langt at foreldrene faktisk må møte i klasserommet, så er det selvfølgelig sløsing av ressurser og kun egnet til å lage "støy".

Men jeg tror trusselen om dette ville gjort at svært mange av bråkmakerne skjerpet seg.

Skrevet

Hvis det går så langt at foreldrene faktisk må møte i klasserommet, så er det selvfølgelig sløsing av ressurser og kun egnet til å lage "støy".

Men jeg tror trusselen om dette ville gjort at svært mange av bråkmakerne skjerpet seg.

Falske trusler fører ikke frem.

Og foreldre som er lei av jobben vil trolig synes det er helt OK å sitte i klasserommet hver dag og fortelle læreren hvordan han/hun skal gjøre jobben sin!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...